"Assalamualaikum..." Terdengar suara orang memberi salam bersama bunyi loceng yang ditekan sebanyak dua kali.
"Kakak, pi tengok sapa mai tu?" Suara Rohaiza kedengaran menyuruh anaknya pergi melihat siapa yang datang.
"Yaaaa sattt!" Terus Aweena keluar dari biliknya dan terus mengatur langkah ke pintu utama rumahnya. Pintu dibuka sedikit untuk menjenguk muka, dan terbeliak matanya.
Terus kaki diatur ke dapur mencari gerangan mamanya.
"Mama! Ada orang mai."
"Sapa?" Mama malas nak layan. Tak reti buka pintu ka budak ni? Tu pun nak bagitau mama?
"Tak tau. Ramai. Tak kenai."
"Hang tu adik beradik kita pun hang bukannya kenai." Mama bebel. Umur dah 31 tahun, sapa pun Aweena tak kenal. Macam manalah dia kat rumah mertua sana, mesti tak kenal sesiapa. Kenal laki dia je kot.
"Mama jom la pi depan."
"Sat la mama nak pakai tudung. Hang pi pakai tudung." Mama terus mencubit manja anaknya dan dia terus naik ke atas untuk mengenakan tudung sarung. Hujung-hujung minggu ni siapalah pula yang datang. Mesti keluarga jauh datang. Kalau kawan-kawan atau keluarga dekat, mesti call dulu tanya ada rumah ke tak.
Tak sampai 5 minit, Rohaiza membuka pintu rumah. Dan gate automatik dibuka dari dalam.
"Waalaikumussalam. Ya, encik cari siapa?" Rohaiza tersenyum manis ke arah tetamunya.
"Kami datang nak merisik anak Puan." Seorang lelaki bersuara menjawab persoalan Rohaiza.
"Masuklah dulu." Rohaiza senyum manis menjemput tetamunya masuk ke dalam rumah.
"Kakak, pi buat ayaq." Dia berbisik ke arah anaknya.
Beberapa orang tetamu sudah pun duduk di ruang tamu di kediaman Rohaiza. Dan Rohaiza bersalaman dengan seorang wanita, mungkin sebayanya.
"Rohaiza."
"Zahra."
"Ni suami saya, Iskandar." Seorang lelaki ditunjukkan oleh Zahra untuk diperkenalkan kepada Rohaiza.
"Kami datang jauh dari Sarawak ni, berhajat nak merisik anak Rohaiza untuk anak saya." Dengan cermat Zahra menyusun ayatnya.
"Anak yang mana ye? Kalau yang tadi tu, dah lama kahwin." Rohaiza tersengih sedikit.
"Arina. Arina Humaira." Laju saja Zahra berkata.
"Oh Arina... Anak bongsu saya tu." Rohaiza tersenyum manis.
"Dah berpunya ke?"
"Belum lagi, kak. Memang single and available." Rohaiza dah teruja.
"Alhamdulillah kalau macam tu." Zahra dah tersengih sekali.
"Tapi saya tertanya-tanya, macam mana akak dari Sarawak ni datang jauh pula tu kenal dengan Arina?"
"Dia pernah kerja di Miri, Sarawak." Seorang lelaki berusia 30 an bersuara.
"Oh ini ke yang berkenan dengan Arina?"
"Bukan, Rohaiza. Ini anak kedua saya, Ardani. Saya merisik Arina untuk Azriel, anak ketiga saya."
"Oh..." Rohaiza mengangguk-angguk.
"Tapi saya tak tahu menahu pula pasal Arina pernah bekerja di Sarawak." Rohaiza dah kerut dahi.
"Masak kau, Arina." Aweena yang terjenguk dari belakang, berkata pada diri sendiri. Memang Arina ke Sarawak tanpa pengetahuan mama. Kalau mama tahu, mama kurung dia dalam bilik sebab mama tak bagi pergi jauh sorang-sorang macam tu. Bahaya!
YOU ARE READING
Sumpahan Cinta Dari Dia
RomanceKalau ini sumpahan cinta yang dia pernah katakan pada aku dulu, kini aku percaya. Aku cinta mati sama dia.