BAB 32

646 37 0
                                    

"Assalamualaikum..." Terdengar suara orang memberi salam dari luar rumah. Dan Arina terus ke pintu utama rumah mama dengan menjawab salam.

Terbeliak mata, terus bersembunyi di tepi pintu.

"Hang awat?" Aweena nak tepuk bahu Arina.

"Shuttt!" Arina jegilkan mata ke arah kakaknya.

"Sapa mai?"

"Hang keluaq cakap aku tak dak kat rumah."

"Sapa tu?" Aweena tengok melalui langsir cermin tingkap yang besar.

"Uish." Aweena terkejut. Ramai betul. Siap dengan hantaran. Tapi ni bukan makcik haritu rasanya.

"Sapa tu weh?" Aweena dah tarik-tarik tangan Arina.

"Aweena, Arina. Awat tak bukak pintu orang mai?!" Mama dah datang... Mampus...

"Waalaikummussalam..." Mama terus membuka pintu. Terkejut juga mama tengok rombongan yang datang.

"Masuklah." Rohaiza dah menjemput tetamu masuk. Takkan nak biar duduk luar rumah. Dan anak-anaknya dihalau pergi ke dapur. Jangan nak menyibuk.

"Saya datang ni berhajat nak pinang Arina Humaira untuk anak tunggal saya, Kashaf." Suara makcik sebaya mama itu kedengaran.

"Maaf, kak. Tapi saya rasa ada salah faham sikit kot. Sebab anak saya bakal berkahwin tak lama lagi." Rohaiza berkata sambil tersengih segan.

Dan wanita berusia itu memandang anaknya.

"Saya tahu, aunty. Tapi Arina cakap itu atas pilihan keluarga. Jadi saya ambil peluang ni, untuk buktikan kat aunty yang saya memang bersungguh nak kan Arina."

Rohaiza terus terangkat kening.

Aweena pula pandang Arina dengan muka penuh tanda tanya. Arina hanya menggeleng keras.

"Sekejap ya, saya tanya Arina kat belakang." Rohaiza terus bangun dari duduk dan ke dapur.

"Apa semua ni, adik?" Mama dah jegil mata.

"Nooo. Adik tak mau kat Kashaf tu. Adik dah tolak lamaran dia. Dia yang tak faham bahasa."

"Selama ni adik ada boyfriend la?" Mama tanya lagi.

"Dia bekas bos adik. Adik tukar kerja tempat lain."

"Banyaknya tak cerita kat mama!"

"Mama tolak lamaran dia tau. Adik tak mau Kashaf. Nak kahwin dengan pilihan mama." Arina membuat muka simpati.

"Ish tak baik buat orang macam ni."

"Bukan salah adik. Dia yang tak faham bahasa. Adik memang tolak daripada dulu lagi. Dia jahat tau dak mama." Arina meyakinkan mamanya.

"Yalah, yalah. Pandailah mama cakap satgi."

Rohaiza kembali ke ruang tamu menerangkan hal sepatutnya. Ibu kepada Kashaf kemudiannya memohon maaf atas kesilapan anaknya dan mereka beransur pulang.

-----------------------

Kashaf memecut laju Lamborghininya. Geram akan Arina yang telah menolak lamarannya.

Aku dah masuk meminang elok-elok pun kau still tolak eh, Arina?

Takkan tak ada sikitpun rasa sayang kau kat aku?

Secebis pun tak ada? Menipu!

Kau tunggulah, Arina. Aku tahu apa aku nak buat.

-----------------------

Sumpahan Cinta Dari DiaWhere stories live. Discover now