"Adik... Tak nak kenal-kenal ka dengan bakal suami? Nak kahwin lagi berapa hari ja ni." Mama yang sibuk menyusun hantaran yang sudah siap dihiaskan di pelamin nikah di ruang tamu.
"Buat apa nak kenai-kenai. Tak yah kenai la. Satgi kenai adik takmau macam mana? Mama sanggup ka?"
"Ih jangan duk buat lawak. Dah nak menikah dah pun!" Mama bebel.
"Mama bagi number phone adik tadi kat bakal mak mertua adik. Kawan mama tu nak la hampa sembang jugak kot dalam phone, satgi terkejut pulak jumpa depan-depan taktau nak sembang apa."
"La mama ni. Tak surprise la macam ni." Arina nak memuncung.
"Okaylah, adik nak naik atas dulu."
"Angkat tau kalau ada orang call! Jangan buat naya kat mama!"
"Yaaaa, mama!"
Kemudian Arina melangkahkan kaki memanjat tangga rumah hingga ke atas. Kaki ditujukan ke bilik Aweena. Nak kacau Aweenalah.
Yang si Aweena ni, melekat je kat rumah.
"Kau ni memanjang duduk rumah? Laki kau bila nak balik?" Terus badan dihempas ke atas katil, disebelah Aweena yang sedang berbaring.
"Dia outstation lagi la minggu ni. Lagipun kau nak kahwin, mestilah aku duduk rumah."
"Hang tau dak laki aku kerja apa?" Tiba-tiba saja Arina bertanya.
"Off..." Belum sempat dijawab oleh Aweena, telefon pintar Arina berdering. Number tidak dikenali. Kemudian mereka mengerutkan dahi.
"Siapa pulak ni?" Arina memandang lama tapi tidak pula diangkat.
Kemudian satu mesej masuk.
'Assalamualaikum, awak. Ni saya, bakal suami awak.'
Kemudian telefon berdering sekali lagi.
"Wehhh! Wehhh! Mamat tu call!!" Arina terus gelabah beruk!
"Apabenda kau ni? Angkat jelah!" Aweena dah rampas phone tu.
"Kau cakaplah!" Arina dah memaksa kakaknya.
"Bukan aku yang nak kahwinnnn."
"Aweenaaa, pleaseee pleaseee." Arina sudah merayu dan kakaknya terus menghela nafas.
"Yelahhh! Kali ni je!" Terus panggilan diangkat. Suara terus cover ayu, tak ada dah bahasa kasar Kedah Aweena. Habis cun dah dicontrol!
"Aaaa, hello assalamualaikum?" Aweena bersuara sopan dan lembut. Arina macam nak tibai gelak. Ewah. Dalam phone ni lembut je suara aku eh? Kang mamat tu jumpa depan-depan lepas kahwin, suara macam jantan! Dengan bahasa kasar Kedah aku. Habislah!
"Waalaikummussalam." Suara seorang lelaki bergema merdu.
'Aku nak cakap apa lagi?!' Aweena dah jegil mata ke arah Arina sambil membuat mimik mulut sedemikian.
'Tibai jelah apapun!' Arina membalas masih dengan mimik mulut.
"Sebenarnya saya call ni sebab mak suruh kenal-kenal dengan awak dulu. Yelah, beberapa hari je lagi kita nak nikah kan?" Suara lelaki itu berbunyi lagi.
"Ha ye. Tu lah. Saya pun mama baru je bagitahu tadi. Tapi saya fikir biarlah kita kenal lepas kahwin je. Lebih manis." Aweena nak tergelak dengan katanya sendiri. Lebih manis bontot ko.
"Saya pun fikir macam tu, wak." Lelaki itu membalas.
"Emmm, awak tak kisah ke kahwin dengan saya ni?"
"InsyaAllah kita memang dah berjodoh. Semuanya akan berjalan lancar. Harap-harap memang menjadilah. Saya ikut flow je, dan saya harap awaklah bidadari yang akan menemani saya hingga ke syurga kelak, ya?"
YOU ARE READING
Sumpahan Cinta Dari Dia
RomanceKalau ini sumpahan cinta yang dia pernah katakan pada aku dulu, kini aku percaya. Aku cinta mati sama dia.