Azriel yang baru sampai di rumah, memarkir keretanya.
Berkerut dahi melihat kereta Arina dah terparkir elok. Dia ni marah tapi balik rumah?
Pelik. Selalu kalau dia mengamuk, hilang dia. Adalah benda dia nak buat.
Drive laju-laju ke. Menangis sambil drift ke. Tak pun dia pergi duduk termenung tepi pantai.
Azriel sudah garu kening.
Bini aku ni tadi bukan mintak cerai ke?
Runsing juga macam ni.
Azriel hanya menggeleng kecil. Baguslah tu dia balik rumah. Kau nak melebih-lebih pula apahal?
Kaki melangkah masuk ke dalam rumah. Aih sedapnya bau. Terus kaki diatur ke dapur. Kepala dijengukkan sedikit melihat Arina yang sudah menyinsing tangan baju hingga ke lengan. Tudung pun belum buang.
"Lapar sangat ke?" Azriel memerli dengan sengihan.
Arina tidak membalas. Hanya buat tak kisah macam Azriel tak wujud.
"Abang ada beli makanan untuk sayang ni." Azriel meletakkan Mc Donalds di atas meja. Ini je yang paling segera untuk memujuk Arina...
Pujuk ke macam ni? Bedallah! Siap beli Happy Meal lagi, dapat mainan tau!
"Sayang?" Azriel mendekati Arina yang masih sibuk.
"Banyaknya bahan. Nang bena lapa ka sayang tok?" Azriel senyum.
"Kakak i datang petang ni. Jangan bagitahu dia kita nak cerai." Selamba Arina berkata.
"Owww. Patutlah. Dia datang dengan siapa?"
"Laki dia la."
"Owww. Naik apa?" Azriel bertanya lagi.
"Takkan jalan kaki kot." Arina membalas dengan suara kasar. Sakit hati aku tanya soalan bodoh! Pergi jauh-jauh sana!
"Aik? Tanya tu pun marah?"
"Tanya soalan faedah sikit."
"Yelah sayang. Abang tanya sebab kalau naik flight, abang boleh ambil dorang dekat airport."
Arina tidak membalas. Betul jugak kata Azriel. Tapi Azriel mana pernah betul. Aku je betul.
"Dorang tidur sini eh?"
"Tidur la mana pun."
"Bebetullah..." Azriel bertanya lagi.
"Yelah habistuuu. Takkan dah datang, nak halau tidur hotel."
"Owww. Okaylah. Sayang nak abang kemas bilik mana?"
"Nak kemas bilik buat apa?" Arina bertanya dengan suara garang.
"Tetamu nak datang."
"Tak payah. Rumah ni bukan ada budak kecik duk sepah rumah. Semua kemas tersusun elok, i kemas dah. You jangan gatai nak pi camok pulak." Arina bebel.
"Camok?" Terangkat kening Azriel.
"Lepasni i kena balik cari suami orang utara. Susah nak cakap dengan orang Sarawak ni."
"Langkah mayat abang dulu huhu." Azriel mencebik. Pirahhh, sayang. Nak kahwin lain konon. Ingat aku nak bagi? Jangan harap puih!
Ha kan aku dah cakap Kedah ni.
"Camok tu apa?" Azriel bertanya lagi.
"Punggah."
"Punggah tu apa?"
Arina terdiam seketika. Terhenti tangannya dari memotong bawang.
"Punggah tu apa eh?" Arina pula berfikir. Aku pun lupa la maksud dia apa kalau bahasa baku.
YOU ARE READING
Sumpahan Cinta Dari Dia
عاطفيةKalau ini sumpahan cinta yang dia pernah katakan pada aku dulu, kini aku percaya. Aku cinta mati sama dia.