BAB 22

615 35 0
                                    

"Assalamualaikum." Hardi dan Fakyra melangkah masuk ke dalam rumah setelah memberi salam. Rumah Azriel dah macam rumah sendirilah.

"Hardi, Fakyra." Mak Azriel yang baru tiba di ruang tamu, tersenyum lebar.

"Makcik apa khabar?" Hardi dan Fakyra menyalami Mak Azriel.

"Sihat alhamdulillah. Lamanya Hardi dengan Fakyra tak datang rumah. Last datang raya haritu je kan?"

"Sibuk sikit, makcik. Masa sekarang ni suntuk betul, tahu-tahu dah nak habis tahun ni." Fakyra berkata ramah.

"Kami datang ni nak jemput makcik sekeluarga datang kenduri awal tahun depan."

"Alhamdulillah. Sampai juga niat Hardi dengan Fakyra tu."

"Ini pun nak kena susun tarikh betul-betul, makcik. Takut tak dapat cuti." Hardi menyampuk.

"Amboi kamu pentingkan kerja lagi daripada nak kahwin. Kerja tu sampai bila-bila pun tak habis tau." Mak Azriel ketawa.

"Entah makcik si Hardi ni. Dia ni jenguk Kyra setahun sekali je, makcik."

"Iye?" Mak Azriel dah buat muka terkejut.

"Tak adalah, makcik. Tipu je dia ni. Saya tiap bulan pergi ke Terengganu tau. Kalau tak mengamuk pula." Hardi jeling manja.

"Hahaha nanti dah plan ke nak duduk Terengganu ke KL? Ke nak balik Miri?"

"Entahlah, makcik. Pening kepala juga nak fikir tu." Hardi menjawab lagi.

"Kamu berdua fikirlah elok-elok. Bincang elok-elok. Hidup rumah tangga ni nanti kena banyak tolak ansur, benda kecil selesaikan elok-elok. Benda besar lagilah kena selesai elok-elok." Mak Azriel memberi nasihat.

"Terima kasih nasihat. Nasihat Fakyra ni lebih sikit, makcik. Sebab dia banyak mengada." Hardi sengih.

"Apa pulak i?!" Fakyra dah buat suara geram.

"Ha tengok tu... Tak boleh tau macam tu kahwin nanti." Mak Azriel ketawa.

"Mak, mak dah masak ke?" Ardani yang baru turun dari tingkat atas, mencari maknya.

"Eh ada Fakyralah." Ardani senyum.

"Fakyra nampak, aku kau tak nampak ke?"

"Kau tu lebih daripada nampak dah." Ardani terus duduk di sebelah mak.

"Mak, koreklah rahsia Azriel dekat si Hardi dengan Fakyra ni." Ardani mencuit-cuit bahu mak.

Hardi dah jegil mata ke arah Ardani. Dia ni pantang betul la.

"Rahsia? Rahsia apa ni?" Mak dah terangkat kening.

"Entah si Dani ni." Fakyra dah mencebik.

"Eleh kau jangan buat-buat tak tahu eh. Pasal housemate baru kau tu la." Ardani main-mainkan keningnya.

"Ohhhh!" Fakyra dah gelak. Hardi pandang girlfriendnya. Habislah. Mesti Fakyra nak bocor rahsia. Fakyra ni bukan boleh kira.

"Kenapa dengan housemate Kyra tu?" Mak Azriel dah tertanya-tanya.

"Azriel tu, rapat dengan housemate Kyra. Nama dia Arina." Fakyra dah beria bercerita.

Hardi terdiam. Ardani dah sengih-sengih macam kerang busuk.

"Oh. Dorang ada apa-apa ke?" Mak dah tersenyum.

"Tak tahulah, makcik. Ada kot. Makcik kena tanya Azriel sendirilah." Hardi menyampuk.

"Azriel tu bukan nak buka rahsia kat makcik. Selalu diam-diam ubi berisi."

"Nak surprise makciklah tu."

Sumpahan Cinta Dari DiaWhere stories live. Discover now