"Good morning, Cik Arina." Pintu bilik ofis Arina dibuka tanpa diketuk terlebih dahulu.
"Eish." Terus Arina memusingkan kerusi yang didudukinya ke belakang. Dahla tengah betulkan selendang yang dipakainya. Habis terselak tadi.
"You buat apa kat sini?" Arina dah bersuara geram. Pagi-pagi buta ni dah kacau hidup orang!
"I pergi rumah you, you dah takde."
"Ish. Tak hormat privasi orang langsung. You tak nampak ke i tengah buat apa?"
"Kenapa? You tengah buat apa?" Azriel menjenguk sedikit ke arah Arina.
"Azriel!!!!" Arina menjerit. Siap sembunyi dari dilihat Azriel.
"Ooooooo cakap la betulkan tudung. Mana i tahu." Azriel hanya beriak biasa dan terus duduk di kerusi hadapan meja Arina. Langsung tak kisah Arina nak mengamuk.
"You ni boleh tak lain kali ketuk dulu pintu?"
"Tak adil. You masuk selalu tak pernah ketuk pun?" Azriel mencebik.
"Bila masa? I masuk apa?!" Arina masih mood marah.
"Hati i." Azriel tergelak. Dan Arina terus diam. Menyumpah dalam hati pastinya.
"Eiiii ya Allah, tabahkan hatiku." Arina sudah pasrah. Dan dia memusingkan kembali kerusi yang didudukinya ke hadapan sambil buat muka garang.
"Pagi-pagi ni kita kena senyum, baru senang rezeki masuk. Kalau muka macam you, memang rezeki datang sampai pintu je pastu dia patah balik. Pergi bilik i."
"Apahal pula?"
"Sebab i... Murah dengan senyuman." Azriel terus senyum lebar.
"Sejak bila pulak dah mamat ni suka senyum. Dulu muka garang macam harimau. Aku minta dia senyum pun dia suruh aku bayar dulu baru dia senyum." Arina dah mengomel sendiri. Azriel hanya ketawa mendengarnya.
"Tahun ni 78. Tahun lepas murah sikit, 74." Azriel berkata spontan.
"Apa yang 78, 74 ni sayang?" Arina mengerutkan dahi.
"Harga senyuman Riellah, sayang." Azriel masih tidak ketawa walaupun Arina dah jerit kecil. Geram akan perangai spontannya.
Terlintas sebentar saja momen indah dahulu, dan Arina kembali ke dunia realiti.
"Tahun ni dah free. Tak kena bayar lagi." Azriel menjawab sambil tergelak.
"Dahlah. Mana fail yang i suruh you semak tu?" Arina dah menyuakan tangan.
"Aik? I yang kena arah you ke you yang mengarah i ni?" Azriel dah buat muka.
"Apa-apa jelah. Cepatlah. I nak buat kerja ni."
"Kalau nak, jom ikut i." Azriel senyum lagi.
"Ish jangan lah main-main. I banyak kerja lah." Arina dah marah...
"Ikutlah. Tak nak ikut sudah. Tak yah ambil fail. Tak yah buat kerja. Pastu Dato marah you. Not me."
"Exactly. Sebab you tu kaki bodek!" Lantas itu Arina bangun dari duduk, dan melangkah keluar dengan muka cemberut. Azriel hanya menggeleng kepala. Aku ingatkan, dah 26 ni Arina dah matang... Rupanya belum lagi. Sama juga macam dulu. Dan matanya melirik Arina dari kepala sampai kaki. Masih manja, masih mengada macam dulu. Hentak-hentak kaki.
Azriel menggeleng lagi.
Sebab tu aku selalu garang dulu, ingin membentuk Arina menjadi lebih matang.
Dan sebab tu juga aku sayang pada dia. Sebab dia manja dengan aku.
Azriel terus bangun dari duduk, dan mengikut langkah Arina.
"Mana?" Arina menoleh ke belakang.
"Dalam bilik i."
"Eeee takut nak masuk bilik you."
"You tak pernah sekalipun datang bilik i."
"Yelah. Buat apa datang bilik orang gila." Arina membebel kecil.
"Siapa orang gila?" Azriel sudah menarik tangan Arina dan dilekapkan ke dadanya. Mata tajam menikam muka Arina, dan Arina balas kembali dengan mata bulatnya yang terjegil.
"You buat benda tak elok, i jerit."
"Jeritlah." Azriel buat bodoh saja. Dia tahu Arina takkan berani jerit pun.
"You ni makin hari makin melampau." Arina dah rentap tangannya sendiri.
"Yelah, sorry okay?" Azriel hanya beriak biasa dan terus ke tempat duduknya. Dah terbiasa mengacau Arina seperti itu. Dah terbiasa dengan sikap nakalnya mengganggu Arina.
"Sorry, sorry. Sorry tu jelah. Esok buat lagi. Esok sorry lagi. Lusa buat lagi. Lusa sorry lagi..."
"Tulat buat lagi." Azriel pula menyambung.
"Ha tahu pun." Arina dah menghenyakkan bontotnya di kerusi hadapan meja Azriel.
"Arina, Arina."
"You nak apa?"
"Nak you."
"Gila. Dahlah, i cari sendiri fail tu. You tak nak tolong sudah!" Arina terus bangun, dan bergegas ke rak fail-fail yang disusun rapi. Satu persatu diperhatikan. Manalah mamat gila ni simpan fail. Sehari tak menyusahkan aku tak boleh ke?
Dan Azriel pula hanya memandang perlakuan Arina dari jauh sambil tersenyum. Garang eh sekarang. Dulu pun garang. Sekarang lagi garang berkali ganda.
-------------------
Kashaf melepaskan cermin mata hitamnya dan mengecilkan matanya memandang ke hadapan.
"Arina, Arina. Apalah yang you nak lari sangat daripada i? Pergi dekat lelaki yang entah dari mana datangnya. You ni buat hallah."
Kemudian Kashaf mengeluarkan telefon pintarnya dan mendail nombor seseorang.
"Hello boss." Suara seorang lelaki menyapa telinga setelah panggilan dihubungkan.
"Mamat ni siapa eh?" Suara Kashaf dah lain, siap mata melirik ke arah seorang lelaki yang kelihatan sangat akrab dengan Arina. Harini baru dia berkesempatan ke sini setelah dimaklumkan oleh orang suruhannya.
"Partner projek dia tak salah saya. Selalu pergi mana semua lelaki tu ada."
"Kemana saja?"
"Ye boss. Ke rumah sekali."
"Ke rumah pun?"
"Ye boss."
"Apa nama dia?" Kashaf dah memandang panas.
"Azriel."
"Siapa dia ni?"
"Engineer je boss."
"Oh i see. Rapat semacam Arina dengan dia."
"Saya tak pasti boss. Pagi tadi saya ada ke rumah Cik Arina, saya tengok housemate Cik Arina keluar dengan someone, mungkin boyfriend dia sebab selalu datang ke sana juga. Saya agak dorang nak balik kampung kot."
"So kau nak cakap yang Arina duduk rumah sorang-soranglah?" Kashaf meneka.
"Ye, boss."
"Dia duduk sorang ni, kau kerap sikit ke sana. Tengok-tengokkan dia. Mana tahu ada orang jahat nak kacau bakal bini aku." Kashaf mengeluarkan arahan.
"Baik boss."
"Petang ni aku nak pergi jenguk Arina. Kau tak payah ke sana."
"Okay boss." Elok saja arahan difahami, Kashaf terus mematikan panggilan.
Kashaf senyum lebar. Jam Rolex di tangan diperhatikan, hampir pukul 5 petang. Sebentar lagi Arina pasti pulang ke rumah.
Lalu terus dia memboloskan diri masuk ke dalam Lamborghininya, dan memecut laju meninggalkan kawasan site tempat Arina bekerja. Kereta dihalakan ke kedai bunga. Ingin memberi kejutan kepada buah hati. Pasti Arina terkejut.
YOU ARE READING
Sumpahan Cinta Dari Dia
RomanceKalau ini sumpahan cinta yang dia pernah katakan pada aku dulu, kini aku percaya. Aku cinta mati sama dia.