BAB 7

819 49 0
                                    

"Kaya betul eh company sampai bagi pinjam kereta mewah paling latest macam ni kat engineer cabuk macam you." Arina memulakan bicara setelah sejam setengah berdiam diri. Kau tahu sejam setengah tu dah macam dua hari rasanya. Lama gila. Nak sampai Terengganu punyalah stress. Tadi aku fikir aku bolehlah relaks-relaks sekejap di ofis. Lepastu tiba-tiba mamat ni datang cakap kitorang dah kena bertolak ke Terengganu tengahari ni jugak. Aku masa tu ternganga juga. Semalam je dapat tahu pasal projek, harini kena paksa pergi sana dengan orang gila. Orang gila tu yang paksa pula tu. Aku nak tanya Dato dulu, dia kata tak payah sebab Dato tak de kat sini. Dah fly oversea ada hal kerja. Aku pun terpinga-pinga tadi sebelum start enjin kereta, balik, packing.

Baru je aku sampai rumah 20 minit, Azriel dah call bertubi-tubi.

Macam mana aku tahu dia yang call? Kan dia save number dia sendiri haritu. Eeee!

Bila aku angkat, dia minta location rumah sebab nak datang pick up aku. Kalau tunggu aku ke ofis semula, lambat. Macam-macam dia bebel. Nasib baiklah kau senior aku, Azriel.

Betul la dugaan Allah tu sentiasa ada. Takpe Arina, sabar!

"Hello? Excuse me? I senior engineer tau kat sini. Orang kuat Dato pula tu. Plus I'm one of the offshore rig engineer." Balasan dari Azriel menyentak Arina yang sedang bermonolog sendiri dalam hati. Belagak betul bunyi tu Encik Azriel. Arina menjulingkan mata.

"You buat apa je?" Arina macam nak ambil tahulah juga. Bunyi macam belagak sangat je mamat ni.

"Pergi korek minyak kat pelantar minyaklah, sayang. Tanya pulak."

"Yelah, tu je ke kerja you?" Arina membalas lagi.

"Takdelah. Banyak kerja i buat."

"Oh.. Lagi?" Arina mencebik. Sengaja ingin buat topik borak. Kalau tak borak, rasa lama. Bila rasa lama, lagi menyampah dibuatnya.

"Bila i off for some few weeks, i fly la datang KL. Urus projek-projek Dato. Banyak dah projek i handle. And kali ni, i dah naik pangkat kat sini. Projek-projek ni, you pula handle. I pantau je." Aku kerlingkan mata melihat tangan Azriel yang sedang drive. Aku suka...... Dulu aku selalu tengok dia drive. Dan jam tangan tu... Aku mengelipkan mata beberapa kali. Jam tu, dia simpan lagi? Sebelum ni dia tak de pakai pun. Kenapa baru harini pakai? Masih cantik, sedikit pun tiada calar. Pandai dia jaga.

Eh, Arina! Kembali ke realiti!

"Oh... Then?"

"I selalu buat OT juga. Sebab i rasa i banyak masa terluang. Nak rest pun, berapa lama sangat nak rest. Muda-muda ni, i kerja jelah selagi boleh." Azriel ketawa kecil. Ye. Dulu pun kalau ada masa terluang dia akan kerja. Kuat berusaha atas usaha sendiri walaupun datang dari keluarga yang senang-lenang. Arina senyum segaris dan kembali buat muka kosong.

"Kalau kawan semua free, i akan konvoi pusing Sabah-Sarawak." Azriel menambah lagi.

"Macam dulu." Perlahan saja balasan dari Arina, tapi dapat ditangkap di telinga Azriel. Banyaknya kau punya dulu, Arina. Kau ni memang bodoh kan, suka layan perasaan! Lupakan jelah, Arina. Eee geram pulak aku dengan kau ni!

"Yes, glad that you remember. Semenanjung pun dah habis pusing dah. Cuma blah utara je belum pergi."

"Oh why?"

"Sebab takut terjumpa you dengan lelaki lain."

Ayat tu buat aku terdiam. Lama. Dan Azriel ketawa kecil.

"Haha takdelah-takdelah. I gurau. Entahlah. Ada plan nak pergi hujung tahun ni, alang-alang dah oktober sekarang. Lagipun you ada, senanglah."

"Apa kena mengena i pulak?"

Sumpahan Cinta Dari DiaWhere stories live. Discover now