BAB 18

651 40 0
                                    

"Arina, saya minta maaf sayang. Bagi saya masa." Azriel yang melihatkan Arina sudah menangis teresak-esak, terasa sakit di dada juga.

"Kenapa awak tipu saya Azriel? Kenapa? I explained my hurt to you, and you did the same thing. Kenapa?" Arina masih menangis.

"Saya keliru, sayang. Saya memang cintakan awak. Saya memang sukakan awak. Saya memang nakkan awak. Tapi saya tersepit." Azriel memujuk lagi. Dia ingin memegang tangan Arina tapi Arina menolak Azriel sedikit.

"No. Awak tipu saya." 

"Bagi saya peluang, let me fix this. Saya tahu saya salah, saya minta maaf."

"Saya kena buat apa sekarang ni?" Arina bersuara sambil menangis.

"Sabar dengan saya. Beri saya peluang."

"Sampai bila?"

"Saya akan buat yang terbaik untuk awak. Saya janji."

"Saya ni tak cukup baik ke? Kenapa saya selalu kena tipu. Saya ingat awak baik, awak pun penipu!" Arina jerit.

"Saya salah, saya minta maaf. Saya tipu sebab saya nakkan awak. Kalau saya jujur, awak takkan nampak saya sayang."

"Memanglah!" Arina jerit lagi.

"Azriel, saya tak nak jatuh cinta. Tapi saya build rasa cinta ni untuk awak. Hari-hari saya cuba build rasa ni. Build perasaan untuk awak. Tapi ni yang saya dapat? Setahun awak tipu saya Azriel!"

"Sayang, please. It's my last year in this university. Saya akan settlekan semua ni, saya janji. Saya sayangkan awak, Arina."

Arina hanya diam menangis. Tiada pilihan. Sedaya upaya dia memilih lelaki terbaik, ternyata salah pilihannya. Kenapa hati ini mencintai Azriel padahal ramai lagi lelaki.

"Beri saya masa. Saya janji akan selesaikan semua ni."

"Baiklah." Arina hanya menjawab sepatah dan berlalu pergi.

Azriel tersandar di dinding. Kau ni memang bodohlah, Azriel. Bodoh!

---------------------

"Maafkan saya Arina, saya tak dapat pilih awak. Saya tak dapat nak tolak permintaan keluarga saya. Saya sayangkan Nadira." Azriel menunduk.

Arina mengangkat muka dengan air mata di pipi. Arina senyum tawar. Setelah penantiannya hampir setahun, ini saja jawapan dari Azriel. Arina dah agak. Dua tahun hidup kecewa dengan sikap Azriel. Setahun menipunya, setahun penuh pedih rasa di jiwa.

"Tak apa. Saya faham. Saya yang salah menunggu benda yang tak pasti." Arina masih mengawal suaranya yang semakin sayu.

"Riel minta maaf, Arin..."

"It's okay. Terima kasih tolong jagakan Arin dekat sini. Banyak benda Riel tolong Arin. Tolong bila Arin susah, survive sorang-sorang jauh di negeri orang. Azriellah yang selalu tengok-tengokkan Arin. Arin janji lepas Azriel takde lagi kat sini, Arin akan jadi perempuan yang lebih berdikari. Jadi kuat. Tak takut apa-apa lagi. Tak boleh manja dah." Arina masih gelak. Tapi aku tahu hatinya koyak rabak.

"Banyak kali Azriel hancurkan hati Arin. Tapi Arin masih sama, tak berganjak pun. Riel minta maaf kecewakan hati Arin. Riel tahu Arin memang ikhlas dengan Riel."

"Arin dah biasa. Dah tak rasa apa-apa." Arina menjawab pendek.

"Jaga diri elok-elok. Cari lelaki yang baik untuk Arin. Jangan silap buat pilihan lagi."

"Terima kasih ingatkan." Arina senyum lagi. Dan dia menyuakan tangannya untuk menyalami Azriel. Untuk kali terakhir.

"Azriel dah macam abang Arin kat sini, Arin takkan lupakan Azriel. Arin cintakan Riel."

Sumpahan Cinta Dari DiaWhere stories live. Discover now