LJ-24

670 55 8
                                    

"Tak apa ke ni? Aku tak naklah masuk kerja lewat." Ariana menyoal penuh ragu-ragu sambil mengheret kerusi meja makan itu untuk dia duduk.

"Ya, tak apa. Aku dah minta izin ASP. Lagi pun tugas kita dah selesaikan?" Daniel menjawab dengan penuh tenang. Menu yang ada dalam tangannya diteliti.

"Tapi-"

"Tak ada tapi-tapi dah. Dah lama kita tak lepak sekali kan? Tak apalah sekali-sekala. Kau nak order apa?" Daniel memotong percakapan Ariana dengan menghulur buku menu itu kepada gadis dihadapannya.

"Yalah, kau tu yang tiba-tiba menghilang." Komen Ariana sambil menilik menu yang disediakan di restoran tersebut.

Lelaki dihadapannya itu mengeluh perlahan. "Kau nak ungkit balik ke?"

"Tak adalah. Tak ungkit pun." Jawab Ariana penuh sarkastik bersama jelingan tajam diberikan pada lelaki itu sebagai hadiah.

Jari telunjukkan menekan satu butang yang ada pada meja tersebut untuk memesan makanan.

"Look, I'm sorry, okay? I won't do that again."

"Shuhh- diam kejap. Order makanan dulu." Ariana balas. Matanya dilirikkan ke arah seorang pelayan yang datang menghampiri meja mereka.

Selesai kedua orang pegawai itu memesan makanan mereka, mereka kembali berborak topik yang baru dibuka sebentar tadi.

"Okay, continue."

Daniel mengjongketkan keningnya. "Nak sambung apa? Aku dah minta maaf." Nyatanya dengan penuh yakin.

Ariana meletuskan tawa sinisnya. "Maaf je? Tak ada explanation?" Tak berperasaan soalan sinis itu keluar dari mulutnya.

Matanya tajam merenung Daniel yang duduk dihadapannya. Tubuhnya dipeluk dan badan disandarkan pada kerusi. Menunjukkan dia betul-betul serius.

"Seriously Ari? Bukan aku dah explain ke dalam surat tu?" Soal Daniel tidak percaya. Bulat matanya mendengar soalan sinis itu.

"Kau explain apa eh? Aku tak ingat. Tolong explain again."

"Ari, please."

"What? I said explain again, then explain." Ariana tidak mengalah. Perangai degilnya seperti makin menjadi-jadi bila bercakap fasal topik tersebut.

Lihatlah efek bila suatu topik sensitif dibuka untuk diborak. Kan penuh geram dia luahkan segala yang terbuku dalam hatinya.

"This is not Quin that I know." Perkataan tersebut terluah dari dasar hati Daniel. Raut wajahnya jelas menunjukkan bahawa dia kecewa dengan perubahan mendadak perangai gadis yang dia sayangi.

Sekali lagi, satu tawa halus dan sinis terlepas dari mulut Ariana. Tangannya dileraikan daripada memeluk badannya dan dia mendekatkan badannya pada meja, mata menikam pandangan Daniel.

"That's it. Those were the exact same word that you told me 8 years ago. Yet, this is no longer the Quin you knew. After all the damage that you've left on this poor soul, you had the audacity to expect me to be the same again. Please don't, it's pathetic. I forgave you yes and I even became your acquaintance but might I need you to remember, I did all of these unnecessary doings because of our work and the fact that you're still a human being that makes mistakes, I forgive you. Nothing more, nothing less." Penuh tajam kata-kata yang meniti bibir gadis itu. Langsung tidak bertapis, terus dari dalam hatinya.

"Hadn't you have feelings for me?-"

"Don't ever dare to include my past feelings towards you in this arguement. And once again, please remember that the memories you have of me were 8 years ago. I've changed, so has my feelings towards you." Masih dengan suara bekunya, dia berkata.

HS 2: Love Journey [C]Where stories live. Discover now