Bab 34

307 11 0
                                    

"Haikal, awak tak cerita lagi pasal dia." Tanya Ruby ketika mereka dalam perjalanan pulang dari pasaraya.

"Cerita apa? Siapa?" Tanya Haikal berkerut alisnya.

"Siapa Jasmine?"

"Oh, malas lah cerita pasal dia."

"Amsyar, please. Kenapa? Awak ada hubungan dengan dia ke? Saya ganggu awak dengan dia eh? Saya minta maaf kalau sebab saya awak dengan..."

"Ruby Anisah ! Apa cakap macam tu ? Kan aku dah cakap, dia bukan siapa siapa pun yang kau nak fikir bukan bukan tu kenapa?" Marah Haikal apabila Ruby mula menyalahkan dirinya dengan membuat fakta yang merepek.

"Habistu kalau bukan siapa siapa bagi awak, kenapa tak nak cerita? Ke awak ada apa apa yang disorokkan dari saya?" Kata Ruby dalam nada sinis.

"Ya Allah sayanggg. Please this is not the right time." Kata Haikal sambil sebelah tangannya menggenggam tanya Ruby manakala sebelah lagi memegang stereng kereta.

"Dah la, suka hati la nak cakap ke tak. Tak kisah pun." Kata Ruby lalu menarik tangannya dari genggaman Haikal.

"Ya Allah sayangggg haih."


"Nak buat apa dekat sini?" Tanya Ruby pelik apabila melihat Haikal menuju ke taman rekriasi.

Namun, Haikal hanya diam. Ruby merengus kuat.

"Turun."

Ruby hanya menurut. Dia hanya membontoti Haikal yang diam sejak dari.

'Dia ni dah kenapa? Yang merajuknya aku bukan dia ergh.'

"Amsyar, asal datang sini? Kalau setakat nak jalan jalan lepastu diam jr macam berjalan dengan orang bisu, baik saya balik rumah terus." Marah Ruby sambil berpeluk tubuh.

Haikal mengangkat kening sebelah lalu berjalan menuju ke arah sebuah bangku berdekatan. Ruby duduk di sebelahnya.

"Apa? Kau cakap aku bisu?"

"Dahtu dari tadi lagi saya tanya, hapak pun tak jawab. Dah tak ada mulut ke?" Balas Ruby tak mahu kalah. Tetapi dia masih lagi mengawal nada suara nya. Dosa tinggi suara dekat suami.

"Kau nak tahu sangat kan pasal Jasmine? Okay, aku cerita."

"Tak payah susah susah nak cerita, belum tiba masa lagi kan."

"Kau diam dulu boleh tak? Aku cium karang mulut tu, pokpek pokpek. Diam, dengar je apa yang aku nak cakap." Kata Haikal dalam nada keras.

flashback

"Mummy ! Daddy !" Laung Haikal ketika masuk ke dalam rumah. Dia excited ingin berjumpa dengan orang tuanya kerana ingin menunjukkan keputusan peperiksaannya.

"Pak Mat, mana mummy dengan daddy?" Tanya Haikal kepada drivernya yang baru sahaja keluar dari kereta.

"Tak silap Pak Mat, datin dengan dato ada majlis pembukaan. Itu rumah sunyi sahaja."

"Oh, okay okay. Terima kasih. Kal naik atas dulu ye. Kalau Pak Mat belum makan, pergi lah makan dulu."

"Baik baik, terima kasih."

"Sama-sama. Kal naik dulu." Kata Haikal seraya naik ke biliknya.

Haikal keluar dari bilik airnya hanya dengan tuala dililit di pinggang. Dia terkejut melihat satu sosok tubuh di atas katilnya sedang bersenang lenang baring.

Hanya Kau Mrs.ShortyWhere stories live. Discover now