"Eii, cakap lah apa. Tak elok buat husband macam ni."
"Haikal Amsyar, please jangan guna panggilan macam tu lagi. Aku geli lah." Marah Ruby.
"Haih, yelah-yelah. Kau nak tanya apa?"
"Tak ada apa. Nak tidur, bye." Kata Ruby lalu menyelubung kan diri ke dalam selimut.
"Eiiiiii budak niiii."
"Pahal kacau ni?" Marah Ruby apabila Haikal menarik selimutnya.
"Cakaplah apa. Kalau tak, aku tak layan kau sebulan. Cancel pergi rumah mama." Ugut Haikal. Ruby mengeluh.
"Haih, menyampah giler orang main ugut-ugut ni. Aku tanya, tak semestinya kau jujur." Kata Ruby selamba.
"Tanya lah dulu. Baru aku jawab."
"Okey, fine. Kau ada perempuan lain eh belakang aku?" Tanya Ruby dengan muka serious.
Haikal ketawa dengan kuat.
"Woi, kau pahal gelak ni? Aku tanya kan." Marah Ruby. ' Orang tengah serious, dia gelak-gelak pula. Tak tahu ke aku tengah sakit kepala sekarang ni.' Marah Ruby dalam hati.
"Kau jelous ke do? HAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAH serius kelakar." Sambung Haikal lagi. Berair matanya ketawakan Ruby.
"Aku bagitahu mummy kau gelakkan aku." Ugut Ruby lalu berura-ura ingin keluar.
"Mummy, tengok..." Belum sempat Ruby ingin membuka pintu, dengan segera Haikal menarik tangan Ruby.
"Tak payah la mengadu sengal. Okey, aku tak gelak. Sambung balik apa yang kau nak cakap tadi." Kata Haikal.
"Betul ke kau ada perempuan lain?" Tanya Ruby lagi.
"Mana kau dengar cerita ni? Entah siapa-siapa yang reka cerita."
"Aku tengok dengan mata kepala aku sendiri. Telinga aku pun dengar lah. Kau siap cakap i miss you bagai."
"Semalam?" Tanya Haikal. Ruby pula mengangguk.
"By, serious lah kau jelous? HAHAHAHAHHHAHA" Gelak Haikal lagi.
"Haikal Amsyar! I told you not to laugh, just answer the question." Marah Ruby.
"Okey-okey. Haih, sayang, tu kalau sayang nak tahu, tu sebenarnya madu sayang." Usik Haikal lalu ketawa.
"Can you be serious this time?" Marah Ruby. Kepala dia makin berdenyut-denyut ketika itu.
"Okey, she is my sister. Her name is Myra. You never saw her because she's studied in Spain. After studying, Myra stay there. There, she had her own business. So, if she gets a chance, then she will come back here. That's also rare." Jelas Haikal panjang lebar.
"Ouh, kenapa tak cakap kau ada kakak angkat?" Marah Ruby.
"Dah kau tak tanya mana lah aku tahu kau nak tahu." Balas Haikal selamba.
"Huh, whatever." Balas Ruby lalu baring semula di katil.
"By, kau jelous eh?" Usik Haikal.
"Huh buang masa." Balas Ruby sambil memejam mata.
"Atotototototo." Usik Haikal lagi.
"Amsyar, please stop joking." Kata Ruby sambil memicit kepalanya.
"By, kau okey tak?" Tanya Haikal risau.
"I'm okey. Don't worry." Kata Ruby perlahan.
"Haih, budak ni. Tunggu sekejap aku ambil panadol." Kata Haikal lalu berlalu ke dapur untuk mengambil panadol.
"Nah, ambil ni telan dulu. Nanti tidur lah balik, rehat.
"Aku tak nak makan." Tolak Ruby.
"Ruby, jangan degil boleh tak?!"
"Tak nak lah. Perut aku kosong tak makan lagi dari pagi tadi." Jujur Ruby.
"Ya Allah budak nih. Kau dah la makan sikit giler pagi tadi. Nanti kalau perut masuk angin macam mana? Kau tu dah la ada gastrik." Bebel Haikal. Ruby hanya menadah sahaja telinga.
"Oi, dah stop bebel. Makin sakit kepala aku nanti."
"Eii budak ni. Kau nak makan apa? Aku masakkan." Tanya Haikal.
"Tak nak makan."
"Mana boleh tak makan. Perut tu kosong masuk angin nanti."
"Dah kenyang. Nak tidur bye."
"Suka hati kau lah." Kata Haikal lalu keluar dari bilik.
Selepas pintu di tutup, Ruby menjerit.
"HAIKAL AMSYARRRR AKU NAK MAKAN LAH AKU LAPARRR!"
Haikal di luar bilik sudah mengekek ketawa. 'Tadi cakap kenyang konon.'
"Dah la, tak nak dah." Kata Ruby sambil menolak pinggan yang berisi makanan ke tepi.
"Sikit nye kau makan. Makan lah banyak sikit. Asal, tak sedap ke aku masak?" Tanya Haikal apabila makanan di pinggan Ruby tidak luak.
"Tak ada lah. Sedap je tapi aku tak ada selera lah nak makan." Adu Ruby.
"Haih, perut tu nanti masuk angin lah. Ambil ubat ni, makan lepastu tidur."
Ruby hanya menurut.
"Dah, rehat dulu. Nanti kita solat Asar jemaah." Kata Haikal lalu berlalu pergi untuk meletakkan pinggan dan gelas di dapur.
"Haa, Kal. Kenapa dengan Ruby tu?" Tanya Datin Faridah yang berada di dapur.
"Oh, dia pening kepala sikit mummy." Jawab Haikal yang berada di sinki.
"Tuan, biar saya saja basuh ni semua." Kata salah sesorang pembantu rumah itu.
"Tak apa, acik boleh buat kerja lain, yang ini biar saya saja yang basuh." Kata Haikal lalu meneruskan kejanya.
"Haih, kamu tahu kan Ruby tu tak boleh stress sangat. Kalau apa-apa jadi macam mana?"
"Iye, mummy. Kal tahu Kal salah. Kitorang dah selesaikan dah masalah tadi. Everything okay."
"Haa bagus lah kalau macam tu. Ni, sebelum lupa mummy bagitahu, malam ni mummy dengan daddy dinner dekat luar." Ujar Datin Faridah.
"Haa, mummy nak dating lah tu dengan daddy." Usik Haikal.
"Apa ke situ pula budak nih. Daddy ada dinner dengan Tan Sri Adam." Jelas Datin Faridah.
"Ouh, okey. Mummy, Kal naik atas dulu. Kalau Ruby cari Kal, cakap Kal dekat bilik gym room." Pesan Haikal. Datin Faridah hanya mengangguk.
Haikal menuju ke bilik gym di tingkat tiga dengan menaiki lif. Takkan lah nak naik tangga. Itu pun kalau 'rajin'.
Selama dua jam Haikal menghabiskan masa di situ. Selepas itu, dia dengan segera menuju ke bilik tidur untuk biliknya untuk membersihkan diri.
"Eh, bangun dah. Kenapa tak tidur?" Tanya Haikal pelik kepada Ruby yang sedang belajar di mejanya.
"Hm, tak boleh tidur lah. Kau pergi mana lama-lama tadi?" Tanya Ruby dengan sayu di tambah pula suaranya yang serak.
"Aku kat tingkat tiga tadi. Bagi aku masa sekejap nak mandi, nanti kita solat okey." Kata Haikal lalu berlalu ke bilik air. Ruby pula fokus semula ke buku subjek Matematik.
Setelah Haikal siap membersihkan diri, mereka berdua menunaikan solat Asar berjemaah. Tenang rasanya ketika itu apabila Haikal mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran dengan merdu.
Ruby berasa sebak ketika Haikal mendoakan untuk mereka sekeluarga. Hampir menitis air matanya ketika Haikal berdoa.
Selepas itu, mereka berdua mengulangkaji pelajaran bersama-sama. Gurauan senda pasangan itu menjadikan suasana yang tegang itu bertukar ceria.
done! sorry ada typo! jgn lupa support !
YOU ARE READING
Hanya Kau Mrs.Shorty
RomanceRuby Anisah hidup dalam keluarga yang bahagia.Tidak perlu harta serta kemewahan tetapi cukupla baginya keluarga yang bahagia. Haikal Amsyar seorang anak tunggal Dato Hamdan dan Datin faridah.Sikapnya yang panas baran itu ditakuti oleh semua orang ta...