Bab 29

280 10 0
                                    

Terlihat Ruby sedang mengeringkan rambut menggunakan hairdryer ketika Haikal memasuki bilik.

"Pergi mana tadi? Call tak angkat pun. Cari kat bawah pun tak ada. Maid pun tak ada. Semua orang pergi mana?" Tanya Ruby pelik.

"Tak pergi mana pun, ada je. Harini dengan esok maid cuti berehat. Kesian diorang kerja je, sekali sekali mummy bagi cuti. Ni, nasi goreng, makanlah." Kata Haikal lembut.

Ruby hanya meng'oh'kan sahaja.

"Sayang macam mana? Dah okey belum?" Tanya Haikal dengan menggunakan panggilan 'baharu'.

Ruby yang asyik makan tersedak apabila Haikal memanggilnya dengan panggilan 'sayang'.

"Jap, kau panggil aku apa tadi? Sayang?" Tanya Ruby dengan nada tidak percaya.

"Haah, salah ke? Kita kan suami isteri." Jawapan Haikal itu membuatkan mood makan Ruby berlalu begitu saja. Nasi yang masih berbaki dia dalam pinggan ditolak ketepi.

"Salah, sebab kau dengan aku musuh. Kita bukan macam pasangan suami isteri yang bahagia dekat luar sana." Kata Ruby. Haikal mengeluh.

"Ruby, we need to talk about this. " Kata Haikal dengan nada serius.

"What?"

"By, memang kita bukan macam pasangan dekat luar sana yang bahagia. But, until when do we have to pretend to be happy in front of people? Please be matured Ruby. I will try to be a husband like out there to make love, care and responsible for the love and future of our small family later. We can be like them.Yea, i know ni semua terlalu cepat, terlalu muda, but we will try." Kata Haikal panjang lebar dengan lembut sambil menggenggam lembut tangan Ruby.

Ruby mengangkat wajahnya.

"Hey, why you crying?"

Ruby hanya mendiamkan diri. Haikal resah.

"Hey please tell me. I'm sorry. Saya tahu kata kata tadi terlalu..." Belum sempat Haikal menghabiskan ayatnya, Ruby memeluk erat.

"Amsyar, im sorry. I'm not the best wife for you. I, I..." Ruby tidak dapat menghabiskan kata katanya.

"Shhh, aku tak ambil hati pun. Kita boleh mulakan buku baru, okey?" Kata Haikal dengan lembut.

Ruby hanya mengangguk dalam dakapan Haikal bersama sisa tangisannya.

'Ya Allah, kau ampunkan lah hamba mu ini ya Allah. Sesungguhnya aku terlalu banyak dosa terhadap suamiku. Kau berikanlah kebahagian kepada kami. Kami tahu pelbagai lagi cabaran yang perlu kami tempuhi, kau permudahkan lah segala urusan. Aaminn.' Doa Ruby di dalam hati.

'Ya Allah, kau kekalkan lah kebahagian ini kepada kami. Sesungguhnya, kami masih mentah dalam hal perkahwinan tetapi kau permudahkannya. Semoga aku dapat menjadi pemimpin dan dapat membimbing isteri dan jugak bakal anak anakku ke jalan mu ya Allah. Aaminn.' Doa Haikal di dalam hati.


 Puan Faridah yang ketika itu ingin menuju ke lif secara tidak sengaja terdengar perbicaraan mereka. Dia mengukir senyuman.

'Alhamdulillah mudah-mudahan mereka bahagia kekal ke anak cucu.' Kata Datin Faridah dan berlalu pergi sambil senyuman gembira menghiasi bibir.

Hanya Kau Mrs.ShortyWhere stories live. Discover now