Part 6

194 13 0
                                    

Aku berjalan memegang tangannya dengan wajah ceria di tepi laut. Mukanya juga ceria memandang aku. Kemudian, dia menyimbah air laut kepadaku dan terus melarikan diri. Aku terus mengejarnya.

"Catch me if you can, Sera"

Wait! Adakah itu hanya bayangan aku? Kenapa situasi itu boleh terlintas di kepala aku?

"Are you there?"

Aku tersedar. Kejadian tadi bayangan? Kenapa aku rasa seperti ia pernah berlaku?

"Awak kenal saya ke?" Entah kenapa soalan itu yang keluar dari mulut aku.

Dahinya berkerut. Mungkin terkejut dengan pertanyaan aku.

"Do I look I know you?"

Aku menggeleng. Jawapannya membuat aku yakin yang dia memang tak kenal aku. Kejadian tadi aku cuba melupakannya.

"I'm sorry" kata aku.

Dia memasukkan tangan kedalam poket seluarnya sambil memandang aku.

"Awak nak jumpa saya?" tanyanya.

Aku diam. Aku terlupa aku ingin berjumpa dengan dia atas tujuan apa.

"Apa tujuan awak datang kemari cik ...?"

"Sera"

"Yes! Apa tujuan awak datang kesini cik Sera?"

Aku kembali menfokuskan pada tujuan asal aku datang sini. Aku mengeluarkan fail yang diberikan Puan Im kepada aku. Terus aku berikan kepadanya. Dia mengambilnya.

"Apa maksud semua itu?"

Dia membacanya lalu tersenyum sinis. Dia kembali memandang aku.

"So, kaulah anak perempuan kepada Kim Jung Ho?"

"Yes. I am"

Terkejut juga aku dari panggilan 'saya awak' terus kepada 'aku kau'. Tapi aku cuba kawal riak muka aku.

"Kenapa dengan surat ini? Kau tak faham apa yang dia tulis ke?" tanyanya.

Aku geram dengan kata-katanya.

"Saya faham. Tapi kenapa awak boleh senang-senang ambil cafe itu dari kami?"

Dia ketawa sinis.

"Kenapa kau tanya aku? Tuan Kim yang berikannya ia kepada aku"

"Tiada sebarang sebab kenapa appa saya kena berikan ia kepada awak!"

"Ada!" tegasnya.

Aku terdiam. Apa sebabnya? Pertanyaan itu tidak terkeluar dari mulut aku.

"Do you want to know why?"

Aku mengangguk.

"Sebab dia berhutang dengan aku"

Aku tergamam. Hutang? Kenapa aku tak tahu?

"Dia ambil sesuatu yang berharga dari aku"

"Sesuatu yang akan buat aku gila bila aku kehilangannya" sambungnya dan matanya menikam mata aku.

Aku diam seketika.

"Tapi perlukah awak ambil cafe tu dari kami?"

Dia menghiraukan aku dan duduk di sofa yang tersedia di dalam officenya.

"Awak boleh ambil rumah saya, kereta dan segalanya tapi bukan cafe peninggalan omma saya" entah kenapa aku rasa aku tengah merayu padanya.

Mata aku sudahpun rasa seperti berhabuk.

"Are you crying?" tanyanya.

Aku menundukkan wajah cuba untuk berselindung.

"Aku minta maaf. Cafe itu dah jadi milik aku"

TY'sWhere stories live. Discover now