Równowaga Thanosa a zakwaszony mózg

10 3 0
                                    

Opublikowano: 31.07.2021
Zaktualizowano: -

Dzisiaj będzie bardzo słono, więc doprawcie frytki i zaczynamy.
Zastanawialiście się kiedyś:
1) Dlaczego równowaga w organizmie ludzkim jest taka ważna?
2) Jaki jest związek soli ze zgonem?
3) Czemu chce nam się pić po solonym jedzeniu?
4) Co mają wspólnego Thanos z nerkami i płucami?

Zabierałam się do napisania tej części od 19.08.2020. Niedawno miałam napisać coś na temat religijności, dopadła mnie migrena, no to szukałam dogodnego tematu do czytania na noc. Słuchałam sobie do tego radia Bollywood. Zdziwiłam się, gdy usłyszałam dziwne dźwięki. Myślałam o jakiejś tymczasowej awarii słuchawek, błędzie przesyłania danych, a nawet o nietypowym remiksie. Zamarłam po ściszeniu muzyki oraz ściągnięciu słuchawek. Pełnia księżyca zasłoniona chmurami przyciągała lokalne koty, które o trzeciej w nocy się napierdzielały, krzycząc złowieszczo. Pomyślała, że pewnie są z sąsiedztwa, a tam głównie panują dwa porządki: białe koty leżące na trawie oraz czarne koty czuwające na parapetach. Zwykle żyją w spokoju, a czasem przychodzą dni intensywnych walk. Podobnie jest w naszym organizmie, musi on utrzymać równowagę wodno-elektrolitową oraz kwasowo-zasadową. Ważną rolę odgrywają nerki oraz płuca.

 Ważną rolę odgrywają nerki oraz płuca

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Źródło zdjęcia: https://nowe.memy.pl/mem/255039/Rownowaga

Słyszeliście "sól jest niezdrowa i należy ją wyeliminować z diety"? Co za bzdura, przecież w ten sposób dostarczamy organizmowi sodu.
A to bardzo istotne przy CSWS/mózgowym zespole utraty soli ang. cerebral salt-wasting syndrome powodującym hiponatremię czyli niedobór sodu.
Rada dla biolchemów: nie mylić niedoboru z brakiem, śmiertelny błąd zwłaszcza na maturze!

Co chcemy zrobić po zjedzeniu solonego jedzenia? Napić się i powoli wyrównać bilans płynowy, aby móc dalej znajdować się w homeostazie.
Czemu? Ponieważ sód jest mocnym elektrolitem (całkowicie rozpuszczalnym w płynie), a z racji swojej natury (jak coś sól = sodium = Na+ przyciąga cząsteczki wody. Sprawdźcie, do czego może doprowadzić nieznajomość tej własności, po prostu nie czyście okrężnicy z rządowej trucizny za pomocą sosu sojowego [są polskie napisy]:
Kobieta wypiła 1 litr sosu sojowego w ciągu 2 godzin. To się stało z jej mózgiem. - Kanał Chubbyemu
https://www.youtube.com/watch?v=QiBpKuTrFrw&t=11s 
Przy oglądaniu te wszystkie informacje zgromadzone poniżej zaczęły do mnie docierać i zdałam sobie sprawę z ogromnego błędu tej kobiety.

Przez to przy jego nadmiarze (hipernatremia) czujemy pragnienie. Wówczas nasza krew zostaje rozcieńczona, przywracając tym samym stężenie sodu w osoczu. Inaczej się odwodnimy i będzie trzeba być pod kroplówką z NaCl/chlorku sodu w stężeniu 0,9% czyli solą fizjologiczną.

Wracając do odpowiedniego poziomu sodu we krwi, muszę napomknąć o normach.
O hiponatremii mówi się, gdy sód nie przekracza 135 mmol/l czyli milimola na litr.
Jest łagodna przy 130-135, umiarkowana 120-130, ciężka 110-120, poniżej 110.

🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz