Nerwica natręctw - OCD

115 4 0
                                    

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2019 13:43
Inne nazwy to zaburzenia obsesynjno-kompulsywne oraz nerwica anankastyczna. Jej objawami są kompulsje, obsesje oraz związane z nimi lęki. Często chory nie może poradzić sobie z przymusem robienie różnych nawyków, co prowadzi do obniżenia nastroju czy depresji.

Nerwica natręctw jest dokuczliwa. Niechciane myśli zmuszają osobę do powtarzalnych czynności, w razie ich zignorowania chory ma wrażenie, że stanie się coś złego. Mają ogromne poczucie winy. Najczęściej (ja słyszę) o przypadkach ze strachem przed zarazkami, nałogowym myciem rąk, dezynfekowania świata dookoła. Może się to też objawiać w sprzątaniu domu, sprawdzaniem np. wierności małżonka, liczeniem przedmiotów.

To zaburzenie między dopaminą i serotoniną. Ten ostatniej poziom jest znacznie obniżony u osób chorych. Jądra szwu (ang. raphe nuclei, łac. nuclei raphes) są głównym źródłem komórek serotoninergicznych (produkujących serotoninę). Znajdują się na pniu mózgu. I to na nie mają działać leki z grupy SSRI (wyjaśnione trochę później).

Wysoka aktywność metaboliczna w obszarach płata czołowego związanego z ukierunkowaniem uwagi jest obserwowano w OCD

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Wysoka aktywność metaboliczna w obszarach płata czołowego związanego z ukierunkowaniem uwagi jest obserwowano w OCD. Kora przedczołowa jest odpowiedzialna za planowanie czynności. Być może dlatego myśli pojawiają się nagle, gdyż ośrodek planowania jest w to zaangażowany.

 Być może dlatego myśli pojawiają się nagle, gdyż ośrodek planowania jest w to zaangażowany

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Jądro ogoniaste (ang. łac. ) to jedno z jąder podstawy, odpowiedzialne za ruchy dowolne. Jego uszkodzenie skutkuje chorobami układu ruchowego, a mianowicie drżenia, ruchów mimowolnych, zaburzeń napięcia mięśni. To struktura o wydłużonym kształcie, przypominająca rogalik. Posiada głowę, trzon i ogon. Do jąder podstawy docierają włókna glutaminergiczne z kory mózgu, włókna pobudzające za pośrednictwem kwasu glutaminowego ze wzgórza, jak również włókna dopaminergiczne z istoty czarnej o działaniu hamującym lub pobudzającym, zależnie od receptorów. - zdrowie.tvn.pl

Stymulacja jądra ogoniastego powoduje koncentrację na minusach danej sytuacji lub rezygnowały z zaplanowanej czynności (u zwierząt). Miały też wyższy poziom stresu. Osoby chore rezygnują np. z przyjemności, aby uniknąć nieprzyjemności.

🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz