Data opublikowania: 16:05 30-01-2020
Ostatnia aktualizacja: 16:25 18-08-2020Postaram się wynaleźć jakieś neurobiologiczne ciekawostki, ale chyba będziecie musieli zadowolić się psychologią. A będzie grubo, obiecuję.
EDIT: Ta część wymagała ode mnie dużo poszukiwań oraz czasu spędzonego przy tym rozdziale, więc mam nadzieję, że się spodoba.Kim Noble dzieli umysł z 14 innymi osobowościami - artystami, każdy ma własny styl prac. Jej imię widnieje na akcie urodzenia, w jej głowie osobowości funkcjonują niezależnie od siebie.
W 1995 zdiagnozowano u niej DID - dissociative identity disorder - osobowość dysocjacyjną potocznie nazywana rozdwojeniem jaźni. Ma córkę - Aimee. Przejdę do tego, o czym wszyscy zapewne myślą - jacy są ci twórcy?
1) matka Patricia - pojawia się najczęściej, dominuje. Spokojna, zabawna. Nie obchodzi jej, kiedy ludzie zwracają się do niej Kim, gdyż zdaje sobie sprawę z choroby (kiedyś tego nie lubiła, ale się przyzwyczaiła). Inne nie godzą się z tym tak łatwo i chcą, by używano ich własnych imion. Podziwia Judy oraz jej obrazy, czerpie inspirację z jej prac, choć czasem czuje się, jakby kopiowała.
2) Judy - zaczepna piętnastolatka cierpiąca na bulimię. Widzi siebie jako grubasa.
3) Ria Pratt - pamięta czasy znęcania się, widać to na kolorowych obrazach.
4) Anon/ A nun (zakonnica) - przejmuje kontrolę w nocy, kiedy nikogo nie ma w pobliżu.
5) 6) Spirit of Water/Abi nie mogłam zrozumieć, o którą chodzi) - czyści mieszkanie
7) Karen - White Zen
8) Salamoe - niekonsekwentna pobożna katoliczka, która wszędzie widzi zło. Chodzi po pokoju.
9) 21-letni homoseksualista Ken, który w okropny sposób ściąga ramiona do tyłu. Nie przyjmuje do wiadomości choroby. Gdy spogląda w lustro, widzi siebie. Twierdzi, że nie ma piersi.
10) Abi
11) Rebecca - próby samobójcze
12) Dawn - dominowała w okresie ciąży, jednak po traumie związanej z odebraniem dziecka wycofała się. Zamrożona w czasie - żyje w 1997 - kiedy urodziła się Aimee. Nie wie o swoim dziecku, które siedzi przy niej. Upiera się przy imieniu Sky - została zabrana przez opiekę społeczną i nigdy więcej jej nie widziała.
13) Hayley - zdobyła władzę po Dawn, chciała odzyskać dziecko, więc legalnie się za to zabrała. Była super wydajna.
14) Bonny - po Hayley, toczyła sądową batalię o córkę. To kolejna matka, samotniczka.
15) Missus - używa tylko trzech kolorów do malowania.
16) Sussie/Susy - rysowała tylko matkę z dzieckiem. Po czasie obrazy przedstawiały tylko matkę. Zrobiła to tylko raz.
17) Key
18) Mimi
19) No nameNie wszyscy mówią, mogą komunikować się czasem wyłączenie przy pomocy malowania, które jest terapią, uspokaja ich.
Jak często przełączają się? Od trzech do czterech razy w ciągu dnia. - źródło 4
Komentarz osoby robiącej wywiad - It is inherently very strange to interview a person with DID, mostly because you don't know who to expect when you sit down. - źródło 2
Urodziła się 1960, jej rodzice byli nieszczęśliwymi małżonkami pracującymi w fabryce. Znajomi zajmowali się ich dzieckiem. Detale są niejasne. Możliwe że od wczesnych lat (rok abo dwa) znęcano się nad nią (oryginał - suffered extreme and repeated abuse). Traumatyczne wydarzenia rozbiły jej tożsamość na fragmenty. Większość osobowości nie pamięta o znęcaniu ani nie ma z tym żadnch wspomnień (flashbacks). To system ochrony, jaki wypracowała sobie psychika.
Nie szło jej w szkole, zauważono dziury w pamięci i nieprawidłowe/niepokojące zachowanie (erratic behaviour).Gdy dorosła, po wielokrotnym przedawkowaniu (repeatedly overdosing), umieszczono ją w szpitalu psychiatrycznym pod obserwacją pod kątem samobójstwa. Rozwinęła się u niej anoreksjia i bulimia.
Potem ktoś oblał ją kwasem, następnie inna osoba podpaliła jej dom. Spędziła trochę czasu w specjalnym ośrodku dla poszkodowanych. Patricia odkryła, że celem był Hayley, wydarzenia miały ją nastraszyć, wie to od Hayley.Patricia nie decyduje, kto ani kiedy się przełączy. Jednak są pewne sytuacje-wskaźniki:
1) Judy - wychodzi na posiłki
2) Spirit of Water - podczas kąpieli
3) Amon - przejmuje kontrolę w nocy, kiedy nikogo nie ma w pobliżuKażda osobowość żyje swoim życiem. Większość nie zdaje sobie sprawy z choroby ani posiadania że się tak wyrażę współlokatorów. Samej Patricii zajęło 6 lat na zaakceptowanie tego. Posiadają własne e-maile, do których Patricia nie zna hasła. Nawet kupują ubrania według swoich standardów (np. rozmiar Judy 15-latki nie pasuje do ciała dorosłej kobiety). Płacą za życie ze świadczeń oraz sprzedaży obrazów. Jak zarządzają pieniędzmi? Patricia ma kartę, reszta nie zna pinu/hasła. Nie jest/są z nikim w związku. Jak sama mówi, to zbyt skomplikowane. - źrodło 4
W 1997 urodziła Aimee, którą natychmiast zabrała opieka społeczna. Przez lata kobieta niezdawała sobie sprawy z faktu posiadania dziecka. Tylko obrazy wskazują na takie wydarzenie.
Jak to jest możliwe, że taka osoba zajmuje się dzieckiem? Z drobną pomocą tak, nawet bardzo dobrze jej to wyszło. Gdy po raz pierwszy pozwolono jej spotkać się z Aimee, tylko Bonny i Hayley wysunęły się na pierwszy plan podobnie jak inne główne osobowości. Po miesiącach obserwacji pozwolono im żyć razem, oczywiście pod kontrolą.Kiedy takie życie staje się denerwujące? Kiedy ktoś coś mówi, przychodzi inna osobowość, pojawia się problem. Bo nie pamięta, o czym mówiła, co miała powiedzieć.
Nie wiem, kto interesuje mnie bardziej - ona/oni czy jej/ich córka. Gdyż życie z taką matką z pewnością się wyróżnia. Lubi wszystkie osobowości. - źródło 4
Co mnie przeraża to słowa samej Patricii
I'm afraid that I may never come back again.
Boję się, że gdy inna osobowość przejmie kontrolę, nigdy więcej nie wrócę.Podejrzyjcie sobie zdjęcia: http://www.kimnobleartist.com/our-work.html#
Źródło zdjęcia: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/208334/labirynt-tozsamosci
Wydana w 2013 roku.Kolejna książka to jej autobiografia - All of Me
Źródło zdjęcia: https://www.amazon.com/All-Me-Learned-Personalities-Sharing-ebook/dp/B009K91ZCE
Książka na ceneo z inną okładką https://www.ceneo.pl/20055056I na koniec podsyłam wam filmiki.
The Artist with Multiple Personalities z kanału VICE
https://youtu.be/u8Oh1L1aN8MMeet the Mother with 20 Personalities | The Oprah Winfrey Show | Oprah Winfrey Network z kanału OWN
https://youtu.be/n2atzoaA2NIŹródło:
1) http://www.kimnobleartist.com/# - oficjalna strona artystki
2) https://www.huckmag.com/art-and-culture/art-2/the-woman-who-shares-a-body-with-14-different-artists/
3) https://lubimyczytac.pl/ksiazka/208334/labirynt-tozsamosci
4) https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2011/sep/30/kim-noble-woman-with-100-personalities
CZYTASZ
🧠 Mózg to nie umysł! 🧠
RandomOkładkę zrobiła @EwaMatuszczak. Miejsce na notatki ze studiów z cyklu nie wiem, ale się dowiem. Chciałabym swoimi działaniami zainspirować innych do podążania za marzeniami oraz rozwijaniem zainteresowań. Wierzę, że podane tutaj informacje zostaną...