Symulacja i superkomputery

108 14 1
                                    

Data opublikowania: nie wiadomo
Ostatnia aktualizacja: 20:21 02.12.2019

Japońscy i niemieccy naukowcy w 2012 roku postanowili zasymulować pracę mózgu w komputerze. Użyli czwartego (wtedy) najsilniejszego komputera na świecie o nazwie K. Ma on ponad 700 tysięcy procesorów i 1,4 miliona gigabajtów pamięci operacyjnej. Mimo tego przez 40 minut mielił sekundę pracy mózgu,.ale nie całego, tylko 1% czyli ok. 1,73 miliarda neuronów połączonych 10 bilionami synaps.

Przy okazji najsilniejszy komputer w Polsce (do kwietnia 2015) znajduje się w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Jego nazwa to Prometeusz. Tyle było w książce. (Jeśli coś kiedyś znajdę, zmienię źródło informacji).

Jeśli chodzi o inne superkomputery, to informacje wzięłam z Wikipedii. Nie wszystko niestety idzie znaleźć w książkach.

Przed Prometeuszem był Tryton. Od drugiego maja 2015 działa na Politechnice Gdańskiej. Jest to klaster będący części Centrum Informatycznego Trójmiejskiej Akademii Sieci Komputerowej (CI TASK).
Klaster = grupa połączonych jednostek, które współpracują ze sobą.
Superkomputer jest zdolny wykonać 1,48 biliarda operacji na sekundę. W chwili uruchomienia był najszybszym komputerem w Polsce, jego parametry zapewniają mu miejsce na 92. miejscu światowej listy (lista 06/2016).

Zeus - W 2013 był najwydajniejszym superkomputerem w naszym kraju. Zajmował 5. miejsce w Polsce i 269. na świecie na liście najszybszych superkomputerów (lista z 06/2015). Zbudowany przez Cyfronet w oparciu o serwery firmy, po modernizacji ma 25468 rdzeni obliczeniowych i 2300 TB.

Nova to kolejny klaster, tym razem na Politechnice Włocławskiej. Został uruchomiony 10 lipca 2008. Liczba rdzeni obliczeniowych: 6864, całkowita pamięć operacyjna jest większa niż 13 TB, pamięć dyskowa mniej więcej równa 100 TB.

Nautilus - Uniwersytet Warszawski. Stworzony przez firmę IBM. W listopadzie 2008 roku Nautilus znalazł się na pierwszym miejscu listy , najbardziej energooszczędnych superkomputerów na świecie, 4 w Polsce. Osiąga wydajność na jednostkę zużywanej energii elektrycznej ponad 536 Megaflopów na 1 Wat.

Galera - Klaster, będący częścią Centrum Informatycznego (CI TASK). Galera została uruchomiona 3 kwietnia 2008 na Politechnice Gdańskiej. W czerwcu rozbudowano pamięć operacyjną z 5 do 10 TB. W 2011 zwiększono ją do 22 TB. Liczba rdzeni obliczeniowych: 10752, a procesorów 2688.

Jeśli chcecie przeczytać sobie o wszystkich superkomputerach na świecie, wpiszcie po prostu w wyszukiwarkę top500. Pierwsza strona będzie tą odpowiednią, nie licząc reklam.

 Pierwsza strona będzie tą odpowiednią, nie licząc reklam

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.
🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz