Układ limbiczny, rdzeń kręgowy i inne

397 4 0
                                    

Pewne struktury kresomózgowia, międzymózgowia, śródmózgowia współpracują ze sobą, tworząc układ limbiczny

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Pewne struktury kresomózgowia, międzymózgowia, śródmózgowia współpracują ze sobą, tworząc układ limbiczny. Odpowiadają one za emocje i zachowanie, motywację, zachowania seksualne, reguluje stany snu, czuwania, kontroluje pobieranie pokarmu. Reakcje zachodzące w tym układzie mają wpływ na proces zapamiętywania, kształtowania osobowości oraz podejmowanie decyzji.

W jego skład wchodzą:
- kora mózgowa (ośrodki korowe płatów czołowych i skroniowego)
- hipokamp + ciało migdałowate
- struktury podkorowe (część wzgórza, podwzgórza, kilka jąder śródmózgowia wraz z łączącymi je drogami nerwowymi.

Spis wybranych struktur i ich funkcji

* hipokamp - tworzenie i odtwarzanie pamięci długotrwałej, udział w procesie uczenia się, rozpoznawanie nowości
* zakręt hipokampa- tworzenie i odtwarzanie pamięci przestrzennej
* ciało migdałowate - analiza emocjonalnych aspektów doświadczeń i wysyłanie sygnału o
niebezpieczeństwie, kontrola emocji i zachowań seksulanych
* ciało suteczkowate - proces zapamiętywania informacji
* część podwzgórza - udział w kierowaniu zachowaniem, regulowanie reakcji obronnych, zachowań seksualnych, przyjmowania pokarmu
* zakręt obręczy - ocena zachowań tworzenie i odtwarzanie pamięci emocjonalnej
* sklepienie - przekazywanie sygnałów między hipokampem a podwzgórzem
* część wzgórza - kontrola stanu czuwania i snu, udział w procesach zapamiętywania i uczenia się

Rdzeń kręgowy łac. medulla spinalis
Przebiega w kanale kręgowym utworzonym przez otwory w kręgach kręgosłupa. Ma kształt nieco spłaszczonego walca w kierunku strzałkowym o przeciętej średnicy 1 cm/grubego sznura, którego podłużne wygięcia odpowiadają krzywiznom kręgosłupa. Ciągnie się od rdzenia przedłużonego do poziomu drugiego kręgu lędźwiowego i osiąga długość ok. 45 cm (początek nie jest wyraźnie zaznaczony). Rozciąga się od 1 kręgu szyjnego do górnej krawędzi 2 kręgu lędźwiowego, kończy się stożkiem rdzeniowym. Na wysokości pierwszych kręgów lędźwiowych rdzeń zwęża się, przechodząc w nić końcową. Jest barwy białej i waży ok. 30 g. Nie wypełnia więc kanału rdzeniowego w całości, jest od niego krótszy.
Średnica nie jest równomierna. W odcinkach, z których wychodzą korzenie nerwów przeznaczonych dla kończyn, rdzeń ma dwa wrzecionowate zgrubienia: zgrubienie szyjne (na przestrzeni od II kręgu szyjnego do II kręgu piersiowego, zgrubienie lędźwiowe ciągnące się od X do XII kręgu piersiowego.
Zbudowany jest z istoty szarej i położonej na zewnątrz niej istoty białej. Na przekroju poprzecznym istota szara przypomina kształtem motylu lub literę H, przy czym kształt ten zmienia się na poszczególnych poziomach. Wzdłuż centralnej części rdzenia kręgowego przebiega wypełniony płynem mózgowo-rdzeniowym kanał środkowy. Łączy się on z komorami występującymi w obrębie mózgowia.
Funkcje: przewodzi impulsy z mózgowia do narządów wykonawczych i z powrotem oraz uczestniczy w odruchach bezwarunkowych.
Od rdzenia odchodzą parzyste nerwy rdzeniowe (łac. nervi spinales). "Poszczególne otwory międzykręgowe, przez które wychodzą odpowiednie nerwy rdzeniowe, są przesunięte względem rdzenia ku dołowi. Wskutek tego nerwy wychodzące z dolnych odcinków rdzenia, zanim osiągną właściwe otwory międzykręgowe, biegną na znacznej przestrzeni wewnątrz kanału kręgowego. Zespół tych nerwów, otaczających nić końcowa nosi nazwę ogona końskiego (łac. cauda equina)." |412 Anatomia i fizjologia człowieka|
Wyróżniamy części w zależności od okolicy rdzenia, z której nerwy odchodzą na szyjną,piersiową, lędźwiową i krzyżowo-guziczną.
W linii przyśrodkowej od zewnętrznej strony są dwie bruzdy: grubsza od przodu szczelina pośrodkowa przednia, płytsza od tyłu bruzda pośrodkowa tylna. Dzielą rdzeń na symetryczne połowy: prawą i lewą.
Każda połowa zaczyna się od {przodu podłużna linia tzw. bruzda boczna przednia. Z niej wychodzą korzenie ruchowe nerwów rdzeniowych}, od tyłu bruzda boczna tylnia. Wzdłuż niej wchodzą do rdzenia korzenie czuciowe.
"Owe bruzdy dzielą połowę na trzy sznury: przedni, boczny i tylny. Tworzą je pęczki włókien nerwowych, które przebiegają podłużnie w rdzeniu.
Korzenie brzuszne (łac. radices ventrales) składają się z włókien ruchowych zdążających do mięśni szkieletowych. W skład korzeni grzbietowych (łac. radices dorsales) wchodzą włókna czuciowe, idące od komórek położonych w odpowiednich zwojach rdzeniowych (łac. ganglia spinalia). Korzenie brzuszne i grzbietowe łączą się ze sobą bocznie od zwoju rdzeniowego, tworząc mieszany nerw rdzeniowy (łac. nervus spinalis)".

🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz