Efekt Dunninga-Krugera

10 2 0
                                    

Data opublikowania: 00:00 26-07-2020
Ostatnia aktualizacja: 00:00 26-07-2020

Data opublikowania: 00:00 26-07-2020Ostatnia aktualizacja: 00:00 26-07-2020

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Źródło zdjęcia: https://arturjablonski.com/efekt-krugera-dunninga/

Czego dotyczy?
1) Osoby ze słabą wiedzą/niskimi kwalifikacjami przeceniają siebie w tej dziedzinie.
2) Osoby z dużą wiedzą/wyższymi kwalifikacjami zaniżają (umiejętności/wiedzę) w tej dziedzinie.

Jest to jeden z błędów poznawczych opisany przez dwóch socjologów. Justina Krugera i Davida Alana Dunninga w 1999. Niestety nie podam ich dat urodzenia, bo nie mogę znaleźć.
[Radzę sobie Panów sprawdzić w Google Grafika czy gdzieś, jak wyglądają. Gdy spojrzałam na twarz Dunninga, coś mnie oświeciło. Wiem, że go już gdzieś widziałam, ale nie mogę sobie przypomnieć gdzie. Może nie jestem w tym osamotniona]. Przeprowadzili oni cztery badania. Sprawdzali poziom w kompetancjach takich jak poczucie humoru, angielska gramatyka oraz dwa razy przebadali logiczne rozumowanie. Potem poprosili osoby z dużą wiedzą [nie paiętam, czy więli ich już za ekspertów] aby porównali wyniki, jakie otrzymali z tymi, które deklarował uczestnik. Odpowiedzi osób zaawansowanych najbardziej pokrywały się z otrzymanymi. Ci z najniższym poziomem umiejętności mieli największą rozbieżność. Socjolodzy otrzymali nagrodę Ig nobla w dziedzinie psychologii. Jest to kategoria dla badań... cóż, ciężko wyjaśnić. Wpierw idzie zabawność a potem wartość naukowa. To np. badania nad lewitacją magnetyczną latającej żaby, dokładne zbadanie kłaczków w pępku czy związek daty śmierci z podatkiem od spadków.

Wracając do samego efetku, przyjrzyjmy się przyczynie:
1) Osoby z tej grupy nie mają odpowiednich surowców np. w postaci zgromadzonej wiedzy, by prawidłowo ocenić jej poziom. W związku z tym, nie widzą albo nie są świadome popełnianych błędów i wyolbrzymiają. Widzą je dopiero po zwiększeniu kwalifikacji.
2) Przypuszczają, że jeśli oni to wiedzą, to inni także, a więc ich wyniki nie będą dobre czy szczególnie wysokie a średnie. [Ja niestety często tak mam]. Jest jeszcze coś. Pięknie opisuje to cytat ze źródła 1. Zauważamy więcej elementów niejasnych, zadajemy więcej pytań, i choć poziom naszej wiedzy się zwiększa, czujemy, że wiemy coraz mniej.

Dobra, a teraz przyznać się, kto był świetny z jakiegoś przedmiotu i odnosił wrażenie po teście, że poszło mu źle? [Ja tak miałam cały czas...niestety, wiecie, jak to wkurza? A jaki stres?]

Tyle jeśli chodzi o polską wyszukiwarkę. Wzięłam się za angielską. Ta... nadzieja matką głupich. Niestety wyskoczyły mi badania, za których przeczytania musiałabym zapłacić. Przeczytałam abstrakt jednego z nich i niby są jakieś kontrowersje co do tego efektu, ale więcej się nie dowiem. Z kolei źródło 6 tak nie twierdzi, gdyż późniejsze badania potwierdzyły jego występowanie.

If competency is required to recognize incompetence, truly incompetent people will be both incompetent and unaware of their incompetence - źródło 6

Aby powtórzyć sobie co przeczytaliście, polecam obejrzeć. Niestety nie podepnę wam tu tego, obawiam się praw autorskich i chyba najlepiej będzie jeśli przeredaguję poprzednie częsci, by usunąć udostępnione filmiki i wstawić tylko ich opis i link. Nie chcę kłopotów.

Why incompetent people think they're amazing - David Dunning | Kanał TED-Ed
https://www.youtube.com/watch?v=pOLmD_WVY-E

Podsumowując:
Im więcej wiemy, tym bardziej zdajemy sobie sprawę, jak mało wiemy. 

Źródła:
1) https://arturjablonski.com/efekt-krugera-dunninga/
2) https://www.mala-psychologia.eu/efekt-dunninga-krugera/
3) https://yep.academy/czemu-niektorym-wydaje-sie-ze-wszystko-potrafia-efekt-dunninga-krugera/
4) https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Dunninga-Krugera
5) Kruger, J. i Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of personality and social psychology, 77(6), 1121
6) https://link.springer.com/article/10.3758/s13423-017-1242-7
7) https://pdxscholar.library.pdx.edu/comminfolit/vol10/iss2/3/

🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz