Mózg vs komputer

94 13 0
                                    

Data opublikowania: nie wiadomo
Ostatnia aktualizacja: 21:47 29.12.2019

UWAGA ZWOLENNICY TEORII SPISKOWYCH! Dla tych, którzy sądzą, że kiedyś maszyny zdominują rasę ludzką i doprowadzą do naszej zguby - nic tu nie znajdziecie na potwierdzenie waszych teorii.
(Niektórzy twierdzą, że telefony zdobywają władzę... tak, ale to przez niewłaściwe użytkowanie).  Taka sytuacja jest nielogiczna, owszem parę komputerów przewyższa nas w niektórych dziedzinach, ale to nam nie grozi. Wyłącznie może to być błąd ludzki w posługiwaniu się nimi lub użycie do nieodpowiednich celów. Na wszystko trzeba patrzeć z rozwagą..
Oto dlaczego:

Oto dlaczego:

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

1. Wyłączenie i dostęp do informacji
Komputer można odłączyć od prądu, lecz ponownie można go włączyć, nie tracąc danych. Mózg ludzki jeśli jest wyłączony, znaczy że człowiek nie żyje i traci się tym samym nieodwracalnie dane. Nagłe wyłączenie w obu przypadkach może prowadzić do utraty niezapisanych informacji.
Komputer ma zwykle jedno źródło danych - dysk twardy. Czasem trafi się chmura lub pendrive. My zbieramy codziennie z sygnałów zmysłowych wraz z całym ciałem. "Człowiek może świadomie przetwarzać nie więcej niż 100 bitów na sekundę (pojedynczych informacji)." Neuroinformatycy ocenili, że do mózgu dociera nawet 10^11 na sekundę. Wynika z tego wniosek. Na jeden świadomy bit przypada jeden miliard (1 000 000 000) bitów nieświadomych. Gdybyśmy zdawali sobie sprawę ze wszystkiego, doszłoby do przegrzania świadomości. A w konsekwencji śmierci.

2. Miejsce, gdzie są przechowywane dane
W komputerze wszystko jest jasne - jest dysk, pendrive lub chmura. W mózgu nie można wskazać konkretnego miejsca. Informacje nie są gromadzone w systemie bitowym jak u maszyn. Tutaj dane są we wspomnieniach, w szczelinie synaptycznej między błoną presynaptyczną postsynaptyczną. Są, ale nie fizycznie.

3. Przerwa
Komputer może pracować bardzo długo, gdy przegrzeje się procesor, to dopiero wtedy sprawa jest poważna. U nas mózg potrzebuje przerw cały czas. Wtedy właśnie porządkuje zdobyte/ nauczone informacje. Dlatego sen jest konieczny! Czemu boli nas głowa? Czasem z przeładowania napływającą ilością informacji.

4. Twórczość
Ludzie z natury są twórczy. Podczas nudy, automatycznych czynności czy dezorientacji wpadamy na ciekawe pomysły. Mamy zdolność myślenia dywersyjnego - myślimy nieschematycznie. Pozwala to nam na ucieczkę przed typowością. Komputer sam niczego nie wymyśli. Musi zostać do tego zaprogramowany lub nastąpić błąd.

5. Improwizacja
Dzięki wolnej woli możemy iść własnymi ścieżkami. Komputer podąża za instrukcjami, nie umie sam wymyślić innego rozwiązania niż te, do jakich ma dostęp. Nie myśli też abstrakcyjnie.

6. Kojarzenie i 7. Liczenie
Komputer liczy szybko, dokładnie, duże liczby. My robimy to wolno, a nawet z małymi liczbami mamy problemy. Ci lepiej wyćwiczeni mogą robić operacje na wysokich numerach w pamięci, pamiętając wynik, nie gubiąc się. Jednak nasz mózg nie został stworzony z myślą do bez emocjonalnego liczenia. My możemy zinterpretować wynik, powiązać go z innymi suchymi danymi. Widzimy ogólny zarys, nie szczegółowe detale. Jeśli chodzi o kojarzenie to w naszym umyśle wszystko jest powiązane w bardzo chaotyczny sposób, komputer też może mieć w sobie bałagan, ale nigdy nie będzie tak duży jak u nas.
Możemy sobie wyobrażać abstrakcyjne rzeczy, poprzypominać sobie wspomnienia, czuć wtedy emocje, które kiedyś czuliśmy i najważniejsze, umiemy sobie rozmyślać nad możliwymi rozwiązaniami w przyszłość np. jaka będzie pogoda, czy przeżyję do następnego razu? Komputery nie myślą o przyszłości!

8. Decydowanie
Komputer poddaje sytuacje analizie, rozważa plusy i minusy, często też skutki chyba (wraz z wysiłkiem energetycznym). My działamy pod wpływem emocji i nieprzemyślanych decyzji. Tak naprawdę najpierw nigdy nie pomyślimy o wadach i zaletach.

Oto krótki słowniczek pojęć
"Komputer - osoba
Program - umysł
Symbole formalne - pojęcia
Język komputerowy - system pojęciowy
Sekwecje symboli - myśli
Manipulacje symbolami - myślenie
Przetwarzanie algorytmiczne - myślenie krok po kroku
Baza danych - pamięć
Treść bazy danych - wiedza
Zakończenie obliczeń - rozumienie"

Oto krótki słowniczek pojęć"Komputer - osobaProgram - umysłSymbole formalne - pojęciaJęzyk komputerowy - system pojęciowySekwecje symboli - myśliManipulacje symbolami - myśleniePrzetwarzanie algorytmiczne - myślenie krok po krokuBaza danych - pami...

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.
🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz