Komórki Betza i układ piramidowy

18 2 0
                                    

Data opublikowania: 17:47 18-08-2020
Ostatnia aktualizacja: 17:47 18-08-2020

Komórki Betza są rodzajem neuronów piramidowych zlokalizowanych w V warstwie istoty szarej pierwszorzędowej kory ruchowej (M1). Jest to przedostatnia wewnętrzna warstwa.

Zostały opisane w 1874 roku przez ukraińskiego anatoma i histologa Władimira Betza (nazwa się wyjaśniła).

Układ piramidowy łac. systema pyramidale jest jednym z dwóch układów ruchowych w mózgu i rdzeniu kręgowym, drugim jest układ pozapiramidowy. Ten pierwszy jest częścią ośrodkowego układu nerwowego, która odpowiada za prawidłowe wykonywanie ruchów dowolnych i utrzymywanie postawy ciała. Posiada dwie drogi, które unerwiają ruchowo mięśnie szkieletowe. Mają swój początek w korze mózgowej (ruchowej a konkretnie w zakręcie przedśrodkowym czyli BA4), biegną w sznurach bocznych i przednich rdzenia kręgowego. Tymi neuronami biegną impulsy dla ruchów dowolnych, precyzyjnych i świadomych.

Droga korowo-jądrowa odpowiada za unerwienie mięśni twarzy, szyi, a także pewnej części mięśnia czworobocznego (czyli taki duży mięsień na plecach biegnący przez linię kręgosłupa do szyi).

Droga korowo-rdzeniowa/piramidowa unerwia pozostałe mięśnie. Jest I (górnym) neuronem układu dróg ruchowych.

Przebieg drogi:
1. okolice ruchowej kory mózgu
2. przez torebkę wewnętrzną
3. do odnóg mózgu
4. część brzuszna mostu
5. podział na pęczki, które łączą się w rdzeniu przedłużonym, tworząc piramidę
6. w skrzyżowaniu piramid większość włókien korowo-rdzeniowych tworzy drogę korowo-rdzeniową boczną
7. przekazanie impulsu do komórek ruchowych rogów przednich (to tu komórki Betza tworzą z rogami przednimi synapsy)

Zespół piramidowy/zespół ośrodkowego lub górnego neuronu ruchowego - nazwa jest związana z przyczyną zespołu: uszkodzenie górnego neuronu ruchowego.

Objawy:
- osłabienie mięśni, nie ich zanik
- spastyczne wzmożenie napięcia mięśniowego
- niedowłady
- porażenia

Gdy dojdzie do uszkodzenia dolnego (obwodowego) neuronu ruchowego, to sprawa ma się gorzej. Zanikają wszystkie odruchy, te obronne też. Tu możemy mieć do czynienia z zanikiem mięśni (btw. wyobrażacie sobie niedowład albo nawet zanik mięśni języka?) oraz obecnością fascykulacji (drżeń pęczkowych, polegających na bardzo szybkim kurczeniu się włókien mięśniowych, takie robaki pod skórą).

Tyle znalazłam w Internecie. Temat ciekawy, ale brak dużej ilości danych i źródeł a z Wikipedii nie chce korzystać. Może kiedyś się to rozwinie, zobaczymy.

Źródła
1)
2)
3)
4)
5) Kozubski W., Liberski P. P. (red.). Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 20066) Prusiński A. Neurologia Praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2001

🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz