Jedno ciało = dwa mózgi?

22 5 0
                                    

Nasze jelita są pokryte gęstą siecią komórek nerwowych takich samych jak te, które budują korę mózgową. Układ jelitowy działa niezależnie od mózgu (chodzi o neurony).
Dzięki temu nie jesteśmy obciążeni koniecznością kierowania i kontrolowania trawienia pokarmu czy wchłaniania substancji odżywczych. Z tego powodu jest on autonomiczny.

Pionierem badań, twórcą terminu „drugiego mózgu" jest Dr Michael Gershon z Columbia University Medical Center, który oszacował liczbę neuronów w jelitach. Ok. 100 milionów to mniej niż w mózgu ale więcej niż w rdzeniu kręgowym czy obwodowym układzie nerwowym.

Ośrodkowy i jelitowy układ nerwowy są ze sobą połączone, przesyłają sobie sygnały za pomocą nerwu błędnego (komunikacja jednostronna). 90% impulsów nerwowych wędruje do mózgu, 10% drogą odwrotną.
Jelitowy układ nerwowy nosi też nazwę trzewnego układu nerwowego.

Stres negatywnie wpływa na trawienie. Niektórzy z nas z jego powodu mogą mieć bóle brzucha, biegunki, zaparcia. Należę do tej grupy, więc nigdy przed ważnym spotkaniem/sprawdzianem nic nie mogę jeść. Podobnie sprawy się mają do czasu przed podróżą do szkoły.

Neurony w jelitowym układzie nerwowym występują w postaci dwóch splotów.

Splot Auerbacha
- znajduje się między warstwami mięśni błony mięśniowej zewnętrznej
- zawiera neurony odpowiedzialne za motorykę oraz kontrolę uwalniania enzymów z przyległych narządów.
- kntroluje głównie motorykę przewodu pokarmowego (częstotliwość i siłę skurczów błony mięśniowej)
Splot Meissnera
- znajduje się w błonie podśluzowej jelita.
- zawiera neurony zaopatrujące komórki wydzielnicze błony śluzowej, kontrolując wydzielanie narządów przewodu pokarmowego.

Mamy w przewodzie pokarmowym symbiotyczne bakterie. Jest ich tak olbrzymia liczba, że tworzą mikrosystem. Bez nich nie jesteśmy w stanie żyć.
Mikrobiota = mikroflora jelitowa
Druga nazwa już nie obowiązuje, lecz w artykułach czy książkach ciągle stosuje się błędne słownictwo.
- wspomaga absorpcję składników odżywczych
- posiada zdolność do rozkładu nieprzetwarzanych przez człowieka cukrów złożonych pochodzenia roślinnego
- produkuje enzymy i witaminy (witamina K, witamina B12 czy kwas foliowy)
- selekcjonuje baterie szkodliwe od pożytecznych
- stwarza niekorzystne środowisko do rozwoju patogenów (niskie pH)
- tworzy barierę ochronną, która zapobiega wniknięciu do krwiobiegu substancji szkodliwych
- inicjuje produkcję przeciwciał

Różne badania wskazują masę od 1 -4 kg bakterii. Całkowita liczba symbiotycznych mikroorganizmów w jelicie grubym przekracza dziesięciokrotnie ilość komórek ciała człowieka.
Mikrobiotyczne organizmy produkują z pożywienia liczne witaminy i enzymy. Z mniej wartościowych substancji wytwarzają liczne substancje ochronne i witalne, których organizm sam nie jest w stanie wytworzyć, takie jak witamina K, witamina B12 czy kwas foliowy.

80% wszystkich komórek odpornościowych znajduje się w jelicie.

Jelitowy układ nerwowy ma nawet własny układ immunologiczny jelit.(GALT), tkanki limfatycznej związanej z błonami śluzowymi przewodu pokarmowego, która zawiera ponad 70% limfocytów całego organizmu i tworzy skomplikowany system odpornościowy.

Mała różnorodność drobnoustrojów może powodować choroby neurodegeneracyjne i neurorozwojowe. Taka sytuacja występuje w przypadku osób starszych i noworodków.
Niektórzy ludzie potrafią czuć przesuwający się pokarm w jelitach, inni błędnie interpretują sygnały.

Trzewny układ nerwowy w na intuicję, emocje oraz nasze życie społeczne. Dieta może mu pomóc lub zaszkodzić.
Naprawdę bardzo polecam poniższą książkę.

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.
🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz