Data opublikowania: nie wiadomo
Ostatnia aktualizacja: 15:53 15.05.2020EDIT: nie pamiętam, czy dokładnie tutaj cytowałam, ale jeśli tak, to nie mam zaznaczonych fragmentów, więc jeśli zauważycie cytat i znacie jego pochodzenie, prosiłabym o komentarz o tym.
24 października 2010, pod zarzutem morderstwa została zaaresztowana Jennifer Mee, dziewiętnastolatka z St. Petersburg na Florydzie. Groziła jej kara śmierci.
Na jej stronie na MySpace w niedzielę umieściła swój ostatni wpis. Po zastrzeleniu poznanego przez Internet 22-letniego Shannona Griffin, którego zaprosiła w sobotę wieczorem do swojego mieszkania i obrabowała przy pomocy dwóch niewiele starszych kompanów.
Ktoś z trójki zastrzelił Shannona, a zgodnie z prawem stanu Floryda oskarżonym o morderstwo pierwszego stopnia, zagrożonego karą śmierci, może być każdy uczestniczący w zbrodni, nawet jeżeli to nie on nacisnął na spust.Wspominam o tej dziewczynie, gdyż jako szesnastolatka Jennifer dostała ataku nieprzerwanej czkawki, czasami z natężeniem do 50 czknięć na minutę.
Próbowała rozmaitych środków, odmówiła zastosowania marihuany).
Po sześciu tygodniach czkawka samoistnie ustąpiła.Niektórzy lekarze rozpoznali u Mee zespół Touretta (cecha charakterystyczna: tiki nerwowe). Spekulowali, czy owa czkawka ma charakter takiego tiku.
Definicja czkwaki: nagły, krótkotrwały, niezależny od woli skurcz mięśni wdechowych, prowadzący do gwałtownego wdechu, zatrzymanego raptownym zamknięciem głośni, co powoduje charakterystyczny odgłos.
Jest związana z pobudzeniem nerwu przeponowego i łuku odruchowego, którego włókna biegną wraz z tymi od nerwu błędnego i przeponowego, splotu gardłowego (C2-C4) oraz zwojowi sympatycznych T6-T12. Podrażnienie każdego z wymienionych elementów powoduje czkawkę.
Z pewnością istnieje też mózgowe centrum czkawki, lecz pozostaje ono nieodkryte. O jego istnieniu świadczy jednak fakt, że popularnym środkiem na przerwanie czkawki jest przestraszenie kogoś. Czyżby w takim razie to centrum leżało w obrębie jąder migdałowatych?
Przyczyn jest wiele.
- poważne zaburzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego (stąd gdy czkawka nie ustępuje trzeba iść do lekarza)
- uszkodzenia nerwu błędnego lub przeponowego
- zatrucie
- chronicznie podniesiony poziomu cukru we krwi
- spożywanie napojów gazowanych, alkoholu, suchych pokarmów (chipsów, paluszków) czy ostrych przypraw.
- długotrwały śmiech
- zbyt szybkie jedzenie.
- spożywanie zbyt wielu leków (Jakby ktoś to chciał robić celowo i z przyjemnością, zachęcam do kontaktu z lekarzem/psychologiem).Pomimo powszechności, nie jest obszernie zbadana.
Zaproponowano nawet, że jest to odruch odziedziczony po niższych kręgowcach.Ten wzorzec oddychania zapoczątkowały Lartimerii i innych kręgowców. Występuje również u płazów.
Mimo zwykle krótkiego czasu trwania istnieje wpis w Księdze Rekordów Guinnessa. Został pobity przez Charlesa Osborna z Anthon, Iowa (1884-1991). Ataku dostał w wieku 38 lat i czkał nieprzerwanie przez lat 68. Ustała na rok przed śmiercią. Dożył 97 lat. Był ojcem ośmiorga dzieci. Oceniono, że w ciągu 68 lat czknął 430 milionów razy (średnio 5 czknięć na minutę).
Może zwiastować nastąpienie ataku półpaśca, spotyka się ją także przy komplikacjach ze wszczepieniem rozrusznika serca, a kardiolodzy z Wojskowego Szpitala w Szczecinie opublikowali pracę o czkawce jako objawie niedokrwienia mięśnia sercowego.
Środków przeciwczkawkowych jest tak wiele jak jej przyczyn. Gdy atak jest trudny do opanowania, sugerowali podano dożylnie 10 mg metoklopramidu (leku przeciwwymiotnego). Podaje się go w tabletkach.
Źródła:
1) https://vetulani.wordpress.com
CZYTASZ
🧠 Mózg to nie umysł! 🧠
RandomOkładkę zrobiła @EwaMatuszczak. Miejsce na notatki ze studiów z cyklu nie wiem, ale się dowiem. Chciałabym swoimi działaniami zainspirować innych do podążania za marzeniami oraz rozwijaniem zainteresowań. Wierzę, że podane tutaj informacje zostaną...