Gruczolak przysadki mózgowej - nowotwór mózgu

119 3 0
                                    

Geneza wpisu
Otóż miałam na biologii lekcję poświęconą nowotworom, a na dodatek w Szpitalu jedna z pacjentek miała właśnie zdiagnozowanego gruczolaka.

Statystyki
- najczęstszy guz przysadki mózgowej. 10% z pozostałych zmian nowotworowych wewnątrzczaszkowych

Nie jest złośliwy (nie daje przerzutów), ale jednak to guz tkanki gruczołowej. Dzieli się go ze względu na wydzielany/el-e hormon/-y przez gruczoł oraz bierze się pod uwagę wielkość guza.
a) makrogruczolak
Średnica >=10 mm, przeważnie jest on aktywny hormonalnie, a jego duży rozmiar może wpływać negatywnie na funkcjonowanie nerwów czaszkowych, nerwów wzrokowych oraz naczyń krwionośnych mózgu, ponieważ w ich bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się przysadka mózgowa.
b) mikrogruczolak
Średnica <10 mm, brak objawów - nieaktywny hormonalnie, leczy się w razie wzrostu.

Objawy
Często nie daje objawów (1/5 wszystkich przypadków).
U pacjentki z serialu występowały zmiany typowe dla ciąży (nudności, przybranie na wadze, brak cyklu menstruacyjnego przez 3 miesiące, niby się spóźniał). Z reguły objawy będą związane z wydzielanym przez zaatakowany gruczoł hormonem. Guz może wydzielać jeden lub kilka hormonów w różnych ilościach. Poważnie zaburza to prawidłową gospodarkę hormonalną organizmu.

Diagnoza
Wcześniej obowiązkowa jest wizyta u endokrynologa (i okulisty, jeśli są problemy ze wzrokiem. Występują w przypadku dużych guzów.). Potem neurolog robi tomograf, stwierdzając przyczynę i lokalizację.
Leczenie - farmaceutyki bez względu na możliwość operowania guza lub jej braku. W mniejszości trzeba operować, gdyż lek nie działa odpowiednio (nie ma efektu).

Ze względu na wydzielany hormon guzy dzielimy na:
- prolaktynowe wydzielające prolaktynę = 50% przypadków
* zaburzenia miesiączkowania
* niepłodność
* nadmierne owłosienie u kobiet
* ginekomastię - u mężczyzn objawia się powiększeniem gruczołów sutkowych
* spadek libido
*wytwarzanie mleka w piersiach
*mlekotok
*utrata masy kostnej i zagrożenie osteoporozą

- somatotropinowy wytwarza hormon wzrostu.
* gigantyzm
* akromegalią - powiększeniem dłoni, stóp, kości żuchwy oraz języka, objawy występują zwykle u dorosłych,
* pogrubieniem głosu
* cukrzycą
* nadciśnieniem tętniczym krwi
* bólem stawów, utratą masy, osteoporozą
* osłabieniem mięśni
* kardiomiopatia przerostowa (przerost lewej komory serca)

- kortykotropowy (kortykotropinę ACTH)
* nadczynność nadnerczy wywołuje chorobę Cushinga.
* otyłość i zaokrąglenie twarzy
* trądzik
* osteoporoza
* nadciśnienie tętnicze
* cukrzyca
* nadmierne owłosienie u kobiet
* zaburzenia miesiączkowania
* osłabienie mięśni
* bóle kości
* obniżona odporność organizmu
* może dawać objawy psychiczne pod postacią radykalnych zmian nastroju. Wahania nastroju zdarzają się też u osób z guzem tyreotropinowym.

- tyreotropiniwy (TSH - tyreotropinę) objawy podobne do nadczynności tarczycy
* drażliwość
* problemy z koncentracją
* wzmożoną potliwość
* osłabienie mięśni
* przyspieszoną akcję serca i uczucie kołatania serca
* spadek masy ciała mimo dopisującego apetytu
* zaparcia i biegunki
* wypadanie włosów i łamliwość paznokci
* zaburzenia miesiączkowania * niepłodność
* swędzące zmiany skórne

- gonadotropinowy nie jest aktywny i nie wydziela hormonów. W związku z tym jest bezobjawowy. Może powodować dolegliwości wówczas, gdy jego rozmiar zwiększy się na tyle, że guz zacznie uciskać na sąsiednie tkanki i naczynia.

Leczenie
* farmakologiczne guza prolaktynowego - leki dopaminergiczne hamują jego rozrost lub zmniejszają go. Może całkowicie doprowadzić nawet do całkowitego zaniku gruczolaka przysadki.
* chirurgiczne
Endoskopowe usunięcie guza podczas operacji przez nos w znieczuleniu ogólnym. Gdy nie można zastosować tej metody, konieczne jest otwarcie czaszki. Metoda jest małoinwazyjna. Wszystko dzięki wsześniejszym badaniom obrazowych (rezonans magnetyczny lub zdjęcie rentgenowskie czaszki lub tomografii komputerowej).

 Wszystko dzięki wsześniejszym badaniom obrazowych (rezonans magnetyczny lub zdjęcie rentgenowskie czaszki lub tomografii komputerowej)

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Źródła [1

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.


Źródła [
1.http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/1,101580,12067088,Gruczolak_przysadki_mozgowej.html

2. Zdjęcia - http://archiwum.wiz.pl/1999/99013700.asp

3. https://zdrowie.tvn.pl/a/gruczolak-przysadki-mozgowej-objawy-guza-przysadki-i-metody-jego-leczenia]

Oczywiście z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzę wam szczęśliwego jak najdłuższego życia. Bogatego gwiazdora lub udanych prezentów. Sylwestra spędzonego na swój sposób, aby nikt wam nie przeszkadzał. Ukończcie klasę w 2019 z najlepszymi dla was wynikami. Bądźcie z siebie dumni. Niech wiedza z łatwością wlewa się w wasz mózg. Cześć. ;)

🧠 Mózg to nie umysł! 🧠Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz