Data opublikowania: 21-01-2020 20:57
Ostatnia aktualizacja: 18-08-2020 15:37Jestem w trakcie lektury książki Łacina w pigułce dla zawodów związanych z medycyną, lecz już na początku stwierdzam, że powinna być obowiązkową pozycją dla uczniów klas biologicznych. Poznacie słowa po łacinie i po grecku związane z kierunkami medycznymi. Serio, słówka same wchodzą, bardzo dobrze przemyślany układ i cena nie zwala z kosmosu. Ta część powstała z racji trochę biologicznego charakteru bloga. Gdybym w klasie licealnej znała tę książkę, nie miałabym problemy z nauką biologii.
Sporo nawiązań do polskich wyrazów wywodzących się z łaciny rozwalało mi głowę, powodując migrenę. Wiecie, że na chwilę jakbym się odłączyła od świata? Informacje docierały do mnie natychmiastowo, im więcej czytałam, tym więcej rozumiałam. Dlaczego słowo zostało nazwane tak a nie inaczej? Dlaczego...? Dostałam odpowiedź. Nie jedną, nie dwie. Kocham słowotwórstwo, ale nie spodziewałam się takiej petardy!
*Odkaszluje* No dobra, niech ochłonę. Pozwólcie, że wytłumaczę wam, o co mi chodzi. Może przestaniecie patrzeć się na mnie jak na wariatkę (jak moja siostra kiedy o pierwszej w nocy z zapałem pod kołdrą energicznie zapisywałam kolejne słowa, co jakiś czas wydając z siebie okrzyk pełen zrozumienia).Zanim przejdziemy do słówek.... wymienię wam plusy, bo widzę je praktycznie wszędzie.
Została rozumiale wyjaśniona gramatyka - jak wiecie, jest to z reguły ciężki orzech do zgryzienia. Z resztą jaka gramatyka? Tam, gdzie obecnie czytam, polega to tylko na dopasowywaniu końcówek (48 końcówek nie licząc wyjątków).
Pomyślcie, co ktoś powie na wieść o nauce łaciny? Przestraszy się, powie że to niemożliwe.
(Przeglądanie arkuszy daje sporo informacji o uczonym przedmiocie - pozdro dla tegorocznych maturzystów).
Próbowałam znaleźć wyniki, ale nawet strony OKE i CKE nie posiadają na ten temat informacji.Gdzie przyda się łacina?
- medycyna
- farmakologia
- prawo
- historia
- religia - chrześcijaństwo - kościel katolicki
- dziedzina zajmująca się pochodzeniem słów - etymologia
- przyda się w zaimponowaniu innymŁacina jest potrzebna - żeby rozwijać umysł. - źródło 1
Rok 2019Czas na słówka:
cukrzyca = diabetes mellitus inaczej moczówka słodka, mel znaczy miód. Przez to, że mocz słodki jak miód.
źrenica = pupilla, gdyż lalka to pupa.
Co jednak łączy źrenicę z laleczką, można bardzo łatwo wyjaśnić: kto w czasach kształtowania się pojęć anatomicznych wiedział, że podczas patrzenia w oczy innej osoby widzi zmniejszone odbicie własnego ciała? Uważano nawet, że w tym czarnym otworze ukryta jest właśnie bardzo mała laleczka. - źródło Łacina w pigułce.Takich smaczków jest masa.
pień współczulny - truncus sympathicus
mózg, mózgowie, znajdujący się w głowie - encephalon
zapalenie mózgu - encephalitis
zapalenie opn mózgowo-rdzeniowych - meningitis
zapalenie nerwów - neuritis
tyłomózgowie - metaencephalon
móżdżek - cerebellum
mózg, mózgowie - cerebrum
przysadka mózgowa - hypophysis
commotio - wstrzaśnienie mózgu
krwiak podtwardówkowy - haematoma subdurale
zawroty głowy - vertigo
nerw trójdzielny - nervus trigeminus
zwój - ganglionTyle słówek związanych z naszą dziedziną zapisałam, póki co.
Martwy język - też coś, używamy go praktycznie cały czas bez wiedzy! Dla mnie on przestał być martwy, właściwie nigdy nie był. Nie obcy, a bliski sercu. Związany z biologią, medycyną, ludzkim ciałem.
Btw. niestety dla mnie - przekonałam się do tego języka tak bardzo [co pewnie zdążyliście zauważyć ;) ], że chyba wykupię prawie wszystkie dostępne książki na stronie Empik.com (jest ich 6 oprócz tej) - zresztą poniższa kosztuje 19,99 zł. Majątek to nie jest, naprawdę warto. Pomyślcie, jaki zdobędziecie szacunek.
Kolejna rzecz - kolejny cel - nauka starożytnej grekii oraz gry na flecie. - Tak wiem, jestem szalon, ale w życiu trzeba mieć cel - ja mam ich sporo, dlatego nigdy się nie nudzę. ;)
EDIT: Greka jako język odpada, może pojedyncze słowa, ale na pewno alfabet i pismo, to obowiązkowo.
Nareszcie mam przerwę, egzaminy semestralne zdane. Pochwalę się, że jeden na 100%. Postaram się wrzucać do 14 lutego, gdyż wtedy zaczynam kolejny semestr i zostanie mi mało czasu na cokolwiek.
Źródła:
1) Letnia Szkoła Żywej Łaciny i Greki| z kanału Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
https://youtu.be/pMelw8bVhio
2) Dlaczego warto uczyć się łaciny?| z kanału MaskacjuszTV
https://youtu.be/yeO_u-XzNzU
3) Łacina i trudne początki - Stare Prawdy #1 - z kanału Czas Gentlemanów
https://youtu.be/mnf3qkINh5ICoś na pożegnanie...
Jesteś szalona po łacinie ;)| z kanału Yoovenis
https://youtu.be/n5JpRiglZPQ
CZYTASZ
🧠 Mózg to nie umysł! 🧠
De TodoOkładkę zrobiła @EwaMatuszczak. Miejsce na notatki ze studiów z cyklu nie wiem, ale się dowiem. Chciałabym swoimi działaniami zainspirować innych do podążania za marzeniami oraz rozwijaniem zainteresowań. Wierzę, że podane tutaj informacje zostaną...