Mia meletakkan kereta di hadapan butik miliknya atau lebih tepat butik arwah ibunya . Mia's butik , nama butik ini diberi sempena nama satu - satunya anak Encik Malik dan Puan Khadijah . Dulu , butik ini seratus peratus diuruskan oleh Puan Khadijah . Namun kini Mia pula menggalas tugas sebagai pemilik butik ini . Kalau bukan dia , siapa lagi .
Pintu masuk butik ditarik . Mia memberi laluan kepada dua orang pelanggannya keluar dahulu . Sempat Mia senyum kepada mereka . Dia melangkah masuk lalu menuju ke arah sofa yang tersedia di butik . Mia melabuhkan punggung lalu bersandar pada sofa . Badan direnggangkan . Jelas kepenatan pada wajahnya .
" Haih penat nampak " kata Kak Sue yang baru sahaja keluar dari bilik rehat pekerja . Kemudian , dia melabuhkan punggung pada sofa berhadapan dengan Mia .
" Mana ada penat Kak Sue . Mia okay je la " nafinya lalu Mia mengeluh .
" Ha tengok tu mengeluh . Kan Kak Sue dah cakap , Kalau Mia penat ... Mia balik rumah . Rehat . Kak Sue boleh tengokkan butik ni . "
" Susahkan Kak Sue je . Kak Sue dah la nak kena jahit hiasan dekat baju pengantin , nak jaga kedai lagi . Nanti Kak Sue penat macam mana ? Tak pasal - pasal saya kena penumpuk dengan Abang Haiqal " Mia terus terbayang wajah Haiqal , suami Kak Sue . Muka ketat , tak pernah senyum . Sekali pandang ... jeling . Perghh seram .
Ketawa Kak Sue terus pecah . Entah kenapa orang takut dengan suaminya .
" Abang Haiqal takkan buat macam tu lah . Memanglah muka dia bengis , sekali pandang macam nak telan orang . Tapi sebenarnya dia baik . Depan orang lain dia macam tu . " dihujung ayat masih tersisa gelak tawa .
" Untunglah akak dapat suami macam abang Haiqal " . Mia sedar akan nasibnya . Derita yang menimpa dirinya .
" Mia pun untung jugak ... dapat suami macam Faliq . Handsome . Baik pulak tu "
Mia senyum paksa . Handsome tu memang lah , tapi perangai ...hmm hancur ! Depan orang memang nampak baik , tapi dekat belakang ?
" Mia ? Mia.. "
" ya " sahut Mia yang tersedar dari mengelamun . Tiba - tiba fikirannya melayang ke tempat lain .
" Tadi delivery boy ada hantar bunga ... jap akak ambil " Lantas Kak Sue bangun menuju ke arah meja kaunter . Sejambak bunga yang tersusun cantik itu dibawa kepada Mia . Sungguh Mia tidak perasan yang terdapat bunga di atas meja kaunter ketika dia masuk ke dalam butik tadi .
" Nah " sejambak bunga itu diberikan kepada Mia .
" Siapa bagi akak ? " Bunga itu dicium , sungguh wangi baunya .
Kak Sue menjungkit bahu . " Akak masuk dalam dulu . Nak sambung menjahit . " sambung Kak Sue lalu meninggalkan Mia disitu .
Tangan Mia masih menilik bunga itu . Satu kad kecil yang terdapat atas jambakkan bunga itu diambil . Ayat yang tertulis dibaca .
be happy .
not because everything is good but because you can see good side in everything.
From,
Your second heroMia berkerut dahi . " Second hero ? " .
xxxx
Kerusi kafeteria ditarik kasar lalu Amalina menghempas duduk . Dia mendengus geram . Amsyar yang sedang menjamu selera terus tersentak . Wajah Amalina yang kelihatan seperti tidak puas hati akan sesuatu dipandang .
" Kenapa dengan kau ni ? " tanya Amsyar lalu menyuap satu sudu nasi goreng ke dalam mulutnya .
" Faliq dengan perempuan gedik tu lah . Sakit hati aku tengok " genggaman penumbuk dihentakkan pada meja . Habis bergegar pinggan dan gelas .
" Siapa ? Tengku Elfira ke ? "
" Siapa lagi kalau bukan dia . "
Faliq , Amalina dan Amsyar menyambung pelajaran mereka di kolej yang sama . Mia juga begitu tetapi selepas kemalangan menimpa keluarga , dia terus berhenti kerana mahu menjaga ayahnya dan menguruskan butik peninggalan arwah ibunya .
" Faliq tu buta ke apa ? Emas dibuang , sampah jugak dia kutip . Kesian Mia . Kena jaga Uncle Malik , urus butik , nak kena hadap perangai gila Faliq lagi . Yang Faliq tu , sibuk keluar dengan perempuan tu . "
" Habis tu kita nak buat apa ? Biarlah rumah tangga diorang "
" kalau tangan ni sampai dekat muka kau ..kau jangan tanya kenapa " Amalina mengangkatkan tangannya . Sakit hati dengan apa yang Amsyar katakan .
" Kita ni kawan Mia . Takkan kita nak tengok Mia macam tu je . Kita kena lah tolong dia "
" Nak buat macam mana ? "
Amalina diam sebentar . Memikirkan apa yang patut mereka lakukan demi kawan baik mereka itu . Ting ! bagaikan ada mentol yang menyala di dalam buah fikirannya .
" Kita suruh dia balik selangor " saran Amalina . Tangan disilangkan pada dada lalu dia tersenyum.
" Hah ? suruh Mia balik selangor ? Mia kan memang dah ada dekat sini . Apa kau merepek ni Lina ? "
Amalina mengeluh . " Bukan Mia " balas Amalina ringkas
" Habistu ? " Kening Amsyar berkerut . Sungguh tidak paham .
" Faiq Hayyan "
to be continued
YOU ARE READING
Dia Faliq Rayyan √
Romance[ 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑙𝑒𝑡𝑒 ] 𝙺𝙰𝚁𝚈𝙰 𝙿𝙴𝚁𝚃𝙰𝙼𝙰 Mia Qalisha , seorang gadis yang rela berkahwin dengan lelaki pilihan keluarganya. Perasaan antara mereka semakin megah tetapi kerana satu tragedi , terhapus segala - galanya . " Awak kejam , Faliq...