Tangan Mia diusap lembut oleh ibu mertuanya . Puan Hazmah menatap wajah gadis itu lama . Dia sebak memandang wajah menantunya itu . Mia terlalu kuat untuk menghadapi semua ini . Si suami menduakannya dan tatkala si ayah pula terlantar di hospital . Walaupun semua ini diharungi dengan sukar , wajah gadis itu tidak lekang dek senyuman . Namun di dalam hatinya siapa yang tahu ?
" Mama ? " panggil Mia . Melihat wanita itu menatap wajahnya dan berdiam membuatkan Mia berkerut sedikit dahinya .
" Mama ? " panggil Mia lagi tetapi tiada sahutan . Puan Hazmah masih memandang wajahnya . Tangan Puan Hazmah yang menggenggam tangan Mia ditepuk perlahan supaya wanita itu sedar .
" Ya " Puan Hazmah kembali ke dunia nyata . Tanpa diseru , setitis air mata jatuh mengalir di pipi .
Lantas Mia mengangkat tangannya menyekat air mata wanita itu . Mia menatap wajah Puan Hazmah dengan penuh kerisauan di dalam hatinya . Apa yang difikirkan Puan Hazmah sehingga menitiskan air mata ?
" Mama , kenapa mama nangis ? " soal Mia berbaur kerisauan .
" Mama tak nangis sayang " senyum diukir pada bibir . Dia tidak mahu Mia risau tentangnya
" Mia .... kenapa Mia tak halang Faliq untuk kahwin lagi . Mia sayangkan Faliq kan ? "
Tangan ibu mertuanya digenggam erat . Erat penuh kasih sayang . Bibir mengukir senyuman . Senyum paksa .
" Mama ... Mia sayangkan Faliq lah Mia izinkan dia kahwin lagi . Sebab Mia tahu , Faliq takkan bahagia dengan Mia . Lagipun Mia ni banyak menyusahkan dia Mama . Biarlah dia nak cari kebahagian dia sendiri , asalkan dia tahu tanggungjawab dia sebagai seorang suami . Kita doakan yang terbaik untuk Faliq , ya mama ? " ulas Mia sambil menatap wajah Puan Hazmah .
Puan Hazmah tidak memberi sebarang respon . Angguk tidak , geleng pun tidak . Dia hanya diam . Ibu mana yang tidak mahu melihat kebahagian anaknya kan ? Sama juga seperti Puan Hazmah , dia mahu melihat kebahagian anak sulungnya itu selagi dia masih bernafas di dunia ini . Tetapi kebahagian bersama Mia bukan bersama Elfira .
" Mia ...Mia sangat kuat , hati Mia tabah mengharungi segala dugaan . Kalau mama ditempat Mia , mama tak tahu nak buat apa sayang . Apa yang membuatkan Mia kuat sampai tahap ini " Puan Hazmah mengutarakan soalan . Ingin tahu penyebab Mia mampu bertahan hingga ke tahap ini .
" Apa yang buat Mia kuat ? hmmm .... arwah nenek pernah kata dekat Mia , hidup kita memang bukan indah setiap hari . Bukan setiap masa kita happy . Kita semua pasti diuji dengan kesedihan , kekecewaan . Tetapi di sebalik yang kita harungi ni , kita dapat melakar sesuatu yang istimewa dalam hidup kita . Perlahan - lahan , kita akan menjadi lebih kuat dan sabar . Lagi satu arwah nenek pernah kata , pelangi akan muncul tatkala hujan berhenti , sama juga dengan kebahagiaan . " kata - kata itu dia pegang sehingga kini . Derita itu akan berhenti tatkala bahagia menghampiri .
Puan Hazmah mengangguk . Paham akan penjelasan Mia .
" Er.... mia . Mia tahu tak yang mama ni ada anak lagi seorang ? " Puan Hazmah mengubah topik berbualan mereka . Dia tidak mahu gadis itu sedih .
Kening Mia berkerut . Anak lagi seorang ? mama pregnant lagi ke ?
" Mama pregnant ke ? "
Tersedak Puan Hazmah setelah mendengar itu .
Peha gadis itu ditampar perlahan . Mia ketawa kecil ketika itu .
" Mia gurau je lah ma " masih tersisa ketawa di bibir Mia
" Siapa lagi seorang mama ? Mia tahu Faliq dengan Dee je anak mama dengan papa . Tak tahu pulak ada lagi seorang . " setahunya Faliq hanya mempunyai seorang adik iaitu Dee .
YOU ARE READING
Dia Faliq Rayyan √
Romance[ 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑙𝑒𝑡𝑒 ] 𝙺𝙰𝚁𝚈𝙰 𝙿𝙴𝚁𝚃𝙰𝙼𝙰 Mia Qalisha , seorang gadis yang rela berkahwin dengan lelaki pilihan keluarganya. Perasaan antara mereka semakin megah tetapi kerana satu tragedi , terhapus segala - galanya . " Awak kejam , Faliq...