ℂ𝕙𝕒𝕡 25 : Langgar

486 20 0
                                    

" Saya redha andai ini takdirnya ... "

"Guys !" Syatilla dan Qistina terkocoh-kocoh berlari ke arah tiga jejaka di cafe itu.

"Wo, wo, wo, lek ah. Apa citer korang ni ?" soal Riefqie pelik.

Mana tak pelik, datang dengan larinya. Ada kecemasan ke apa ?

"Jap, kau sabar jap," jawap Syatilla sambil mengambil nafas.

Syatilla dan Qistina melabuhkan punggung dihadapan mereka bertiga.

"Okay so, macam ni. I- not I, but us. Kitorang nampak, Liya tadi," terang Qistina.

Syatilla disebelahnya mengangguk.

Namun tiga jejaka dihadapannya hanya beriak selamba. Macam tak kisah langsung.

"So ?" soal Ilham.

Syatilla dan Qistina berpandangan sebelum mengeluh.

"So- eh, tu Liya !" Syatilla menepuk-nepuk lengan Qistina.

"Iya weh, aku nampak ni. Jangan tepuk tangan aku kuat sangat, sakit !" jerit Qistina menghentikan Syatilla yang dari tadi menamparnya.

Serentak lima pasang mata disitu memandang ke arah yang sedang ditunjukkan oleh Syatilla.

"Hey guys ! Korang tengok apa ?" sergah Zayd.

Zayd, Nadim, Akid dan Ayden terus melabuhkan punggung tanpa dijemput. Mata mereka berempat turut sama memandang ke arah apa yang dilihat dari tadi.

Seketika Zayd, Nadim, Akid dan Ayden tergamam. Mereka berempat berpandangan.

"Liya ?"

🤍🕊️

Beg diselongkar untuk mencari kunci phone. Sekejap matanya pandang depan, kejap pandang beg.

Namun tanpa disangka, seseorang melanggarnya hingga dia terdorong ke belakang.

"Eh maaf cik, tak sengaja," pinta lelaki itu serba salah.

"Takpe en-" kata-kata Rafanda terhenti.

Mulutnya terlopong sedikit. Haduh, harap sangat tak bertemu lelaki ni. Tapi nak buat macam mana, dah terjumpa pulak.

"L-liya..." lelaki itu menggumam perlahan.

"Erkk, sorry got to go. Bye," terus dia melangkah jauh dari situ.

Rafanda masih terkejut dengan situasi tadi. Bagaikan tidak percaya dia berjumpa kembali dengan 'lelaki' itu.

"Aiman..."

🤍🕊️

"Hai Fatin..." sapa seorang gadis dengan gedik.

Rafanda tidak membalas, hanya memberi pandangan kosong.

"Semalam, aku nampak kau dengan Aiman. Korang... ada apa-apa, ke ?" soalnya lagi.

Rafanda membuat roll eyes. Menyampah.

"Hello ? I cakap dengan manusia, ye. Bukan dengan patung," rengus gadis itu geram.

"Kenapa ?" sepatah dia menyoal.

Gadis itu ternganga. Punya lah panjang aku tanya, dia boleh tanya aku balik ?

"Eh, you ni-" baru sahaja dia mahu meneruskan kata-katanya, muncul lapan orang yang kononnya 'terkenal' di Universiti itu.

Mereka berlapan tersenyum sinis.

Eh, memang buat apa-apa semua sama, eh ? Wow, 'sahabat' sangat. Patut lah sama-sama jahat- opss.

"Fatin, Fatin, jumpa lagi eh kita. Tak sangka kita 'berjodoh'," kata Sofea kemudian tertawa diikuti rakan-rakannya yang lain.

"Jodoh konon, menyampah," Rafanda menggumam sambil membuat roll eyes.

"Kau cakap apa ?" soal Mia seperti terdengar gadis dihadapannya berkata sesuatu.

Rafanda menggeleng perlahan.

"Ermm btw, ni ada sikit 'hadiah' untuk kau," kata Arissa kemudian mencapai botol air Rafanda yang berisi air masak.

Botol air tersebut dibuka lalu dituang airnya ke dalam bekas makanan milik Rafanda yang masih penuh dengan makanan.

Namun Rafanda menunjukkan riak bersahaja. Langsung tidak marah atau sedih.

"Thanks for 'hadiah' ni. Aku appreciate sangat," perli Rafanda tersenyum sinis.

Arissa merengus geram. Kenapa dia tak marah pula ni ?

Arissa menghalakan botol air itu di atas kepala Rafanda untuk disiram. Namun belum sempat dia menyiram, tangannya ditahan.

"Lepaskan aku !" rontanya.

Rafanda mencengkam kuat tangan Arissa sehingga ia mendesis kesakitan.

Sofea, Amna dan Mia turut sama menghalang. Tetapi dengan mudah mereka ditolak jatuh oleh Rafanda.

Baru sahaja Aniq, Riyyan, Amir dan Azri mahu menolong, Rafanda cepat-cepat melepaskan pegangannya.

"Tahu pula kau takut, perempuan," sindir Azri.

Rafanda tersenyum sinis. Takut ?

"Bila masa aku takut ? Aku cuma jaga kehormatan diri aku. Lelaki dengan perempuan yang bukan mahram bersentuhan, haram. Faham tak ? HARAM," perlinya sambil menekankan perkataan 'haram'.

Aniq, Riyyan, Amir dan Azri berdecit. Cari pasal lah perempuan ni !

Tanpa sebarang kata, Rafanda terus mencapai begnya dan berjalan keluar.

Sofea pada ketika itu baru sahaja mahu menarik tudung Rafanda, namun sempat dihalang.

"Nasib kau baik sebab aku dah lambat. Kalau tak, dah lama patah tangan kau aku kerjakan," bisiknya tepat ditelinga Sofea.

Sofea yang mendengarnya meremang. Perghh, aura dia lain macam weh.

'Kau sabar jap, perempuan. Kalau aku dapat kau, siap kau aku kerjakan'

❦︎ 𝓑𝓮𝓻𝓼𝓪𝓶𝓫𝓾𝓷𝓰...

Aku Atau Dia [C]Where stories live. Discover now