ℂ𝕙𝕒𝕡 28 : Tunang

553 23 2
                                    

" Saya redha andai ini takdirnya ... "

"Hoi budak !" sergah gadis itu tiba-tiba.

And macam biasa, diorang kan sahabat sejati. So, of course kemana-mana berlapan.

Tangan Mia depakan menghalang Rafanda dari terus berjalan.

Rafanda berdecit. Apa lagi diorang nak ni ?

"Korang nak apa ? Aku ada kelas lah, blah," ujarnya ketepi sedikit.

Namun jalannya tetap dihalang.

Ni halal untuk dipancung, tak ?

"Ohh, ada kelas ? Memang kitorang datang sini saja nak lambatkan kau," ujar Arissa sinis.

Rafanda membuat roll eyes. Ada aku kisah ?

"Jadi ? Aku kena masuk berita dulu ke, macam mana ?" soalnya bersahaja.

Arissa mengetap bibirnya menahan geram.

"Hey, kau jangan kurang ajar ye," sampuk Sofea.

"Entah kau ni perempuan, berlagak kemain," tambah Aniq.

Rafanda menghiraukan kata-kata mereka.

Tak, sekarang ni apa motif kau halang jalan aku ? Nak minta sedekah, ke ?

"Blah lah, kang aku lambat," ujar Rafanda malas.

"Biar. Nanti kau lambat dan selalu lambat, dan kau akan dibuang dari U ni," kata Amna pula.

Rafanda mengangkat sebelah keningnya.

"I see... bukan bapak korang ada share kat sini, ke ? Kenapa tak bagitau dia suruh buang aku terus ? Kan, senang ?" selamba Rafanda membalas.

"Macam mana kau tahu bapak kami ada share kat sini ?" soal Arissa ingin tahu.

Dia rasa gadis dihadapannya ini pelik sedikit. Tak mungkin dia tahu, dia baru masuk sini dua minggu lepas. Dan dia pun tiada kawan.

Senyuman sinis terukir di bibirnya.

"Adalah aku tahu. Cuma, aku nak pesan. Better kau jangan kacau aku lagi. Sebab kalau sekali lagi kau kacau, bapak kau- I mean bapak-bapak korang akan jatuh miskin. Faham ?" matanya menikam tajam.

Usai dari itu, Rafanda terus berlalu pergi. Susah sangat cakap dengan orang tak reti bahasa ni.

🤍🕊️

"Akak, akak yakin ke nak pergi ni ?" soal Adiel buat kesekian kalinya.

"Yakin lah. Kita pergi kejap, tengok, lepas tu balik. Kan senang ?" balas Rafanda sambil menepek bedak pada mukanya.

Adiel mengeluh kecil.

"Akak memang lah yakin. Tapi hati akak tu, yakin nak pergi ? Nanti akak juga yang sakit," ujar Adiel mengerti perasaan kakaknya.

Rafanda tersentak sebentar. Ada betul juga kata-kata Adiel tu.

"Ermm, kita tengok jer lah. Lagipun, akak dah janji dengan Maya," kata Rafanda berat hati.

Adiel mengangguk pasrah.

"Dah, jom lah. Akak jumpa Maya kejap jer, pastu kita balik," kata Rafanda lagi.

Adiel akur dan mendukung Raydan ke arah keretanya. Pintu dibuka lalu Raydan diletakkan di baby seat.

"Akak sabar tau. Kita tengok jer permainan Kak Maya tu," nasihat Adiel sebelum berangkat.

Rafanda tersenyum kelat seraya mengangguk.

🤍🕊️

"Tahniah Lia, tak lama lagi jadi menantu mummy," kata Puan Sri Raysah.

"Sama-sama. Terima kasih juga mummy, sudi terima Lia sebagai menantu mummy," mereka berdua berpelukan.

Selesai dari situ, Maya bangun lalu menuju ke arah pintu utama. Kelibat 'rakan' nya dicari.

"Mana pulak dia ni ? Takkan tak datang kot ?" Maya menggumam sendiri.

"Lia, kau cari apa ?" sapa Riyadh, pelik melihat 'tunangnya' seperti mencari sesuatu.

Maya berpaling. Senyuman manis dihadiahkan buat lelaki yang baru bergelar 'tunang' nya tadi.

"Assalamualaikum, Adel. Maaf aku lambat," satu suara mencelah mematikan lamunan Maya.

Riyadh terkejut. Maya... jemput Rafanda ?

"Ohh, kau datang rupanya ? Aku ingat tak datang tadi," ujar Maya, senyuman sinis disembunyikan.

"Maaf aku lambat, jalan jammed," pinta Rafanda serba salah.

Maya hanya tersenyum, senyuman yang dibuat-buat.

"Takpe, as long as kau datang. Tu pun dah memadai," kata Maya.

Rafanda mengangguk dan cuba mengukirkan senyuman. Hatinya rasa seperti dihiris dan ditikam.

"Btw, tahniah Adel," ucap Rafanda sediit gugup.

"Aww, thanks Fatin," kata Maya pura-pura terharu.

Rafanda tersenyum paksa.

"Okay lah, aku gerak dulu. Aku datang nak jumpa kau jer. Thanks bagitahu aku, and congrats again. Bye," pamit Rafanda.

"Bye !" Maya melambai Rafanda.

Hilang sahaja kelibat Rafanda, Maya sambung menatap wajah Riyadh sambil tersengih.

"What ?"

❦︎ 𝓑𝓮𝓻𝓼𝓪𝓶𝓫𝓾𝓷𝓰...

Aku Atau Dia [C]Where stories live. Discover now