" Saya redha andai ini takdirnya ... "
"Ibu, kita nak balik esok kan ? Kenapa nak balik cepat ?" soal Rafanda pelik.
Setahunya hari tu Puan Aufa sudah merancang hendak menetap di rumah Hajah Auna selama dua minggu.
"Kalau macam tu, jom pergi jalan-jalan nak ? Memandangkan kita balik awal," cadang Rafanda teruja.
"Kita balik awal, sebab Syatilla dengan Qistina ada buat majlis doa selamat untuk anak diorang. Liya tak tahu, ke ?" terang Puan Aufa.
Rafanda mengangguk. Hatinya jadi sakit tiba-tiba.
"Eh, ye lah kan ? Hehe, Liya lupa pula," Rafanda menggaru kepalanya yang tidak gatal.
Puan Aufa menggeleng perlahan. Mudah lupa betul anak perempuannya yang seorang ni.
"Okay lah ibu, Liya nak masuk bilik. Nak tengok Ayan," Rafanda meminta diri lalu beredar ke biliknya di tingkat atas.
Pintu bilik dikuak dari luar. Terlihat seorang kanak-kanak lelaki sedang bermain mainan di atas lantai bilik itu.
"Mommy !" tegur Raydan.
"Iye, sayang ?" Rafanda melabuhkan punggung di birai katil.
Raydan mengambil truck birunya dan ditayangkan di depan mommy nya.
"Mommy, engok cini. Ni Aunty Nadia yang adiahtan (hadiahkan) tuk Ayan. Antik, ak mommy ?" truck biru itu ditunjukkan.
Rafanda terkaku seketika. Wajah Raydan dipandang.
"Aunty Nadia bagi ? Bila dia bagi ?" soal Rafanda ingin tahu.
"Tadi. Maca kat shungai tadi, Aunty Nadia agi. Baik an dia, mommy ?" jelas Raydan terselit pujian.
Rafanda tersenyum kelat. Tubuh anaknya dipeluk.
"Ayan, Ayan suka tak kalau Aunty Nadia jadi mommy Ayan ?" soal Rafanda tiba-tiba.
"Enapa ? Ayan an dah ada mommy ? Mommy nak tinggaikan Ayan, te ?" mata Raydan berjaca memandang ibunya.
"Takde lah. Mommy cuma nak tahu. Ayan sayang mommy, tak ?" soal Rafanda lagi.
Raydan melepaskan pelukan mommy nya. Mata Rafanda ditenung sambil tangan kecilnya melekap di kedua belah pipi Rafanda.
"Mommy tan mommy Ayan, meshti ya Ayan cayang mommy. Ayan tak ernah un terpikir kayau Aunty Nadia adi mommy Ayan. Mommy, tenape tiba-tiba ceni ?" jelas Raydan yakin.
Hati Rafanda terusik dengan penjelasan anaknya. Tubuh kecil itu dibawa ke pelukan.
"Terima kasih, Ayan. Ayan seorang jer faham mommy," dia berbisik tepat di telinga Raydan.
Raydan tersenyum lega. Pipi mommy nya dicium penuh kasih sayang.
🤎🐻
"Nenek, atuk, Liya nak tinggal sini..." rengek Rafanda manja.
Haji Firdaus dan Hajah Auna tergelak kecil.
"Mana boleh. Liya tu dah jadi mak orang dah, mana boleh berkepit dengan atuk nenek lagi," kata Hajah Auna.
Haji Firdaus mengangguk tanda mengiyakan kata-kata isterinya.
"Yolah, nek, tuk. Nenek dengan atuk dah tak sayang Liya lah tu. Nak halau-halau Liya pulak," rajuk Rafanda memuncung.
Hajah Auna mencubit muncung cucunya.
"Toksey duk muncung gitu. Tak comey pun," jeling Hajah Auna.
Makin memuncung Rafanda dibuatnya.
Mereka bertiga tergelak bersama. Haih, rindu moment terindah ni.
"Mak, bapak, kami nak gerak dah ni," ujar Encik Rafiuddin mematikan gelak tawa tiga beranak itu.
Haji Firdaus dan Hajah Auna memandang menantunya.
"Yelah. Nanti balik lagi, ye ? Hati-hati kat jalan raya," ucap Haji Firdaus.
"Apa-apa telefon jer," tambah Hajah Auna.
Masing-masing mengangguk faham.
Setelah keluarga Rafanda dan keluarga Riyadh beredar, Rafanda memeluk erat nenek dan atuknya.
"Bye nek, tuk. Nanti Liya datang lagi, tau ? Nenek dengan atuk jaga diri," pesan Rafanda sedih.
"Nek, tuk, kami gerak dulu," pamit Riyadh.
Usai mereka bertiga bersalaman, mereka segera masuk ke dalam kereta. Perlahan-lahan kereta itu meluncur di atas jalan raya.
💔 𝓑𝓮𝓻𝓼𝓪𝓶𝓫𝓾𝓷𝓰... ( 𝕊ℂ )
YOU ARE READING
Aku Atau Dia [C]
Mistero / ThrillerBOOK 05 [completed]✅ Start : 26 Januari 2022 End : 25 Februari 2022 🤎 𝕂𝕟𝕠𝕨𝕟 𝕒𝕤 Mr. Mafia Suami Aku 🤎 ♡︎ Riyadh × Rafanda ♡︎ " Saya redha andai ini takdirnya ... " Fatimah Rafanda Auliya . Seorang gadis polos yang disukai ramai . Sebut sahaj...