Part 40

2.1K 82 11
                                    

Sebaik pertunjukkan fesyen itu berakhir, Dato' Emil memanggil Aunty Kylin. Ada sesuatu mahu dipertanyaan kepada wanita sebayanya itu.

     "Mawar, wait! " panggil Dato' Emil.

  Aunty Kylin menoleh ke belakang.

     "Yes? "

  Riak wajah Dato' Emil sedikit begis. Dia menarik nafas lalu mempertanyakan Aunty Kylin satu soalan.

    "Kenapa anak I ada dalam pertunjukkan tadi?"

  Aunty Kylin tersenyum sinis, dia memandang lelaki di hadapannya dengan padangan mata yang cukup yakin.

     "Itu anak you? I don't know.. hehehe I'm sorry. But anak you ada bakat yang amat..."

     "Pecat dia"

  Sampuk Dato' Emil benar2 membuat Aunty Kylin tergamam. Daripada tersenyum sinis ,Aunty Kylin memasang wajah yang lebih tegas dan ingin membantah apa yang dipinta Dato' Emil.

     "nope.. I will ever do something like that. Iman satu2 remaja lelaki yang berbakat pernah I jumpa. I tak akan pecat dia atas sebab you suruh"

  Dato' Emil mengeluh. Dia dari awal sudah tahu bahawa Aunty Kylin bakal membantah apa yang dia pinta.

     " Mawar please make what I asked for. Don't say too much please " kata Dato' Emil.

  Aunty Kylin dapat merasai ada suasana tegang mulai terjadi antara dirinya dan Dato' Emil. Sikap keras kepala ini yang telah merentakkan hubungan persahabatan antara mereka suatu ketika dahulu.

     "Emil I dah besar. Malah dah masuk pangkat nenek2 dah sekarang ni. I bukan Mawar yang selalu ikut cakap you" kata Aunty Kylin sambil tersenyum sinis.

  Senyuman kali ini lebih sinis dari yang mula. Wajah Aunty Kylin ini amat mengingatkan dirinya dengan wajah Iman ketika remaja lelaki itu sedang marah.

     " You won't immediately understand what I'm doing right now. Even so I am the Iman's father "

     "Nope, I tak akan terima apa cuba you sampaikan ni" kata Aunty Kylin lagi.

     "Iman masih budak sekolah. Kalau dia lebih sibuk pasal fesyen 2 begini habislah pelajaran dia nanti. You nak bertanggungjawab kalau perkara itu terjadi? "

  Aunty Kylin senyum kecil.

     " Whatever things involve Iman, I'm willing to do anything "

  Dato' Emil bingung.

     " You immediately don't know which kind of attitude Iman have? I yang lebih berhak untuk tentukan apa Iman perlu buat apa yang tak patut" kata Dato' Emil.

  Aunty Kylin mengeluh. Dia memandang tajam Dato' Emil.

     "Still tak nak mengaku kalau you ni. Okay Fine.. How abaot kita tanya sendiri tuan badannya. Follow me" kata Aunty Kylin.

  Dato' Emil mengikuti Aunty Kylin.

  Sementara itu, Iman menyuci muka dan menukar pakaian. Sebaik sahaja dia selesai berbuat apa yang di rancang, Iman baring sebentar di atas sofa. Dia memandang syiling bilik menunggu itu. Hanya dirinya saja berada di situ.

     "Darling! "

  Iman memandang ke arah pintu bilik menunggu. Terlibat Aunty Kylin masuk bersama-sama dengan... Tunggu sekejab.. Itu..

     "Daddy?! " terkejut Iman.

  Dato' Emil dan Datin Armanda turut berada di situ. Riak wajah ayah Iman langsung tidak berseri malah begis. Iman yang tadi sedang baring kembali duduk tegak. Dato' Emil seperti marah akan anaknya itu.

Suami Aku Muda...Where stories live. Discover now