Esoknya,
Gara² Mak Lela, Iman didenda kerana memakai inai. Bukan itu je, habis satu kelas 5 Sains mengelakkan dia. Cikgu pun 2(5).
Setelah waktu rehat menjelang, Aqil, Fahmi, dan Fairuz bertanya dengan Iman mengenai jarinya."man, kalau perempuan pakai inai logik lah, ni kau lelaki pakai inai buat lawak je Iman" kata Aqil sambil ketawa. Ketawa dia masih tidak lagi habis dari tadi waktu cikgu mengajar tadi pun Aqil ketawa.
"ahh.. Abang kau yang nak kahwin, kau yang pakai inai.. Hahaha" sambung Fairuz. Iman menahan geram. Dia cuba bersabar.
"apa kes kau pakai inai ni? " tanya Fahmi pula. Dia pun mula senyum nakal. Mungkin dia berfikiran tentang hal yang dikatakan tempoh hari.
"kes dia, mkcik inai itu sangka aku Aiman. Dia tarik aku suruh aku pakai inai itu. Bukan suruh dia paksa aku!" kata Iman nada marah tidak tinggi. Lagi galaklah gelak-tawa sahsbat Iman mengertawakan Iman. Iman menahan geram. Dia dah mengantuk.
Balik sahaja di rumah, Iman terus mendapat sumber air dan sabun. Kononnya nak buang inai itu tapi malangnya melekat juga di jarinya. Dah nampak dia pula yang pakai inai.
"Iman sayang~~~" panggil Maya yang baru muncul dia masuk ke dalam kelas 5 Sains. Maya mendapatkan dahulu sebelum dia bersuara lagi. Kesian Fahmi dan Aqil di tolak Maya.
"ehh.. Kenapa you pakai inai ni? This is fashion? Are you girls or boys? " tanya gedik Maya. Iman mengeluh.. Haii apalah nasib..
"asal cari I ni? " Iman menukar topik.
"I saja nak jumpa you. Iman sayang jom date petang ni.. " ajak manja Maya. Hampiri termuntah dengan nada Maya yang mengada-gada.
"euuu, geli tahu tak" kata Aqil sambil membuat gaya nak muntah. Semua mengertawakan Maya. Maya geram, dia mengumam mulutnya.
"eee, suka hati I lah" marah Maya. Iman senyum manis.
"sorry, I tak leh teman. Mummy I minta I ikut juga ke majlis pernikahan abang I" kata Iman. Maya membuat muka merajuk. Iman senyum nipis je.
"ala, nanti I datang juga untuk majlis kahwin kita.. " kata Iman memujuk Maya. Fahmi, Fairuz dan Aqil mula berasa geli.
"eee fikir sweet ke?" perli Fairuz. Mereka di situ mula ketawa. Tidak lama selepas itu, Iman mengajak rakan²nya keluar dari kelas dan ke kantin untuk mengisi perut yang kosong.
(kita skip ye..)
Iman pulang ke rumah, lagi beberapa jam dia untuk ke masjid yang berdekatan dengan rumahnya yang telah ditetapkan oleh kedua-dua pihak sebagai destinasi pernikahan Aiman dan Shaza. Majlis bersanding pula akan diadakan malam ni memandangkan esok merupakan cuti sekolah. Iman masuk ke dalam bilik, dia membersihkan diri sebelum dia baru berehat seketika di katil. Seusai mandi, Iman merebahkan badan ke atas katil.
Tiba² dia berasa tidak sedap hati. Iman tidak boleh melelapkan mata. Dia bingkas bangun dari baring...
.
.
.
Dalam masa yang sama..
"Aiman.. Aiman.. " panggil Datin Armanda dari bawah. Dia bersama-sama dengan Puan Afina waktu itu. Namun panggilannya tiada sesiapa yang menyahut."Aiman? " panggil Datin Armanda.
Puan Afina pelik, selalunya kalau dia mendengar Datin Armanda memanggil anaknya, anaknya pasti akan datang.
"Fina saya nak naik atas sekejab" kata Datin Armanda. Puan Afina bangun
"saya ikut.. " kata Puan Afina. Datin Armanda mengangguk.
YOU ARE READING
Suami Aku Muda...
RomanceDisebabkan abang yang membuat keputusan putus tunang last minute... Iman terpaksa mengantikan tempat abangnya... Terpaksa menjalin ikatan ijab kabul bersama seorang gadis yang 8 tahun lebih tua daripada dirinya.. Nak, tak nak Shaza harus terima dem...