"Macam mana?" Sergah ummi apabila kami tiba di rumah. Aku mengambil tempat duduk diatas sofa yang empuk itu. Baru selesa sikit bila dah sampai rumah sendiri.
"Macam mana apa?" Aku blur.
"Ish dengan Adrian lah." Ummi
"Kenapa dengan Adrian?"
"Ara suka tak dengan Adrian tu? Handsome kan budaknya." Ummi senyum lebar.
Aku tepuk dahi sendiri. Lupa pula yang ummi tengah dalam mood nak berbesan dengan kawan baik sendiri. Aku membetulkan duduk biar selesa.
"Ummi, Ara tak ready lagi nak kahwin." Aku berkata jujur. Series hati aku memang kosong sekarang ni. Rasanya penangan cinta pertama memang membawa kesan yang besar dalam hidup aku walaupun perkenalan tidak sampai setahun.
Wajah ummi sedikit berubah sebelum hadiahkan senyuman meleret buat aku.
"Kenapa? Ke sebab Ara dah ada pilihan lain? Ummi tak kisah pun siapa siapa. Yang penting anak ummi bahagia." Aku senyum dengan pertanyaan ummi. 'Ara memang ada pilihan sendiri, tapi tu dulu.' Hanya mampu berkata dalam hati.
"Eh tak adalah. Cuma tak rasa nak kahwin. Ara kan muda lagi."
"Betul tu Na. Bagilah budak tu bujang lama sikit. Nanti dah kahwin terbatas semua benda." Aku memberikan thumbs up kepada ayah sebab sudah membela aku. Sebuah kenyitan diberikan kepada aku tanda sama sama.
"Iyelah awaknya." Akhirnya ummi surrender. Kami gelak sebelum ummi berlalu ke dapur. Nak buat air la tu.
**************************
"Ha budak, apa perasaan jumpa first Love yang dah lama tak jumpa tu?" Abang mengekek ketawa dengan soalan sendiri. Aku buat muka. Bab kenakan aku memang bagi dia je."First Love sangerttt!"
"Lah hati dah berubah ke?" Ketawa abang masih lagi bersisa.
"Iye, macam abang cakap cinta monyet!"
"Abang dengar budak Adrian tu kacak! Beriya ummi cerita masa abang balik tadi." Ha Abang Ash outstation semalam. Katanya ada hal kat Johor. Abang Ash sekarang lecture kat MSU. Padahal baru balik beberapa minggu terus dapat tawaran. Aku yang dah bertahun habis belajar pun kerja 7E lagi. Entah ilmu apa dipakai pun taktauu.
"Kacak bukan segalanya brother. Yang penting hati." Aku berkata sambil meletakkan tangan di dada. Mata dipejam seakan menghayati.
"Cett! Cringe nau." Abang gelak lagi.
"Betul lerrr. Abang tu kena hati hati pilih gegirl. Jangan salah pilih. Walaupun abang tak kacak, tapi duit abang kacak." Perkataan tak kacak sengaja aku tekankan. Biar dia panas.
Kepala aku disekeh tiba tiba. Tak puas hati la tu.
"Adoi!"
"Abang kacak okay. Kat kolej tu bersusun student dengan pensyarah yang nak kan abang tau." Aku cebik bibir. Kalau daripada azali syok sendiri memang sampai ke sudah ler perangai syok sendiri tu ada. Nasib abang.
"Bersusun tapi takde yang berkenan buat apa."
"Abang kena la jual mahal. Baru nampak cool." Kedua dua belah kening di jongket sambil senyum bangga.
"Haah memang sampai ke tua la abang membujang."
"Ini budak eh memang mulut tak ada insuran." Sekali lagi kepala aku dijadikan tempat sekehan abang. Aku gelak kuat. Tahu takut bila orang cakap membujang sampai ke tua ha.
**********************
Nombor telefon di skrin dipandang lama. Berura-ura hendak membuat panggilan atau tidak. Tapi macam pelik pula kalau tiba tiba telefon. Dah malam pula tu. Adrian mencampakkan telefon diatas tilam sebelum berjalan menuju ke balkoni biliknya. Sejuk pula angin malam ni tapi tidak langsung membuatkan dia untuk kembali ke katil."Ara." Senyuman diukir apabila nama itu terlintas di ingatannya.
Kelakar pula apabila diingat semula. Masa kecil dia dikejar kejar oleh Ara. Tapi sekarang terasa ingin mendapatkan semula hati wanita itu. Bertahun lamanya dia memendam perasaan yang aneh itu. Yang pada mulanya dianggap sementara tetapi sebenarnya ia kekal sehingga kini.
'Ara tak kira, Ara nak kahwin dengan abang Ad juga bila dah besar nanti!'
Adrian gelak kecil. Tak sangka ayat itu masih lagi tersemat di dalam ingatannya. Ayat yang tidak akan dilupakan sampai bila bila walaupun dia yakin Ara dah lupa semua.
"I will make sure your dreams will comes true Ara. Just wait a little bit. Insyaallah." Gumam Adrian sendiri.
Panggilan telefon membuatkan Adrian kembali ke katilnya. Tertera nama Nisha di talian. Panggilan dibiarkan tanpa diangkat. Malas nak layan. Nanti makin dilayan makin menjadi-jadi.
"Ad turun. Nisha datang ni nak jumpa Ad." Laung mama daripada tingkat bawah. Laju aku keluar daripada bilik apabila mendengar perkataan Nisha.
Seperti yang dikatakan mama kini Nisha betul betul berada di hadapannya. Sedang tersenyum mesra sambil melambai kearahnya.
Macam mana mama boleh kenal Nisha? Sebabnya masa belajar kat UPM dulu Nisha selalu datang rumahnya. Alasan sebab nak buat assignment. Lagipun kita orang sama kumpulan. Jadi nak tak nak kena iyekan aja. Nasib baik ada dua orang lagi yang lain. Kalau tak memang kirim salam nak datang rumahnya.
"You buat apa datang sini?" Adrian membuka bicara setelah mama menuju ke dapur.
"I nak jumpa you lah! You mana tahu angkat call I kan? Sampai hati you. I ni rinduuu sangat dekat you tau." Nisha merengek manja sambil memeluk lengannya. Tetapi segera ditepis sebelum mama nampak.
"Please behave. Ingat sikit you kat mana."
"Kalau kat luar boleh la kan?" Senyuman lebar dihadiahkan buat Adrian.
"In your dream." Nisha masam mencuka.
"Sebelum ni boleh je, kenapa sekarang tak boleh?"
"Dulu syaitan banyak dalam badan I. Sekarang Alhamdulillah semakin berkurang." Nisha juling mata keatas.
"Minumlah. Aunt ada buat kuih sikit ni. Langkah kanan Nisha harini." Ramah aunt Emilda melayan tetamu.
"Wah, terima kasih aunt."
"Ryan duduk lah. Makan dengan I. Kuih yang mama you buat ni sedap!"
"Sampai bila you nak kejar I ni? Kan I dah cakap..."
"Okay, I nak balik dulu. Dapat tengok muka you je pun dah cukup. Aunt, Nisha balik dulu tau. Terima kasih bagi hidang kuih ni untuk Nisha." Laung Nisha dari ruang tamu. Memang suka buat macam rumah sendiri.
"Bye Ryan!" Sempat Nisha hadiahkan kenyitan buatnya sebelum berlalu.
Adrian mengeluh perlahan.
YOU ARE READING
My Sweet Husband
Short Story[MY FIRST SHORT STORY - COMPLETE ✅️🌼] Kalau dah jodoh tidak kemana! Kalau dahulu Arahalia Dafisyah yang terkejar-kejarkan Faiq Adrian tetapi kalini Adrian pula yang terkejar-kejarkan Ara. Hati yang sememangnya masih mempunyai perasaan sayang, kemba...