40

611 14 0
                                    

Aku memandang kosong komputer yang berada di hadapan mata. Sejak Ara pergi daripada aku, semuanya serba tak kena. Tak ada yang betul. Aku mengeluh perlahan.

"Panjang mengeluh bro." Hayrul

"Tak pandai ketuk pintu ke?"

"Tangan aku dah berdarah ketuk pintu." Hayrul mencebik lalu mengambil tempat duduk diatas sofa.

Aku menghampiri Hayrul.

"Ha nak apa? Tak ada kerja ke?" Aku menghempaskan punggung berhadapan dengan Hayrul.

"Ada. Tapi bosan. Tu kacau kau."

"Amboi kau ingat pejabat ni macam sekolah ke? Bosan lari?"

"Rilexlah. Aku datang ni nak tengok kau je. Kot lah nak bunuh diri ke, sekurang-kurangnya aku ada boleh halang."

"Gila."

"Sampai bila kau nak jadi macam ni?"

"Apa?"

"Tak nak cari Ara? Dah enam bulan tau Ara pergi."

Aku diam. Dia bukan tak nak cari, tapi Ara nak jumpa aku lagi ke kalau aku datang cari dia.

"Dia nak ke jumpa aku?" Aku senyum nipis.

"Habistu kau nak give up? Bila aku suruh kau ceraikan dia, kau tak nak pula."

"Aku sayang dia, kau rasa aku ada kekuatan ke nak buat macam tu?"

"Then pergilah kat dia. Pujuk dia. Kalau dia merajuk lagi, pujuk sampai dia okay. Tunjukkan effort kau, tunjukkan yang kau betul betul menyesal dengan apa yang kau dah buat dekat dia sebelum ni."

"Atau aku patut bagi dia masa lebih lagi?" Aku kerut dahi.

"Aku rasa enam bulan ni masa yang cukup lama untuk kau biarkan dia macam tu je." Sambung Hayrul apabila aku masih diam.

"Kau rasa Ara boleh maafkan aku ke?"

"Belum cuba belum tahu."

"Ambillah cuti. Daripada kau duk serabut kat sini, semua orang kau marah. Baik kau cuti. Ambil masa ni untuk cari isteri kau, berbaik semula dengan dia. Ke kau nak aku yang pergi pujuk dia? Tapi nanti aku lah yang dapat." Hayrul senyum meleret.

"Ni makan dia." Aku suakan penumbuk depan mata Hayrul. Hayrul ketawa lepas.

******************************
"Ara ni aku nak tanya hang sikit." Aminah membuka kata saat mereka sedang minum petang di pangkin hadapan rumah.

"Tanya la."

"Berapa lama hang nak duduk sini?"

"Lain macam soalan kau tu. Apa kau dah tak suka ke aku duduk sini?" Aku buat muka.

"Dak eh, aku suka sangat hang duk sini. Ada teman borak, ada assistant tak bergaji lagi. Tapi tu la aku pelik sebab hang macam lama sangat je. Suami hang pun tak ada jenguk jenguk. Sibuk sangat tu nampaknya."

"Cerita sekarang ni kau nak tau pasal suami aku mana je kan sebenarnya. Bukan main panjang lagi mukadimah kau."  Aminah gelak kecil.

"Jadi hang memang tak nak jawab soalan aku ke?"

Aku diam. Nak jawab apa? Jawab macam mana? Aku pun tak tahu.

"Assalamualaikum." Kami berpaling.

"Eh panjang umur! Baru kami duk cerita pasal hang." Aminah sengih lebar.

"Mak, suami Ara mai ni." Aminah berlari masuk ke dalam rumah meninggalkan aku di luar bersama Adrian.

"Hai Ara." Suaranya kedengaran agak gugup. Kalau dia gugup, bayangkan aku macam mana pula?

My Sweet Husband Where stories live. Discover now