46

1.1K 22 2
                                    

Tiga bulan sudah berlalu sejak peristiwa pelik itu. Aku juga sudah habis pantang dan Adam Arrayan juga sedang membesar dengan baik. Aku senyum melihat telatah Adrian dan Adam. Dah macam gam, tidak berenggang. Kadang kadang nak pergi kerja pun nak bawa sekali si Adam ni. Memang tak boleh la cerita dia.

Salmah? Alhamdulillah Salmah kini berada di rumah aku. Dijaga oleh ummi dan ayah. Disebabkan rumah sebelah kami kosong, jadi kami tumpangkan Salmah di situ. Waktu siang Salmah akan ke mari dan waktu malam pula dia ditemani Amelia. Iye Amelia! Dia lah yang nak kan suami aku dulu.

"Amelia?" Aku kerut dahi saat pertama kali Abang Ash kenalkan dia pada kami. Begitu juga dengan Adrian.

"Yes its me." Jawab Amelia bersahaja.

"Abang? Amelia? Apa ni?" Mau tak terkejut, balik daripada hospital terus nampak muka Amelia dekat rumah ummi.

"Kenapa?" Abang Ash sengih. Seakan tahu apa yang berada di otak aku.

"Kenapa dia boleh ada kat sini?"

"I datang nak curi hati suami you la." Terbuntang mata aku dibuatnya. Excuse me, aku tengah pantang tau!

"Sorry terlebih gurau." Amelia gelak kecil apabila melihat riak wajah Abang Ash sedikit berubah.

"I datang sini nak curi Ash daripada you." Jawab Amelia yakin.

"Abang dengan Amelia? Seriesly? Since? Why?" Bertalu talu soalan keluar daripada mulut aku.

"Jodoh." Abang Ash

"Tiba tiba sangat." Aku tak puas hati. Abang Ash gelak kuat.

"Betullah jodoh. Amelia ni one of lecture kat tempat abang. No wonder la abang kenal dia adikku."

"Tapi kenapa abang boleh bercinta dengan Mel? Abang tau kan dia yang nak goda Adrian dulu?"

"Tu dulu. Sekarang dia goda abang je." Aku buat reaksi muntah. Oh my god! So cringe. Sejak bila la abang aku ni pandai buat ayat macam ni.

"Nak muntah okay. Werkkkkk!"

"Tolong restu hubungan I dengan Ash please. Walaupun I tahu restu mak ayah yang penting, but i tak nak create musuh dengan bakal keluarga I sendiri." Amelia bersuara. Aku diam. Iye tak iye je perempuan ni.

"I takkan ambil la Adrian daripada you. Adrian is my past and now i dah jatuh hati dengan Ash. Only Ash."

"Tahniah Mel!" Adrian bersuara setelah lama berdiam diri.

"Oh Thank you." Amelia senyum lebar.

"Kejap dia macam tiba tiba lah." Aku masih tidak boleh menghadam apa yang berlaku.

"Sayang, past is past okay? Abang yakin Mel memang sayangkan Ash. Jangan risau abang sayang punya je. I promise." Adrian bisik di telinga aku dengan senyuman meleretnya. Aku berdeham apabila muka semakin membahang. Malu la cakap macam tu. Ee Adrian ni. Suka betul buat aku malu.

"Janji jaga abang Ash baik baik? Kalau kau sakitkan hati abang Ash aku takkan maafkan kau."

"I promise!" Jawabnya yakin.

"Wah adik abang dah pandai ugut orang lah." Abang Ash gelak.

"Ni bukan ugut. Just a bit warning!"

"Jangan risau iye adikku, insyallah semua tu tak akan jadi."

*****************************
Aku memandang langit yang hitam pekat itu daripada tirai kamar. Bintang bintang yang berkelip diatas langit sangat mendamaikan. Ditambah pula dengan sinaran bulan yang terang. Tidaklah nampak gelap gelita malam ni.

My Sweet Husband Where stories live. Discover now