45

657 19 1
                                    

Wajah Adam Arrayan aku pandang lama. Alhamdulillah aku selamat melahirkan seorang putera yang sihat dan comel. Adam Arrayan menjadi pilihan kami. Wajah yang merah dan kecil itu diangkat oleh Adrian. Terdengar suara laungan azan Adrian di telingan Adam secara halus dan lembut.

Aku menangis lagi. Tidak aku sangka akan berakhir dengan begini. Tidak ini bukan pengakhiran tetapi permulaan. Permulaan sebagai kami untuk menjadi ibu dan ayah kepada Adam Arrayan.

"Adam tengok tu ummi menangis lagi." Aku gelak halus apabila Adrian seakan mengadu pada Adam perihal aku.

Adam menangis lagi buat sekalian kalinya membuatkan Adrian agak terkejut. Terus dia beri Adam pada aku.

"Tengok tu Adam, abi tak nak jaga Adam bila Adam dah nangis." Aku mencebik pada Adrian.

"Mana ada. Abang bagi chance kat Ara peluk Adam puas puas sebelum atok atok dia sampai."

Aku gelak buat muka lagi.

"Alasan!"

"Betullah sayang." Adrian menghampiri aku. Mengambil tempat di kerusi bersebelahan katil aku. Tangan aku dipaut mesra sebelum dibawa ke bibirnya. Hangat dirasakan ciuman kasih Adrian buat aku.

"Terima kasih sayang sudi lahirkan zuriat abang." Adrian senyum lebar.

"Terima kasih je?"

"Habistu sayang nak apa?"

"Teringin nak makan rendang." Aku buat muka. Disebabkan aku melahirkan sehari sebelum raya, jadi aku agak terkilan juga sebab tak dapat merasa rendang dan nasi impit buatan ummi.

"Kalau abang bagi risau abang yang kena snack down dengan atok atok Adam nanti. Tak boleh tak boleh." Laju Adrian menjawab. Aku gelak kecil. Lah takut.

"Takut juga abang dengan atok atok Adam iye?"

"Mestilah. Lagi lagi mama dengan ummi. Seram!"

"Apa yang seram sangat tu Ad?" Suara mama mula menjelma di dalam wad itu membuatkan Adrian terus bangun.

"Tak ada apa." Adrian sengih lebar.

"Mana cucu nenek dengan tikam ni? Ala comelnya dia." Mama terus mendukung Adrian membawa ke dalam pelukannya sambil mencium cium wajah Adam. Bahagia sungguh mereka dapat menimang cucu sulung mereka.

"Siapa namanya?" Ayah bertanya.

"Adam Arrayan bin Faiq Adrian." Jawab Adrian bangga. Pakej dengan nama dia sekali.

"Wuish macam nama anak mat saleh." Ummi gelak.

"Tapi panggil Adam." Sambung aku.

"Ingat Rayyan. Baru glamour." Sambung papa. Kami gelak.

"Rayyan nanti dah sama dengan nama bapaknya. Ada yang confius panggil Ryan senior ke Rayyan junior." Jawab aku.

"Tu la letak lagi nama lebih kurang."

"That's my son. Mestilah sama. Like father like son ha." Adrian angkat kening.

Aku berdeham sebelum Adrian senyum meleret.

"Eh salah. Anak kami."

"Cucu tokma."

"Nekma jugak."

"Ehh ni cucu saya juga." Ayah bersuara.

"Betul, ni cucu kami juga." Backup papa apabila mereka tiada peluang hendak memegang si kecil.

Aku pandang Adrian, Adrian pandang aku sebelum dia membisikkan sesuatu di telinga aku.

"Maybe next time we should have twins. How do you think honey?" Terbuntang mata aku dibuatnya sebelum ketilan hinggap di pinggang Adrian. Menyeringai Adrian dibuatnya. Tapi masih lagi tersenyum.

My Sweet Husband Where stories live. Discover now