43

586 16 0
                                    

"Nasrul macam mana? Dah okay ke sakitnya?" Puan Emilda bertanya. Harini ini dia mengunjungi rumah besan merangkap kawan baiknya. Sudah agak lama rasanya dia tidak menjejakkan kaki ke rumah Rohana sejak kes Adrian beberapa bulan lepas. Perasaan serba salahnya pada Rohana masih lagi menebal.

"Macam tu la Ida. Sihat orang tua." Pn Rohana senyum kecil.

"Minta maaflah dah lama tak datang sini. Aku bukan apa, sebenarnya aku ni malu nak jumpa kau dengan Nasrul lepas apa yang anak aku buat pada Ara tu. Aku pun tak tahu lah kenapa Adrian sanggup buat macam tu." Pn Emilda geleng kepala.

"Nak malu apanya. Kita bukan sesiapa pun."

"Kau tak marahkan anak aku ke?"

"Mestilah marah tapi apa aku boleh buat Ida, benda dah jadi. Asalkan Adrian betul betul dah berubah insyallah aku boleh je terima anak kau balik. Cuma tu la, Ara tu. Hati dia keras sikit."

"Aku faham perasaan Ara tu Ana. Nak lupakan sesuatu yang perit memang perlukan masa."

"Tapi aku geram betul dengan anak aku tu. Kenapa lah tak berbincang baik-baik dengan Ara sebelum serang yang bukan-bukan? Entah mana akal waras dia pun aku tak tahu."

"Biasalah baru lagi. Tak boleh lagi nak kawal perasaan. Tu yang bila ujian datang lebih sikit dah melatah. Lagi lagi budak sekarang, percaya apa yang dia rasa nak percaya. Lepastu berangin. Bukannya nak cuba selesaikan, tapi makin dilepas sampai lah jadi macam ni."

"Tulah, kita yang tengok ni pun pening."

"Tapi kan kalau jodoh Ara dengan anak aku tak panjang, aku harap hubungan kita takkan putus juga. Aku sayang persahabatan kita ni Ana. Aku tak nak sebab hal anak anak kita berenggang."

"Tak adalah. Insyaallah hubungan silaturrahim kita sentiasa terhubung. Hanya ajal saja yang boleh pisahkan kita."

"Insyaallah. Ha daripada tadi aku tak nampak Adrian. Keretanya ada. Tapi orang tak ada."

"Ada je tu tengah pujuk orang merajuk." Puan Rohana gelak kecil.

"Tu la bila ada tak hargai. Memang patut pun si Ara tu merajuk lama-lama. Biar lepasni takut dah nak buat hal." Selar Pn Emilda laju. Pn Rohana hanya gelak kecil.

******************************
"Awak tak penat ke hari hari datang sini? Ulang alik dari rumah mama?"

Memang sejak ayah pulang kerumah seminggu lalu, seminggu juga Adrian tayang muka depan aku.

"Penat juga. Tapi lepas tengok muka Ara je terus hilang penat abang. Sebabtu abang selalu datang sini. Nak tengok Ara." Adrian senyum lebar.

Tipu la kalau hati tak rasa apa apa, tapi segera aku sangkal perasaan yang hadir tanpa sedar itu.

"Awak ingat kalau awak buat macam ni saya nak balik semula dekat awak ke?"

"Kenapa? Ara memang dah benci abang sangat ke? Dah tak suka dah tengok abang?" Sengaja dia menduga perasaan Ara padanya.

"Haah. Saya benci tengok awak. Bila saya tengok awak je, hati saya sakit sangat. Awak rasa saya boleh terima awak lagi ke?"

Adrian diam sejenak. Agak terasa dengan ayat yang keluar daripada isteri sendiri. Tetapi hanya cuba ditelan. Dah buat, pandai pandailah tanggung akibatnya.

My Sweet Husband Where stories live. Discover now