Sori tää on täyteluku🥹
849 wordsOlli
Aleksi lähti äsken ulos sanomatta mitään.
"Mennään perää" Niko sanoo, mutta esitän vastalauseen.
"Ei mennä, tiiän minne se menee ja tiiän myös sen et se haluu olla nyt yksin." Sanon ja saan hieman kysyviä katseita vähän joka suunnasta.
"Ooks varma?" Joel kysyy.
"Meen sen perää hetken päästä, mut nyt se ei haluu nähä ketää." Vastaan, mutta kieltämättä minua pelottaa vähän, teinkö oikean päätöksen.Tiedän Aleksin menevän sinne tutulle kalliolle. Siellä Aleksi selvittää usein ajatuksiansa. Tiedostan myös sen, että Aleksi on ainakin joskus ollut itsetuhoinen, joten todella toivon, että hän on vain selvittämässä ajatuksiaan.
Noin kymmenen minuutin kuluttua, päätän lähteä hänen perään.
Astun ovesta ulos ja lähden suuntaamaan kallioita kohti.—
Näen Aleksin istumassa noin metrin päästä reunasta. Hän katsoo suoraan eteenpäin mietteliään näköisenä. Kävelen häntä kohti ja istahdan hänen vierelle. Hän ei siirrä katsettaan. Käännän pääni Aleksin kasvoja kohti ja erotan hänen kasvoillaan lepäävät kyyneleet.
"moi" sanon Aleksille yrittäen saada hänet huomaavan minun istuvan hänen vieressään.
"Aa mm moi" Aleksi sanoo havahduttuaan.
"Onks kaikki hyvin?" Kysyn Aleksilta. Hän on siirtänyt katseensa sormiinsa ja nyt nyppii kynsinauhojaan niin kuin aina, kun hän on hermostunut tai ahdistunut.
"Mmm" saan vastaukseksi.
"Hei sä voit puhuu mulle" sanon Aleksille yrittäen saada häneen katsekontaktin, mutta en siinä onnistu.
"Mistä sä tiiän niist umpplumpista"? Aleksi viimein sanoo. A/n en kestä tota umppalumppa sanaa varsinkaa tälläses tilantees😭😭
"mm must tuntuu et me puhutaan eri asiasta, tai siis sun puheist päätellen nää umppalumpat on kai aika vakava asia?"
"Mmm joo kai" Aleksi myöntyy.
"En haluu et sä kuolet" Aleksi jatkaa kyyneleiden alkaessa virrata nopeammin hänen poskillaan.
"Hei Aleksi rakas en mä oo kuolemassa vielä moneen kymmeneen vuoteen!" Yritän lohduttaa häntä.
"Mm mist sä sit tiiät niist?" Aleksi sopertaa itkun seasta.
"Mä vaan kuvailin mun darra päänsärkyä sillä et se tuntuis ku umppalupat litistäis mun aivoja kasaan"
"Entä jos toi on yks uus tapa miten ne tyypät kuolee?" Aleksi sanoo jopa hieman hysteerisenä.
(Jos et muista tätä umppalumppa kuolema juttuu nii käy lukee uudestaa toi aikasempi luku ja sielt se Aleksin näkökulma)"Mm Aleksi tääl on aika kylmä nii mitä jos mentäis mun luo puhuu, nii saisit kertoo vähän lisää täst?" Kysyn Aleksilta yrittäen olla mahdollisimman empaattinen ja rauhallinen.
"Mm joo" hän vastaa myöntyen ehdotukseeni.
—
Olemme Aleksin kanssa saapuneet kotiini. Emme puhuneet paljoa mitään matkalla. Onneksi matka kalliolta tänne ei ole pitkä.
Istuudumme sängylleni ja koitan aloittaa keskustelua. Aleksi rauhoittui matkalla jonkin verran eikä enää itke, joten keskusteleminen saattaisi olla helpompaa nyt.
"Haluisiks sä nyt vähän avata tätä juttua?" Kysyn Aleksilta rauhallisesti ja koittaen olla painostamatta.
"Mmm e-en tiiä mistä alottaa" Aleksi vastaa hiljaisesti. Ehkä kysymykseni oli liian avoin.
"No pystyisiks kertoo aluks et mitä nää umppalumpat on tai onks se jotenki ajankohtasta?" Esitän uuden kysymyksen.
"Mm no siis.. oon nähny yhtä unta lähiaikoina toistuvasti." Aleksi vastaa selkeästi miettien mitä sanoo. Onko asiassa joku jonka sanomista hän välttää?
"Onks se niinku.. painajainen?"
"Mm joo"
"liittyyks siihen joku pelko? Esim kuoleman pelko, menettämisen pelko?" Kysyn viitaten hänen aiempaan sanomaansa 'en haluu et sä kuolet.'
"Menettämisen-" Aleksi sanoo niin, että se kuulostaa kuin hän olisi jättänyt lauseensa kesken.
"kenet sä pelkäät menettää vai liittyyks siihen useampi ihminen?" Sanon, jopa itseni mielestä kuulostaen joltain terapeutilta.
"sut- tai siis sitä oon eniten miettiny" Aleksi sanoo kyynelten valuessa hänen poskia pitkin. Pyyhin peukalollani kyyneleet ja jatkan kyselemistä.
"okei. Miten tää uni alkaa?" Kysyn ja kiedon toisen käteni Aleksin selän takaa hänen ympärilleen. Aleksi nojautuu rintaani vasten. Kestää hetki ennen kuin hän jatkaa puhumista.
"No.. siin on.. mm.. niit umppalumppia ringissä" Aleksi sanoo, mutta en vastaa mitään vaan odotan, että Aleksi jatkaa puhumista.
"Ne pyörii ympyrää ja sit aina yks irtautuu siitä" Aleksi jatka kertomista, mutta jätän taas vastaamatta sanallisesti, sen sijaan 'vastaan' hänelle silittäen hänen kättään.
"Sit... sil yhel joka irtautuu siitä... nii.. mm.. sil käy jotain pahaa.." Aleksi saa soperreltua pienen itkunsa takaa.
"Minkälaista pahaa?" Sanon aloittaen kyselemisen uudelleen.
"No.. vähän kaikenlaista.."
"Esim mitä?"
"No.. mm... syöpä, kolari ja.. mm kaiken laisii onnettomuuksii." Aleksi sopertaa.
"kuoleeks ne siinä unessa?" Kysyn ja vastaukseksi saan nyökkäyksen rintaani vasten.
"sit- sit se uni toistuu aina eri.. onnettomuudella ja- ja sit joka unessa niit on yks vähemmän"
"Minkä lainen olo sulla on nyt? Ahdistaako sua toi toistuva uni nytkin?
"En voi lopettaa sen miettimistä. Mitä jos ne umppalumpat onki vaan kuvauksii ihmistä ja sit ne käy toteen ja sit sä kuolet ja-" Aleksi sanoo selkeästi yliajatellen, mutta keskeytän hänet.
"Aleksi rakas se on vaan pahaa unta! En mä oo kuolemassa vielä, sen mä lupaan!" Sanon yrittäen saada hänet lopettamaan yliajattelun
"Mm mut mitä jos-" Aleksi aloittaa, mutta keskeytän hänen jälleen
"Ei oo mitään 'mitä jos'. En oo jättämässä sua tänne!" Sanon jatkaen hänen selän silittelyä.
"Mmm"
—
Aleksi nukahti syliini. Siirrän hänet makuuasentoon sängylleni ja peittelen hänet peitollani. Hän on söpö, kun nukkuu. Asetan hennon pusun hänen otsalleen ennenkuin siirryn hänen viereensä lepäämään.
***
Oho kerranki mult tulee luku aamulla!! Woow!
Nyt tulee surkee vitsi ja oon kuullu mooonta nalle puh vitsii mut tätä en ollu ennen kuullu joten miksipäs ei tännekin vois laittaa:)
Kuka on Nalle Puhin huonokuntoinen serkku?
-Nalle Puh Puh.
Legit mun pitää lopettaa nyt.
849 words
YOU ARE READING
Voiko sirpaleista syntyä rakkautta? (Oleksi) TAUOLLA
FanfictionJos toinen on täysin hajalla, eikä tiedä edes kuka itse on? Voiko toinen ihminen tulla nostamaan pohjalta? Aleksi muuttaa ouluun juuri ennen kasi luokan alkua, koska hänen vanhemmat erosivat. Mitä Aleksille tapahtuu kun isä alkaa juomaan ja käyttäy...