Zuha meneguk segelas air putih bagi menghilangkan dahaga setelah selesai menolong Datin Zareena dan Mak Kiah di dapur tadi. Sengaja dia duduk seorang diri di island table untuk berehat. Datin Zareena dan Mak Kiah pula sudah beredar ke bahagian ruang tamu. Kata mereka hendak menunggu maksu yang akan tiba sekejap lagi.
Lamunannya terhenti apabila dia tiba-tiba merasakan ada seseorang sedang memeluk tubuhnya dari belakang. Lantas Zuha terduduk tegak akibat terkejut dek perbuatan itu.
"Sampai hati tinggalkan saya sorang-sorang kat atas."
Zuhayr melabuhkan dagu ke atas bahu isterinya sambil mengeratkan pelukan di pinggang. Terus hilang rasa rindu bila dapat peluk isteri macam ini.
Zuha hanya menggulingkan mata. Mulalah tu nak menggedik. Padahal tak sampai setengah jam pun dia tinggalkan lelaki itu sendirian dalam bilik. Sewaktu dia tiba di dapur, hampir ke semua hidangan telah siap dimasak oleh Datin Zareena dan Mak Kiah. Tiba-tiba rasa malu pula sebab tak dapat membantu mereka berdua.
Tapi nasiblah Datin Zareena seorang yang baik hati dan faham akan keadaannya. Ibu mertuanya itu cuma tersengih aje bila nampak dia turun tadi.
"Biasalah tu, Zuha. Daddy pun kalau demam mengada macam tu jugak. Satu kerja apa pun tak jalan. Layankan ajelah." ujar Datin Zareena.
"Kenapa awak turun? Lambat lagi ni nak makan malam. Awak pun bukannya sihat sangat."
Zuha melekapkan tapak tangan ke atas dahi suaminya. Nampaknya suhu badan Zuhayr sudah semakin reda tapi itu tak bermaksud suaminya itu sudah sihat sepenuhnya.
Gadis itu kemudian mengambil kerusi di sebelahnya lalu mengisyaratkan Zuhayr untuk duduk di kerusi itu. Lantas Zuhayr labuhkan duduk sambil kepalanya diletakkan ke atas bahu isterinya.
"Kepala awak pening lagi ke? Perut tu lapar tak?" soal Zuha sambil tangannya tak lepas mengusap pipi cengkung lelaki itu.
"Dah kurang sikit peningnya. Tapi boleh tak buatkan saya milo panas? Saya tak rasa saya boleh makan nanti. Tekak saya sakit lagi."
"Angkat kepala awak kejap. Saya nak buatkan awak air. Itulah. Patutnya awak duduk aje kat bilik tu. Biar saya yang naik atas."
Panjang muncung bibir lelaki itu. Tak pasal-pasal pula kena bebel dengan isteri sendiri. Zuha ni tak ada belas kasihan ke kat orang sakit macam dia ni?
Gelas yang berisi air milo panas disua kepada Zuhayr. Wajah Zuhayr yang masih lagi monyok membuatkan Zuha tersengih. Ini merajuk pasal pulak kali ni?
"Minumlah milo tu. Kalau dah sejuk nanti tak sedap pula."
Dia lantas berdiri di sebelah Zuhayr lalu menarik wajah muram Zuhayr menghadap dirinya. Helaian rambut yang sedang menutupi sebahagian dahi suaminya dikuak kebelakang.
Cup!
Sebuah ciuman ringkas dilabuhkan di atas dahi Zuhayr menyebabkan Zuhayr mula tersenyum sipu.
"Dahlah. Tak payah merajuk lagi. Habiskan milo tu. Awak ada nak apa-apa lagi tak?"
Zuhayr lantas menggeleng.
"Tak. Saya cuma nak awak aje lepas ni."
"Haih. Baiklah. Perintah dijunjung, tuanku." balas Zuha sambil mencubit perlahan pipi suaminya.
"Amboi, sweetnya anak-anak buah maksu ni." suara deras Puan Zaitun, adik kepada Dato' Zhafran membuatkan pasangan itu terus berpaling ke belakang.
Hampir jatuh rahang bawah Zuha apabila melihat insan yang bergelar maksu itu memasuki ruang dapur. Mak aih! Kenapa rupa maksu macam sebaya dengan dirinya? Betul-betul awet muda ni!
YOU ARE READING
HER BEAUTIFUL COMFORT - C
RomanceStatus: complete (Previous title: Her Beautiful Consolation) Zuha Munirah x Zuhayr Muqri [Karya ketiga dari snowdreamm] Zuha Munirah, seorang gadis yang pendiam dan lebih gemar memendam rasa. Kejadian di mana karyanya telah diciplak oleh insan yang...