- 8 -

30.2K 92 13
                                    

Keesokannya...

Setelah membutang bajunya yang terakhir, dia memandang dirinya di cermin sekali lagi. Kolar baju dibetulkan. Sedikit habuk di seluarnya ditepuk. Setelah berpuas hati dengan apa yang dilihatnya, dia mencapai beg yang berisi laptop dan berjalan pantas keluar dari biliknya menuju ke pintu hadapan.

"Lid, jangan keluar dulu, sini makan sarapan ni sekejap!" Kedengaran suara lantang Zarina dari dalam dapur.

Khalid terhenti dan menoleh ke arah dapur. Tersenyum jejaka itu apabila ternampak Zarina melambainya. 

Zarina berhenti membancuh nescafe sebaik sahaja Khalid melangkah kaki masuk ke dapur. Dia tersenyum lebar apabila ternampak Khalid dengan pakaian pejabatnya buat kali pertama. Jejaka itu nampak segak bergaya dengan kemeja lengan panjang berwarna biru muda. Dipasangkan dengan seluar berwarna kelabu terang dan tali pinggang hitam.

"Wowww.... Handsomenya dia for your first day of work. Nak impress boss baru ke? Kalau besok tak naik pangkat tak tahu lah apa nak cakap" kata Zarina sebelum menyambung kerjanya. 

Sebaik sahaja habis mandi, Zarina bertungkus lumus menyiapkan sarapan. Wanita itu hanya memakai jubah mandi berwarna merah jambu paras lutut. Rambutnya yang basah disikat kemas ke belakang.

"Eh takde lah Cik Na. Biasa-biasa je. Dress to impress lah katakan. Lagipun nervous lah first day ni".

Zarina menoleh ke arah Khalid yang sedang berdiri tegak di sebelahnya.

"Eh kau ni. Nervous pulak. Malam semalam Lid cakap dengan Cik Na Lid confident kan".

"Malam semalam rasa lain Cik Na, pagi ni rasa lain. Tiba-tiba jantung ni berdebar-debar pulak".

Zarina memegang lengan Khalid dan menatap wajahnya. Bebola mata mereka bertembung.

"Lid tak payah risau lah. Cik Na pasti Lid will do well, not only today but the rest of your life. I have so much confidence in you. Relax k, everything will be just fine". 

Khalid tersenyum riang. Memang sejak kecil lagi makciknya itu tak putus-putus memberi kata-kata perangsang dan nasihat kepadanya. Lebih dari maknya sendiri. 

"Terima kasih Cik Na. Lega sikit"

"Sama-sama sayang" Zarina membalas ringkas. Dia menoleh dan tersenyum. Walaupun tanpa secalit makeup, wanita itu kelihatan segar dan menawan.

Khalid mengerling jam di lengannya, pukul 7.45 pagi.

"Eh. Semalam Cik Na cakap nak keluar kerja pukul 9. Sekarang baru pukul 7.45. Awal bangun".

"Alahhh. Today is your 1st day. Cik Na tak nak kau pergi kerja dengan perut kosong. Cik Na bangun awal sikit siapkan sarapan untuk kau".

Khalid terharu sehingga tak mampu berkata apa-apa. Hanya senyuman manis terukir di bibirnya.

"Yang kau ni pun satu. Semalam cakap kau start kerja pukul 9 kan? Yang kau nak keluar awal sangat buat apa? Baru pukul 7.45 ni ha. Kan Cik Na dah cakap hari tu, dari sini pergi KLCC 45 minit je lah".

"Saja je, biar sampai cepat. Asalkan jangan lambat. First day oiiii, first day".

Zarina memasukkan roti yang baru disapu tadi ke dalam kotak plastik pakai buang. Kemudian dia memasukkan nescafe yang di bancuh tadi ke thermos kecil dan diserahkan kedua-duanya  kepada Khalid.

"Nah. Makan dalam perjalanan nanti. Thermos tu jangan lupa bawak balik".

Setelah memasukkan kedua-duanya ke dalam beg, Khalid mengucup dahi Zarina, 3 saat lamanya. Menghidu dan menikmati keharuman rambut wanita itu. Merasai kelembutan kulit di wajah wanita itu di bibirnya.

Zarina sedikit tersentak kerana itulah kali pertama dahinya dicium Khalid. Tetapi dia tak kisah, kucupan itu, walaupun sekejap, membuatnya rasa tenang dan gembira.

Spontan Zarina mendongak dan menutup mata. Dengan harapan palsu yang Khalid akan mengucup bibirnya pula. Sebaliknya dia terdengar jejaka itu berbisik...

"Lid pergi dulu Cik Na sayang. You are the best woman in my life".

...dan dia rasa pipinya dikucup dengan lembut. Tengkuk Zarina meremang. Berderau dengan kucupan kedua itu.

Dia membuka mata dengan segera dan dia melihat Khalid telah pun berpaling dan berjalan ke arah pintu hadapan. Tatkala dia membontoti jejaka itu, tiba-tiba satu idea nakal terbit di akalnya.

Sebaik sahaja Khalid selesai memakai kasut di luar pintu. Dia menoleh kebelakang untuk melambai makciknya. 

Terbeliak matanya bila ternampak bahagian tengah jubah mandi Zarina telah terbuka luas.

Faraj Zarina yang tembam, licin tanpa bulu serta lurah dalam di tengah kedua teteknya yang besar jelas kelihatan.

Belum sempat Khalid bercakap apa-apa. Zarina melambainya.

"Bye. Jalan baik-baik" kata Zarina dengan lantang dan menutup pintu.

Mulut Khalid ternganga....

SEPIWhere stories live. Discover now