- 9 -

29.4K 77 7
                                    

"Khalid duduk sini dulu ye. Nanti saya panggil Encik Zakaria datang. Selamat datang ke Stratech Systems Sdn Bhd" kata Azuin, admin human resource tempat kerja baru Khalid. Tersenyum-senyum gadis itu ketika berbual dengan jejaka itu.

Khalid mengambil tempat duduk paling hujung sekali dan mengeluarkan telefon bimbit dari dalam poket seluarnya. Aplikasi WhatsApp dibuka. Perbualan ringkas antara dia dan makciknya dibaca lagi.

7.46..

"Cik Na, tadi bathrobe Cik Na terbukak tau...nampak semua...hehehe".

"Cik Na tahu.. u like what u see Lid?'.

7.48..

"Cantik Cik Na...tembam...hahaha".

"Hoi! Gatal eh.... Reply pun lambat, tengah terbayang ke?".

"Hahaha...taklah Cik Na. Betulkan seluar kejap. Salah parking...hahaha".

7.49...

"Tak senonoh! anyway, Cik Na sengajalah tadi. Hari tu Cik Na nampak Lid punyakan. Sekarang Lid dah nampak Cik Na punya. So we r even ok. No hutang2! 😝🤪".

"Apa pulak. 12 years ago kat tepi pantai then 22 years ago masa Cik Na mandikan Lid tak ingat? Hutang masih banyak tu...🤣😂🤣😂"

"👊👊👊👊👊"

"Khalid". Tersentak Khalid apabila bahunya ditepuk. Kelam kabut dia menyimpan telefon bimbitnya masuk ke dalam poket.

"Tersengeh-sengeh nampak. Berbual dengan makwe ke?" tanya Zakaria, penyelia baru Khalid.

Khalid bingkas bangkit dan menghulurkan tangannya untuk bersalam.

"Eh! taklah abang Zack, makcik saya je".

"Oklah. Jom aku kenalkan dengan team kita. They are a fun bunch of people but really hardworking and dedicated. By the way, jangan panggil aku abang. Rasa tua pulak. Panggil Zack je. Besides, we are all teammates here".

Khalid hanya mengangguk dan membontoti Zakaria sehingga ke satu bilik kecil. Tanda di pintu itu tertulis "Software".

Dia memperkenalkan Khalid kepada Ramesh dan Calvin, juga software developer di situ. Kemudian dia mengajak Khalid keluar bilik dan kenalkan kepada Samsiah, senior technical officer di Stratech Systems.

"Sham. Ni Khalid, our new software developer".

Samsiah tersenyum lebar. Bingkas dia berdiri dan mengangkat tangan kanannya. Walaupun nampak berumur, Samsiah kelihatan cantik dan bergaya. Wanita itu memakai tudung bawal berwarna putih dan jubah berwarna merah jambu. Jubah itu sedikit ketat, menampakkan bentuk tubuhnya yang menarik. Teteknya yang besar menangkap perhatian Khalid tetapi cepat-cepat dia larikan pandangannya.

"Hi Khalid" Samsiah tersenyum manis dan melambai tangannya.

"Kalau ada masalah ke atau nak nasihat ke, can always depend her, betul tak Sham?".

"Betul. Duit je tak boleh mintak tau" jawab Samsiah spontan membuat Khalid dan Zakaria ketawa serentak.

"Anyway. Apa-apa PO ke PR ke. Quotation ke. You ask her k" sambung Zakaria lagi.

"Khalid panggil je saya Sham. Jangan panggil mak pulak" kata Samsiah.

"Ok Sham" balas Khalid seraya tersenyum. 

"Sham. Mana si Maya?" tanya Zakaria

Samsiah mengangkat bahunya.

"Entah.,,, tadi ada sini. Pergi toilet kot".

Zakaria mengerling jam di dinding dan mengeluh.

"Oklah Khalid. Nanti Maya will intro herself to you. Kau get settle down first k. Aku kena pergi meeting"

"Ok Zack" jawab Khalid ringkas sebelum sebelum berjalan balik masuk ke bilik tadi.

********************

Cecair pembersih disembur ke seluruh meja. 5 helai tisu digunakan untuk mengelap mejanya yang berabuk itu. 

"Khalid?"

Khalid menoleh dan ternampak seorang gadis berdiri di sebelahnya. Gadis itu berkulit cerah, licin dan berseri. Matanya bundar, bewarna coklat terang. Rambutnya yang sedikit perang diikat tocang satu ke belakang. Tinggi dan langsing. Memakai blouse bewarna biru terang dan juga seluar kelabu terang...

...sama seperti pakaian Khalid! Bercekak pinggang gadis tu seraya memandang Khalid dari atas ke bawah. Berkerut dahi dia serta-merta.

"Kau ni pakai baju sama warna dengan aku ni dah kenapa?" tanya gadis itu dengan tegas.

"Ahhh, errr" jawab Khalid. Otaknya ligat berfikir respons yang baik kepada soalan cepumas gadis di hadapannya, tetapi...

"Aik korang ni. Macam dah kawin je. Pakai baju dengan seluar warna sama" kata Calvin sebaik sahaja masuk kedalam bilik itu.

"Secocok betul lah. Dah macam pinang diletup 2 korang ni" celah Ramesh pula.

Dia dan Calvin ketawa berdekah-dekah manakala Khalid hanya tersenyum dengan seloroh Ramesh. 

"Ishhh! Can you guys please shut up. Khalid, aku..." gadis itu mengalihkan tumpuannya kepada Khalid.

"Inilah Maya, admin kita. Dia yang handle customer complaints. Enhancement requests. Kalau kau nak pergi outstation, dia book kan ticket" belum sempat Maya menghabiskan ayatnya, Ramesh memotong.

"Bukan tu je Khalid, dia tukang belikan makanan, buatkan kopi, bookkan Grab, hantar parts, jaga parts.... Lain kali tak payah bersihkan meja tu, suruh je dia buatkan" sahut Calvin pula.

Wajah Maya masam mencuka. Dia menoleh ke arah Ramesh dan merenungnya tajam.

"Ramesh. Kau jangan cakap banyak. Hutang aku bila nak bayar? Fish and chips pun tak mampu beli!" herdik Maya .

Ramesh terus terdiam.

"And Calvin. Next time, don't expect me to cover for you when you go dating with Cindy ok. Pandai-pandai lah jawab dengan your wife nanti tau".

Kini Calvin pula terdiam. Khalid menutup mulutnya untuk menahan ketawa.

"And you!" jari Maya menuding ke arah Khalid. Renungannya yang tajam menikam dialihkan kepada Khalid. Nak ikutkan hati, nak keluar sahaja dari bilik itu.

"Kalau kau pakai baju sama warna dengan aku lagi, aku keluarkan jumpsuit buruk dan busuk dalam stor tu then aku paksa kau tukar. Faham!".

"Ok, ok.. sorry!" jawab Khalid seraya mengangkat kedua-dua tangannya.

Maya menjeling Khalid sebelum melangkah kaki keluar dari bilik itu. Sempat dia menoleh ke belakang untuk melihat Khalid sekali lagi. Khalid tersenyum kepadanya tetapi wajah Maya hanya mendatar tanpa sebarang reaksi. 

Namun satu senyuman manis terukir di bibirnya sebaik sahaja dia berada luar dari bilik itu.

SEPIWhere stories live. Discover now