"Assalamualaikum" ucap wanita itu.
"Waalaikumsalam" balas lelaki itu.
"Lama tunggu?".
"Baru sampai jugak. Ofis kat atas tu je".
"Lapar kan? Jom masuk".
"Ok".
Pembantu restoran itu tersenyum apabila ternampak pasangan itu. Lelakinya tinggi lampai, tegap dan kacak. Temannya pula cantik jelita, tubuhnya menawan, hampir tinggi dengan si jejaka itu. Secocok pasangan itu, sangat secocok.
"Hi, selamat datang ke Chilli's".
"Hello, saya ada reservation untuk 2 orang, bawah nama...Zarina".
Pembantu itu membelek buku di hadapannya dan terjumpa nama yang disebut tadi.
"Oh. Meja awak dah ready. Silakan".
"Ok terima kasih" jawab Zarina seraya tersenyum.
Mereka dibawa ke meja yang paling hujung sekali. Dalam perjalanan ke sana, ramai yang menoleh dan memandang mereka, seperti ternampak pasangan selebriti yang menghiasi muka depan majalah-majalah hiburan Malaysia.
"Mahalnya makanan kat sini Cik Na" kata Khalid sebaik sahaja membuka menu restoran itu. Terbeliak matanya sekejap.
"Ala, sekali sekala. Order je lah, Cik Na belanja".
Setelah memesan makanan, Khalid menyandar. Dia merenung Zarina dengan wajah yang mendatar
"Apa occasion ni Cik Na?".
"Tak ada apa-apa, saja je nak spend time dengan Lid. Lagipun, Cik Na rindu sangat nak berbual dengan Lid. Rindu ketawa dengan Lid" kata wanita itu dengan renungan yang sayu. Tangan anak buahnya dibelai dengan dengan jemarinya.
Khalid tertawa kecil dengan kata-kata Zarina itu, membuat wanita itu serta-merta mencebik.
"Alah.... Sebelum ni tak jumpa 3 tahun ok je. Ni baru 1 hari tak nampak dah rindu?".
"Sampai hati Lid ni. Sejak hari sabtu tu, Cik Na rasa tak sedap hati. Macam Lid tak happy dengan Cik Na. Cik Na call 5 kali pun tak angkat. Balas Whatsapp pun lambat. Cik Na ada buat salah ke?".
Imej Zarina didayung Razak berlegar-legar di minda Khalid. Perasaan cemburu masih bersisa di dalam hati, walaupun dia dah semakin rapat dengan Maya.
"Semalam pergi Melaka dengan diorang kan?" soal Khalid.
"Yelah. Dah ajak Lid tapi Lid tak nak pergi. Kalau Lid ikut sekali kan boleh jugak temankan Cik Na, bosan tau pergi dengan diorang".
"Kenapa pulak?".
"Cik Na rasa macam tunggul dah. Semua kat sana lebih layankan Tanti dari Cik Na. Si Tanti tu pulak ramah semacam, rimas pulak Cik Na tengok dia. Dah tu, mak Pak Jak kan dah sakit, terlantar atas katil. Masa jumpa dia, dia panggil nama Tanti dulu. Nama Cik Na pulak dia boleh lupa. Sedih tau Cik Na. Mentang-mentang lah Cik Na tak boleh mengandung. Tak boleh kasi dia cucu".
Serta merta dada Zarina terasa sebak. Dia mula terasa kehadirannya dalam hidup Razak semakin lama semakin tak bermakna, hanya untuk membuat kerja rumah dan memuaskan nafsu batinnya sahaja.
"Ye ke? Habis tu hari Sabtu boleh pulak threesome dengan Tanti?".
Terbeliak mata Zarina dengan soalan mendadak anak buahnya itu. Wajah sugulnya lenyap serta-merta.
"Threesome? Threesome apa pulak ni Lid?" Soal Zarina terpinga-pinga.
"Sabtu tu Lid terlupa glove, Lid balik. Ternampak Pak Jak tengah...tengah ehem dengan Cik Na. Si Tanti pulak, tengok kat sebelah".
Zarina menutup mata, geram. Geram dengan suaminya yang tak reti nak tutup pintu.
"Oh my god. Lid pun nampak Tanti bogel lah ni. Wait. Wait. So, Lid marah dengan Cik Na pasal ni? Are you jealous?".
Zarina menutup mulutnya. Sedaya upaya dia menahan dirinya dari ketawa. Apabila ternampak muka Khalid semakin masam, dia menghela nafas dalam-dalam untuk menenangkan dirinya. Kemudian dia memanjangkan tangan kanannya dan menyentuh tangan kiri Khalid.
Khalid menarik tangannya dan memeluk tubuh. Kepalanya ditoleh ke arah lain. Zarina tersenyum dengan reaksi anak buahnya itu. Dah tua pun nak merajuk. Comel.
"Ala. Cutenya dia merajuk. But seriously Lid. You are way better. Dengan Pak Jak, Cik Na tak enjoy sikit pun. Satu pun tak dapat. Pak Jak kau ni dari dulu kelam kabut, nak cepat aje. Then hari tu, bila Tanti kat sebelah, lagi lah dia kelam kabut. Macam apa tau. Macam rumah tu dah terbakar, cepat main lepas tu kelam kabut nak lari, nak tinggalkan isteri-isteri dia. Konek kena save dulu".
Khalid tertawa dengan seloroh Zarina. Begitu juga makciknya. Memandangkan, anak buahnya tu kelihatan ceria kembali, Zarina menyambung bicara dalam tona yang rendah dan seksi.
"Dengan kau Lid, lain rasanya. Lagi intim. Lagi mendalam. I enjoyed myself so so much. Sedap sangat. Walaupun sekejap".
Berdekah-dekah Zarina ketawa apabila ternampak wajah Khalid berubah. Melopong mulut jejaka itu tiba-tiba.
"Ehem. Sekejap pasal sedap sangat bawah Cik Na tu. Sebab tu tak boleh tahan. Jom lah Cik Na. Lid henjut Cik Na lama sikit k. Sampai Cik Na terkapar kepuasan!".
Perkataan 'kepuasan' tu dikeraskan. Terbuntang mata Zarina dibuatnya. Dia menoleh ke kiri dan kanan untuk memastikan tiada sesiapa yang mendengar.
"Ishh! Tak boleh lah Lid. We have to stop this. Ingat janji kita hari tu?".
Khalid mengeluh berat sebelum menjawab.
"Hmmm..."
"Kita dah terlanjur dan apa kita buat ni salah. Tapikan... deep down in my heart, Cik Na tak pernah menyesal and... That night is the best night of my life".
Khalid tersenyum lebar. Keyakinanmya melonjak tinggi. Dia menunduk walaupun sepatutnya dia mendongak dalam kemenangan. Kata-kata itu lebih bermakna datang dari mulut makciknya itu dibandingkan dengan gadis yang lain. Termasuk Maya.
"Here is your food. Maaf kalau lambat. Enjoy".
Kata-kata pelayan itu menceriakan lagi roman wajah Khalid. Tanpa membuang masa, dia menyuap sekeping french fries kedalam mulutnya. Di masa yang sama, telefon bimbit Zarina berbunyi, tanda satu mesej Whatsapp diterima.
"Lid, you going to love this" Kata Zarina sebelum menyerahkan telefon bimbitnya kepada Khalid.
"Ina. Abang kena pergi Singapore sekarang pasal ada hal penting. Khamis ni abang balik. Jaga diri baik -baik tau. Love you".
Khalid menyerahkan kembali telefon bimbit itu kepada Zarina seraya mengangkat-angkat keningnya.
Zarina menebeliakkan matanya dan berbisik "NO!".
Seminit kemudian, satu lagi mesej datang dari Razak. Zarina tidak mengendahkannya kerana terlalu khusyuk menjamu selera.
Akhirnya, mesej itu terlupa hendak dibaca.
YOU ARE READING
SEPI
Romancemengisahkan tentang si isteri yang dahagakan belaian kasih sayang dari seorang bergelar suami. Suami yang mengabaikan tanggungajwabnya sehinggakan si isteri mencari kebahagiaannya sendiri...