- 15 -

20.7K 76 15
                                    

"Lid".

Khalid tersentak dari lamunannya apabila terdengar namanya dipanggil. Dia menoleh dan melihat seorang gadis berdiri disebelahnya. Seketika, dia merenung gadis itu tanpa berkelip, terpana dengan kejelitaannya.

"Oi Lid, tak pernah nampak perempuan ke? Tenung aku macam nak makan" bisik gadis itu lagi tapi keras nadanya.

"Eh Maya, ingat siapa tadi. Lainlah muka kau pakai mekap".

Gadis itu melilitkan rambutnya yang ikal kebelakang telinga kirinya seraya tersenyum manis, menampakkan giginya yang putih berseri. Dia melabuhkan punggungnya di sebelah Khalid. Mocha frappuccino yang baru dibeli tadi diletak di atas meja bersebelahan minuman Khalid.

"Lain? Mekap simple je kot. Kenapa? Tak lawa?"

Khalid melihat muka Maya lagi. Pandangannya tertumpu kepada bibir munggil Maya yang cantik dihiasi lipstik merah yang tidak terlalu terang. Kemudian ke bahagian matanya yang disolek sederhana, lengkap dengan bulu mata palsu. Mata itu merenungnya, menantikan jawapan dengan sabar.

"Lawalah Maya. Kau tu sebenarnya dah naturally beautiful. Tak pakai mekap pun dah memang lawa." jawabnya seraya tersenyum.

Maya tersenyum lebar dengan pujian lelaki itu. Nadanya ikhlas, bukan gurauan.

"Kau sorang ke?" Tanya gadis itu.

"Haah. Tadi aku pergi gym, lepas tu aku tak idea nak pergi mana. So aku makan, then aku lepak lah kat Starbucks ni. Kau pun sorang jugak ke?".

"Sorang jugak. Tadi aku jumpa bapak aku, makan dinner dengan dia" jawab Maya seraya mengerling lengan Khalid yang kekar berurat itu.

"Habis tu dia pergi mana?".

"Balik kat isteri baru dia tulah. Perempuan tu tak boleh tengok bapak aku senang sikit, cepat-cepat  call suruh bapak aku balik. Aku nak spend more time dengan bapak aku pun tak boleh. Dia je tempat yang aku boleh bergantung, tempat aku berkongsi masalah. And now i am losing him. Mak aku pulak tak boleh harap. Sibuk dengan boyfriend dia. Pasal dia lah mak bapak aku bercerai".

Gadis itu mengeluh berat sebelum merenung jauh ke hadapan. Raut wajahnya berubah muram.

"Sabarlah Maya, apa-apa pun, aku ada. If you need someone to talk to, i am here ok" balas Khalid sambil menggosok belakang gadis itu.

Gadis itu mengukir senyuman pahit dan mengangguk. Kalau boleh dia tak nak kongsi kesedihannya dengan sesiapa hari tu. Tapi dengan Khalid, entah mengapa, hatinya terbuka.

"Lagipun pengantin barulah katakan. Kau jangan takut Maya. Kalau kau kawin dengan aku, aku tak akan kongkong kau punya. Pergi lah merayap, tak balik pun takpe" seloroh Khalid seraya ketawa kecil.

Maya tertawa sebelum merenung Khalid. Sekelip mata muram bertukar ceria.

"Please lah. In the first place siapa nak kawin ngan kau ni. Tak tahu malu. Eh. Tadi masa aku tengah beratur beli air, aku nampak kau termenung je, ada masalah ke?".

"Adalah jugak. Pakcik aku dah balik".

Berkerut dahi gadis itu. Hairan.

"Eh, itu pun kau susah? Kan tu rumah dia".

"Dia balik dengan isteri nombor 2 dia".

Kali ni mata Maya terbuntang.

"Wait what? Habis tu apa makcik kau cakap?"

"Nak cakap apa? Perempuan tu dah sampai pun, nak tak nak, kena terimalah. Masalahnya, rumah tu cuma ada 2 bilik tidur je. Makcik aku kena tidur dengan perempuan tu. Pakcik aku nak tidur dalam bilik aku. Jadi sekarang aku kena tidur kat sofa. Pakcik aku suruh cari rumah lain pulak".

Kini giliran Khalid pula mengeluh berat dan merenung ke hadapan mendatar fed up dengan situasinya, lebih-lebih lagi dia teringat apa yang dia ternampak petang tadi dalam bilik Zarina. Dia masih tertanya-tanya dalam hati, kenapa dia terasa marah dengan apa yang dia nampak tadi. Apa hak yang dia ada? Bukankah lelaki itu suami makciknya dan berhak atas tubuh wanita itu? Adakah apa yang dia rasa sekarang ini perasaan cemburu?.

Maya menyentuh lengan Khalid. Terasa hangat dan keras lengan lelaki itu. Barangkali api marah masih membara dalam jiwanya. 

"Dahlah Lid, jangan marah-marah. Jangan fikir-fikir lagi k. Semua masalah ada jalan penyelesaiannya. Jom ikut aku shopping. Kita enjoy k".

Khalid mengangguk dan mereka berdua mengangkat beg mereka serta minuman mereka dan beredar keluar dari Starbucks Eko Cheras Mall itu. Mereka berdua berbual dengan rancak, berkongsi kisah-kisah lama dan juga mengumpat kawan-kawan kerja mereka. Mereka sentiasa bergurau senda dan usik mengusik. Sentiasa ketawa dengan seloroh dan jenaka masing-masing. Kemesraan pantas terjalin di antara kedua-dua insan itu. Sejak hari pertama mereka berjumpa seminggu lalu sehingga ke hari ini dan malam itu memperkukuhkan lagi silaturahim mereka. Memori pertemuan pertama mereka yang janggal perlahan-lahan luput dari minda mereka. Sekali pandang, mereka berdua persis pisang dibelah dua.

Masa berjalan pantas. Pejam celik pejam celik, dah pun pukul 9.10 malam. Dah 3 jam mereka berada di situ. Banyak kedai sudah mula menutup tirai mereka. Kebanyakan pembeli sudah pun mula menuju ke pintu keluar. Khalid dan Maya juga berjalan perlahan-lahan ke tempat menunggu taxi dan Grab. 

"So, kau tak nak balik ke ni?" tanya Maya.

"Nak tak nak kena balik jugak lah kan. Nak sewa hotel bukannya aku ada duit sekarang. Lain lah ada orang nak share dengan aku kannn" kata Khalid seraya mengenyit matanya.

Maya membuat muka menyampah. Di saat yang sama, telefon bimbitnya tiba-tiba berdering.

"Sekejap eh. Roommate aku call".

Khalid hanya mengangguk. Otaknya berfikir tentang bagaimana dia hendak tidur di atas sofa kecil itu. Kecil dan tak nampak selesa. Dia dah lah tinggi orangnya. 1.78 m. Kemudian dia terfikir tentang kemungkinan dia kongsi katil bersama pakciknya. 

'Hell no..... Geli' bentaknya dalam hati.

"Khalid, roomate aku kena balik JB malam ni, mak dia sakit. Kau...Hmmm, kau nak pergi rumah aku tak malam ni? Boleh tengok Netflix sama-sama. Bosan lah tengok sorang-sorang" tanya Maya dengan perlahan sekali, bimbang pula didengar orang.

Terjongket kening Khalid dengan pertanyaan Maya itu.

"Kau...kau tak kisah ke? Aku takut nanti bukan kita tengok Netflix, Netflix yang tengok kita nanti. Lepas tu Netflix tu join kita" bisik Khalid. Bibirnya begitu rapat dengan cuping telinga Maya, ia hampir tersentuh.

Maya menutup mulutnya dan ketawa. Dengan pantas lengan Khalid dicubit. Berkerut muka jejaka itu kesakitan.

"Jangan mengada-ngada k. Tengok Netflix. Nothing more nothing less" balas Maya sebelum menjelir lidahnya. Khalid tersenyum lebar, terhibur dia dengan telatah comel gadis itu.

"Oklah jom" Khalid membalas setuju.

SEPIWhere stories live. Discover now