- 23 -

14.3K 61 7
                                    

Jumaat

"Tasya! How could you?" soal Zarina sebaik sahaja pintu dibuka.

"Eh apa kau ni Ina. Kalau ye pun masuk lah dulu. Duduk. Bawak bertenang" balas Tasya. 

Zarina hanya mengambil selangkah kehadapan, masuk ke rumah Tasya. Kini dia berdiri di hadapan perempuan itu seraya bercekak pinggang. Wajahnya masam mencuka, merenung Tasya dengan tajam seraya jantungnya berombak laju.

"Apa yang kau dah buat malam semalam Tasya?".

"Kenapa kau marah sangat ni? You are the one who asked me to take care of Khalid. So I took care of him lah".

"Take care as in jauhkan dia dari perempuan gatal tu. Bukan main dia!" herdik Zarina, melepaskan geram yang terbuku sejak malam semalam.

"Dah lauk depan mata, aku main lah. Ingat kita perempuan je boleh jadi lauk? Lelaki pun..."

"Tasya!" herdik Zarina lagi, kini lebih lantang dari tadi. Langsung tak ada mood dia nak bergurau.

Tasya merengus kasar. Dia merenung muka Zarina yang merah padam itu. Tak faham kenapa sahabat baiknya begitu marah sekali dengan dia.

"Yang kau nak kongkong dia sangat kenapa? Dia kan dah 25 tahun. Dah besar dah and he can make his own decisions. Aku tak faham kenapa kau marah sangat ni. Dia bukan boyfriend kau kan? Dia anak sedara kau. Kau jeles aku main dia ke apa ni?".

Zarina hilang kata-kata. Akalnya mati serta merta. Di saat itu juga, Tasya terbaca sesuatu dari roman wajah Zarina.

Tiba-tiba mulutnya melopong. Terbeliak matanya merenung Zarina.

"Oh my god! Kau dah main dengan dia kan? You fucked him too didn't you? Kau dah syiok sangat dengan batang tu sampai kau nak bolot sorang. Betul tak? Betul tak?" soal Tasya dengan lantang.

Dengan pantas Zarina menutup mukanya dengan tapak tangan.

"Urghhhh" itu sahaja yang keluar dari mulutnya. Dia tak mengangguk mahupun menggeleng. Sedikit sebanyak mengesahkan syak wasangka Tasya.

"Oh my god. It's true isn't it? Ini ke Zarina yang selalu cakap dia akan setia dengan Razak sampai ke mati? Tak akan curang dengan lelaki lain selama-lamanya konon. Last-last bila nampak konek besar, hisap jugak! Curang jugak! Hipokrit!".

"At least aku curang sekali je dengan satu lelaki. Tak macam kau. Semua lelaki kau nak bedal. Sampai anak sedara aku pun kau nak sapu".

"Lah. Aku punya pepek. Aku punya suka lah. At least aku tak hipokrit macam kau. Aku ngaku aku ni jahat. Kau tu, berlagak baik. Cakap tak nak buat, tapi buat jugak. Konek anak sedara sendiri pulak tu?!".

"Ha. Bagus lah tu. Main lah lelaki lain puas-puas sampai laki kau tinggalkan kau. Sampai anak kau sendiri pun benci kau!".

Tasya terdiam, dia merenung ke arah Tasya dengan nafas yang kencang. Kalau tak kerana Zarina tu sahabat dan jiran baiknya, mahu sahaja dia menampar muka perempuan tu.

"Kau keluar sekarang Ina. Aku tak nak tengok muka kau" Tasya menunduk dan menuding kearah pintu. Wajahnya merah padam dengan amarah. Matanya mula berkaca.

Zarina mengetap bibir. Dia sedar dia sudah melampaui batas. Dia menyentuh lengan Tasya untuk memujuknya tapi dengan pantas Tasya menepisnya.

"Keluar!!! Kau ada laki kan? Pergi balik kat suami kau yang tak guna tu. Jangan kacau aku lagi. Aku ni perempuan jalang" ujar Tasya lagi.

"Sya, maafkan..."

"Keluar!!!" jerit Tasya sekuat hati.

Zarina hilang kata-kata, tak guna dia berada di situ lagi. Makin lama dia berada di situ, makin membuak amarah sahabatnya. Dengan air mata mengalir di pipi, dia melangkah kaki keluar dari rumah Tasya. Serentak pintu dihempas kuat di belakangnya. Zarina menyesal. Sangat menyesal. Besar kemungkinan dia akan kehilangan sahabat baiknya yang tak henti-henti menghiburkannya masa Razak berada di Batam. Tak henti-henti menasihati dan menolongnya di masa susah. 

SEPIWhere stories live. Discover now