Fikiran Amyra serabut sepanjang hari memikirkan apa yang telah berlaku malam tadi. Anak-anaknya masih tidak tahu apa yang berlaku. Kepada siapakah patut dia bercerita?
“Amyra, you okey ke? I tengok you gelabah semacam saja? Sudah pegang stapler, pergi mesin fotostat. Lepas tu patah balik ambil kertas,” tegur Sharon.
“I okey je. Cuma masalah sikit-sikit tu biasalah…” kata Amyra.
Sharon memandang kepada rakan sekerjanya. Pandangan matanya bagaikan tidak percaya dengan kata-kata yang keluar dari mulut Amyra tadi.
Lalu berkata, “jomlah kita pergi break sekejap dekat entrance sana.”
Tanpa berfikir panjang, dia mengikut sahaja pelawaan Sharon. Ini kali pertama Amyra berdiri di sini menemani Sharon menghisap rokok.
“Masalah sikit you kata? I rasa you ada masalah yang besar,” kata Sharon sambil menghembuskan asap rokok.
“Tengoklah…you mana pernah teman I hisap rokok? Lepas tu you pun hisap rokok juga? Ei…biar betul ni?” sambung Sharon lagi.
Amyra terpaku melihat rokok di tangannya dan bertanya di dalam hati, ‘kenapa aku boleh hisap rokok balik? Bukannnya senang nak berhenti nanti.’
Dahulu ketika di zaman sekolah, dia selalu mencuri-curi menghisap rokok dan hanya berhenti sebaik Amyra mula mengenali Emran.
“I pun tak tahu nak cakap macam mana…” mahu tidak mahu, dia terpaksa juga menceritakan segala-galanya kepada Sharon.
Setelah mendengar cerita Amyra, Sharon berkata, “berat juga masalah you. I mahu nasihat, I pun tak pandai. I mana pernah kahwin lagi.”
Biarpun Sharon hanya muda tiga tahun dari umur Amyra, tetapi dia masih belum pernah lagi mendirikan rumah tangga kerana lelaki-lelaki yang menghampirinya hanya mahukan tubuh dan juga duitnya sahaja.
Sedang mereka berdua termenung mengenang nasib masing-masing, tiba-tiba mereka berdua ditegur, “hei, perempuan! Hisap rokok tak ajak pun?”
Sharon tergelak mendengar teguran Razif dan membalas, “I mana tahu you kat mana tadi, nyah…”
“Eh? Sedap hati je panggil aku nyah? Aku lelaki sejati, okey?” balas Razif dengan lenggok badannya yang lembut.
Sambil mengeluarkan rokok dari kotak, dia bertanya kepada Amyra, “eh, akak pun hisap rokok? Tak pernah nampak pun sebelum ni?”
“Dah berhenti…tapi, ni start balik,” jawabnya ringkas.
“Huuu…nampak macam ala-ala gengster tengok gaya akak hisap rokok. Dengan tudungnya lagi…” beritahu Razif.
“Ni puji ke perli?” tanya Amyra tersenyum sinis.
Razif laju sahaja menjawab, “pujilah, kak…kenapa pula saya nak perli akak?”
Sambil menyentuh tudung Amyra, dia berkata lagi, “cantiklah tudung akak ni…baru ke?”
Sharon menyampuk, “asyik puji Amyra je dari tadi? I ni you tak nak puji ke?”
“Okeylah…ada orang jealous pula,” ucap Razif sebelum menyelak skirt yang dipakai Sharon.
Amyra sendiri pun terkejut dengan perbuatan Razif yang begitu berani sekali. Namun Sharon tidak memberikan sebarang reaksi, bagaikan sudah biasa dengan apa yang dilakukan oleh Razif sekarang.
“Ni g-string yang aku teman kau beli dulu tu, kan?” tanya Razif.
Tangannya dengan bersahaja mengusap kain g-string tersebut yang melapisi bahagian luar cipap Sharon. Di dalam masa yang sama, Sharon hanya menganggukkan kepala sambil tangannya menjatuhkan puntung rokok ke lantai sebelum memijaknya bagi memadamkan api puntung rokok tersebut.
YOU ARE READING
Diari Amyra [Complete]
Short StoryAmyra merupakan ibu kepada tiga orang anak, bekerja sebagai eksekutif di salah sebuah syarikat swasta. Di sebalik kehidupannya yang nampak bahagia itu, terselit kesepiannya kerana diabaikan suami yang hanya sibuk dengan kerjanya. Pertemuan semula de...