DA 34 - Mandi Sungai

2.5K 28 1
                                    

Kemudian dia berkata kepada Liza, "Liza, kamu tunggu diorang, mak nak sambung masak. Nanti kalau ada orang kampung tengok dia menonggeng macam ni, ingat nak bagi 'free' pula."

"Mak gurau je tu, biasalah..." kata Liza sebaik sahaja ibunya telah hilang dari pandangan.

Lalu dia bertanya kepada Amyra, "akak nak buka kedai sampai bila? Nanti ada yang masuk drive-thru tu nanti."

Amyra tersengih mendengar gurauan Liza di dalam tangannya segera menutup kainnya. Kemudian dia mendengar Liza berkata lagi, "tak apa, kak. Sedap kena angin, kan? Saya pun kadang-kadang biasa buat. Hihihi."

'Anak dengan mak, sama je kuat bergurau,' kata Amyra di dalam hati.

Baru sahaja mereka hendak berbual-bual, tiba-tiba seorang remaja lelaki muncul dengan mata terbeliak melihat punggung Ziela yang terdedah.

"Hei, Pandi! Kau gatal, kan?" tegur Liza.

Remaja lelaki itu tersengih-sengih mendengar teguran Liza, lalu segera mengubah topik dengan menunjukkan tiga ekor ikan yang dipancingnya di sungai tadi.

"Nak upah macam biasa," katanya tersengih.

"Eh, mak aku beli ikan ni, bayar tau. Upah apa lagi?" tanya Liza.

"Ala, macam biasa...upah hantar. Bagilah tengok sikit," rayu Pandi.

Liza bertanya lagi, "tengok apa?"

Pandi menjawab tersengih, "tetek."

Dahi Liza berkerut dan berkata, "kau ni, gatallah!"

Liza memandang ke arah Amyra dan Ziela, pandangan tersebut terus sahaja difahami mereka berdua dengan memberikan isyarat ibu jari sebagai persetujuan yang mereka tidak akan bercerita kepada sesiapa.

Sebaik menerima isyarat daripada Amyra dan Ziela, Liza terus sahaja membuka ikatan pada kain batiknya bagi mendedahkan buah dadanya. Di dalam masa yang sama, matanya mengintai sekiranya abangnya mahu naik ke anjung rumah semula.

"Cepat sikit tengok tu, abang aku ada kat bawah rumah," ucap Liza mencangkung di hadapan remaja lelaki tersebut.

"Nak tengok pepek sekali, boleh?" tanya Pandi sambil tersengih gatal.

"Eh, melebihlah. Semalam kan dah tengok?"

"Tak puas..."

"Laki mana pernah puas...nantilah petang. Dekat sungai."

"Betul ni? Janji?"

"Ya, janji."

Pandi menerima janji Liza dan pergi meninggalkan rumah tersebut. Dia sempat bertegur sapa dengan Hariz dan Edan serta cuba melengahkan mereka supaya Liza sempat membetulkan kainnya.

"Tak bahaya ke budak lelaki tu?" tanya Ziela.

"Dia okey je...nanti saya bawa akak pergi mandi sungai petang nanti, ya?" balas Liza sebelum memberitahu kepada abangnya yang dia mahu menghantar ikan ke dapur dan menolong ibunya.

Manakala Hariz dan Edan pula mengambil kesempatan tersebut dengan menghampiri Ziela dan Amyra, yang mana sedang berkemban di anjung rumah.

Masing-masing mengaduh sakit apabila Edan meraba punggung Ziela dan Hariz pula membuka pintu faraj Amyra.

"Kenapa tak bagitau pun, awak ni janda?" tanya Hariz kepada Amyra.

"Kenapa? Kalau janda boleh suka-suka jolok ke?" Ziela mencelah.

"Tak adalah...kawan saya saja cakap je. Janganlah garang sangat," pujuk Edan.

Di dalam masa yang sama, jarinya nakal mengorek cipap Ziela dari belakang. Sehinggakan Amyra boleh melihat punggung kawannya itu bukan sahaja bergerak-gerak, malah jari telunjuk Edan juga basah.

Diari Amyra [Complete]Where stories live. Discover now