Setelah bertolak-tolak bahu dengan Amyra, akhirnya Ziela terpaksa mengalah dan berjalan ke arah lelaki itu. Sedang dia tunduk melihat paparan skrin, lelaki itu menarik punggung Ziela duduk di atas ribanya.
Mata Ziela terbeliak besar dan terkejut. Namun, lelaki itu tidak memberikan peluang dengan mengepung badan Ziela dengan kedua-dua tangannya sebelum mengajar bagaimana hendak memilih lagu.
Amyra mendengar mereka berdua berkata di dalam nada yang perlahan sambil tangan lelaki tersebut memeluk perut Ziela dan sebelah lagi memegang pahanya.
“Nak lagu mana?”
“Tak pandai nyanyilah…”
“Alah, bukannya pertandingan menyanyi. Saja suka-suka je…” pujuk lelaki itu merehatkan tangan kanannya di atas paha Ziela dengan puntung rokok terselit di celah jarinya.
Mata Ziela melihat ke arah tangan kanan lelaki itu kerana risau abu rokok mengenai kain baju kurung sekolah yang dipakainya.
Lelaki itu terus mengangkat puntung rokok dekat dengan muka Ziela dan bertanya, “kenapa? Nak cuba ke?”
Ziela menggelengkan kepala menjawab, “saya tak hisap rokok.”
“Belum cuba lagi mana tahu hisap ke tak. Cubalah sekali dulu…kalau tak suka, tak payah lagi dah,” pujuk lelaki itu mendekatkan lagi puntung rokok di tangannya kepada bibir Ziela.
Begitu mudah sekali Ziela termakan pujukan dan mencuba menghisap puntung rokok. Lelaki itu tergelak besar melihat Ziela terbatuk-batuk selepas sedutan yang pertama. Ziela juga dilihat ketawa sedikit bersama dengan lelaki itu.
Namun apa yang menghairankan Amyra, kawannya itu tidak pula menolaknya apabila lelaki itu memintanya untuk menyedut puntung rokok tersebut buat kali kedua.
Kini Ziela dengan mudah mula memilih lagu untuk dinyanyikan sambil masih terduduk di atas riba lelaki yang tidak dikenalinya itu tanpa merasa malu-malu seperti awal-awal tadi.
Selesai dua lagu dinyanyikan Ziela, lelaki itu menegur Amyra, “kenapa tak mula korek lagi?”
Mata Amyra tertumpu kepada tangan lelaki itu yang dengan bersahaja menggosok cipap Ziela daripada luar kain baju kurung yang dipakai kawannya. Ziela hanya tergelak besar dan tidak memarahi apa yang dilakukan oleh lelaki yang sedang memeluk serta meribanya.
“Nak cuba nyanyi ke?” pelawa lelaki tersebut.
Sekiranya sekadar pujukan lelaki tersebut, dia masih boleh menolaknya lagi. Tetapi apabila Ziela menarik tangannya dan meletakkan dia di atas riba lelaki tersebut, Amyra terpaksa akur tunduk memandang skrin bagi menyembunyikan rasa malu.
Hidungnya dapat mencium bau rokok yang kuat daripada mulut serta badan lelaki yang sedang memeluknya. Sesekali matanya menjeling ke arah Ziela yang begitu asyik menghisap rokok yang telah diberikan kepadanya.
“Kenapa? Nak cuba juga?” lelaki itu menyenggol badannya.
Amyra hanya tersenyum tawar sahaja mendengar usikan lelaki tersebut. Tetapi, secara tiba-tiba lelaki itu mahu meletakkan rokok yang masih belum dinyalakan lagi pada mulutnya.
“Eh, saya tak biasa…” tolak Amyra.
“Tak apa, cuba je. Muda hanya sekali, kan? Tak salah kalau cuba. Nanti kalau tak suka, berhenti jelah,” ayat lelaki itu telah membuatkan dia berjaya meletakkan rokok pada bibir Amyra.
Kchik!
Pemetik api dinyalakan. Amyra mengikut arahan lelaki itu yang mengajarnya bagaimana hendak menyalakan api rokok pada bibirnya.
YOU ARE READING
Diari Amyra [Complete]
Short StoryAmyra merupakan ibu kepada tiga orang anak, bekerja sebagai eksekutif di salah sebuah syarikat swasta. Di sebalik kehidupannya yang nampak bahagia itu, terselit kesepiannya kerana diabaikan suami yang hanya sibuk dengan kerjanya. Pertemuan semula de...