“Mama betul-betul minta maaf. Mama buat semua ini demi keselamatan anak-anak Mama,” beritahu Amyra.
“Ada apa-apa lagi yang Mama tak ceritakan dekat kami?” tanya Ekin dengan nada sebak.
“Suatu hari nanti, kakak akan tahu sendiri. Tapi buat masa ni, apa yang Mama nak tahu, anak-anak Mama selamat…” beritahu Amyra.
Tingkahlaku ibunya yang tergesa-gesa mahu memindahkan mereka adakalanya merisaukan Ekin. Namun, apakan dayanya sebagai seorang gadis remaja selain perlu bersabar dan menunggu kepulangan ibunya.
“Berapa lama?” tanya Alisya pula.
“Mama cuba selesaikan dalam masa beberapa bulan ni…lepas tu, Mama akan tinggal dengan anak-anak Mama macam biasa,” pujuknya.
Bukan sahaja anak-anaknya, malah ibu Amyra juga hairan melihat anaknya begitu tergesa-gesa memindahkan tiga orang cucu ke rumahnya. Tambah risau lagi apabila anak perempuannya itu meminta dia untuk merahsiakan tentang cucu-cucunya yang tinggal di rumahnya. Termasuk kepada Emran dan juga abang kandungnya sendiri.
“Kau pinjam duit dekat ah long ke? Risaulah mak,” kata ibunya.
Amyra memegang tangan ibunya dan berkata, “mak jangan risau…semuanya akan selesai suatu hari nanti. Tentang belanja dan transport diorang ke sekolah nanti, Amyra dah uruskan.”
Selesai urusan anak-anak, kini urusannya pula dinikahkan dengan Rafael di pejabat agama. Air matanya tetap mengalir berlinangan kerana dinikahkan dengan lelaki yang pernah mahu merogolnya.
“Haha…kau memang seorang yang menepati janji,” ucap Rafael sebaik tinggal hanya mereka berdua sahaja di dalam rumah.
“Mulai sekarang, inilah rumah kau. Sebagai isteri aku, aku tak nak kau bekerja di tempat yang sama lagi. Nah!” sambung Rafael lagi dengan membaling sepucuk sampul surat.
Tangan Amyra menggeletar membuka sampul surat yang tertera di hadapannya, nama syarikat di mana dia bekerja sekarang.
Dia kemudiannya terduduk sebaik membaca tajuk, “Penerimaan Notis Pemberhentian Kerja Secara Serta-merta”.
“Kenapa? Kau terkejut?” soal Rafael.
Lalu berkata lagi, “aku pun tak tahu kenapa Dato’ James Mackay tu beria-ia tanya bila aku kenapa nak kau berhenti kerja. Sampai aku kena argue teruk dengan dia, sayang betul dia dekat kau?”
Amyra hanya tertunduk. Di dalam diam, dia merasa terharu dengan tindakan CEO syarikatnya. Namun dia tidak tahu sama ada dia benar-benar mahu melindunginya ataupun dia sekadar mahu terus menyimpan permainannya, kerana Amyra sedia tahu perangai gatal bekas bos besar syarikatnya dahulu.
Tiba-tiba Rafael merentap tudungnya sambil berkata, “satu lagi, kau tak payah nak berlagak baik pakai tudung apa semua ni. Mulai esok, kau akan bekerja di syarikat aku, Delima Securities.”
Amyra sekali lagi terkejut. Sudahlah karier yang dibina bertahun lama hancur begitu sahaja. Kini, dia perlu bekerja di syarikat yang lain pula. Lebih teruk lagi, syarikat tersebut milik suami baharunya.
“Haha. Aku dah agak dah! Kau ni berlagak baik je,” kata Rafael dengan lantang sebaik melihat rambut Amyra yang berwarna merah.
Tubuh Amyra meremang di saat tangan lelaki itu memegang tubuhnya. Biarpun tidak rela, dia terpaksa juga membenarkan tangan suami baharunya itu menerokai tubuhnya.
“Fuh, best…muka tak rela. Tapi pepek basah habis,” kata Rafael tersenyum menyeluk tangan ke dalam pakaian kahwin isterinya.
Tanpa mampu melakukan apa-apa, satu-persatu pakaian Amyra dilucutkan Rafael sehingga dia akhirnya duduk di dalam keadaan berbogel di ruang tamu.
YOU ARE READING
Diari Amyra [Complete]
Short StoryAmyra merupakan ibu kepada tiga orang anak, bekerja sebagai eksekutif di salah sebuah syarikat swasta. Di sebalik kehidupannya yang nampak bahagia itu, terselit kesepiannya kerana diabaikan suami yang hanya sibuk dengan kerjanya. Pertemuan semula de...