DA 16 - Terkantoi

4.3K 50 3
                                    

'Hmmm...galeri baru ni dah dapat dekat enam ribu dollar, jumlah semua dalam 15 ribu lepas dah transfer 4 ribu dollar masuk dalam akaun bank hari tu,' Amyra membuat kira-kira sambil melihat akaun CharlaX miliknya.

Kolaborasinya dengan gadis jurujual dan remaja yang dikenalinya di sungai tempoh hari telah menaikkan jumlah pengikut akaun mereka.

Dia perlu berhati-hati dengan tidak melakukan transaksi melebihi 20 puluh ribu ringgit sekaligus untuk mengelak dirinya daripada perlu declare pendapatan.

"Termenung tengok apa dekat phone tu?" tanya Sharon sebaik meletakkan beg tangannya.

Amyra tergelak kecil sebelum berkata, "tak ada apalah, Sharon. Tengah plan something je."

"You plan mau pergi cuti ke? Best-nya kalau pergi cuti dengan family. I biasa sorang-sorang je kalau pergi cuti," rungut Sharon sambil menjebikkan bibirnya.

"Baru plan saja...tak tau jadi ke tak. Peninglah dengan branch kat Terengganu tu. Macam-macam problem," keluh Amyra.

Sharon terus membalas, "betul lah...ingatkan Banting dah siap hari tu, kita boleh rehat-rehat sekejap...sekarang mau settle-kan masalah branch Terengganu pula. Branch yang lain pun ada macam-macam problem, pening kepala I."

Belum sempat mereka berdua habis berbual, Daniel datang menghampiri meja Amyra, "kak, ni pelan lantai cawangan dekat Terengganu yang Dato' dah revise."

"Oh, noooo...dia dah datang dah...balik lambatlah akak hari ni jawabnya," kata Amyra sambil berpura-pura menangis dengan diselangi gelak ketawa Sharon dan Daniel.

Seperti biasa, sebaik sahaja jam menunjukkan pukul tujuh malama, penghawa dingin pejabat Amyra dengan automatiknya terpadam. Di dalam jabatannya hanya tinggal dia seorang sahaja lagi yang sedang melakukan kerja.

'Aduh bos ni...bagi kerja last minit, cakap nak bawa outstation-lah. Dia sedaplah balik awal, aku ni? Kena stay back sebab kerja berlambak,' bebel Amyra di dalam hati.

Setelah agak lama menunggu, Amyra terus membuat rondaan dan memeriksa setiap jabatan di dalam pejabatnya termasuklah setiap kubikel tandas.

'Kali ni dah check betul-betul dah...yakin tak ada orang,' kata Amyra di dalam hati sambil menanggalkan pakaiannya sehingga bogel.

Sebelum sambung melakukan kerja, dia ke pantri dahulu bagi membancuh kopi. Santai Amyra bersandar pada kabinet dapur sambil mengacau cawan kopinya.

'Best-nya kalau boleh selamba bogel hari-hari kat pejabat macam ni. Barulah jimat tak payah basuh baju...hihihi,' katanya di dalam hati.

Klik...klik...tap tap tap...

Amyra tekun melakukan kerja, tanpa disedarinya, jam sudah pun menunjukkan pukul 9 malam. Sebahagian besar kerjanya telah pun selesai, termasuklah yang diperlukan bosnya untuk outstation esok.

"Kak, belum balik la..." tiba-tiba suara lelaki menegurnya.

Amyra terkejut terus kaku, tidak tahu apa yang patut dilakukannya ketika ini. Apa juga jenis bentuk alasan akan menjadi tidak relevan di dalam situasinya kini.

Dengan nada teragak-agak, Daniel bertanya, "kenapa akak tak pakai apa-apa?"

"Hah...? Tanya apa tadi?" biarpun sebenarnya Amyra mendengar soalan yang diajukan oleh Daniel tadi, tetapi dia cuba melengahkan masa supaya otaknya mempunyai masa untuk mencari alasan yang boleh digunakannya.

"Saya tanya tadi, kenapa akak buat kerja tak pakai apa-apa?" Daniel mengulangi soalannya.

Masih tiada alasan logik yang boleh diberikannya, terpaksalah dia berkata jujur, "panas sebab aircond dah tutup, kan? Tak nak baju basah berpeluh-peluh, akak pun bukaklah..."

Diari Amyra [Complete]Where stories live. Discover now