Matanya terbeliak dan tubuhnya berdiri kaku melihat lelaki itu sebaik keluar dari kubikel bilik mandi. Tualanya telah digunakan untuk membalut rambut, lalu meninggalkan badannya di dalam keadaan telanjang bulat.
"Err...banyak minta maaf. Tadi saya panggil tidak ada orang jawab," terang lelaki itu.
"Eh, takkan kau tak dengar suara dia panggil? Ataupun takkan dia tak dengar suara shower?" Sue mempersoalkan cerita Pui Ting.
"Haaa...baik kau terus-terang dengan kitorang," ucap Ekin pula.
Pui Ting membuat muka tidak puas hati dengan berkata, "yelah, saya tak perasan sebab tengah sedap main jari maaa..."
Lalu dia berkata, "sudah, sekarang kamu pula cerita."
Jari Pui Ting menuding ke arah Ekin. Sekaligus membuatkan Ekin tergelak kecil sambil menunding jari ke arah dirinya sendiri serta bertanya bagaikan meminta kepastian.
Di dalam masa yang sama, dada Amyra rasa berdebar-debar kerana bakal mendengar di hadapan siapa anak sulungnya pernah berbogel.
Ekin mula bercerita, "masa tu tak ada orang dekat rumah. Mama dengan Papa pergi kerja. Mak Nab hantar suami ke pusat dialisis dan Uncle Rashid pula hantar adik-adik ke pusat tuisyen."
Melihat rumah di dalam keadaan kosong tidak berpenghuni, Ekin membuat keputusan untuk berbogel di dalam rumah. Memandangkan Rashid memberitahunya yang dia akan menunggu adik-adiknya habis tuisyen baru pulang ke rumah.
"Amboi, gatal... " cubit Amyra sebaik mengetahui anaknya berbogel seorang diri di rumah.
Ekin tersengih sebelum menyambung ceritanya mengambil makanan yang ditinggalkan Mak Nab dan makan di kolam renang.
Setelah kenyang, dia berenang di dalam keadaan berbogel dan berjemur sebentar setelah mandi di bawah air pancuran. Sesekali tangannya menyentuh biji kelentitnya.
"Okey, tinggal sejam lagi. Aku melancap dalam bilik, takut tak sempat kalau diorang tiba-tiba balik nanti," ucap Ekin melihat jam tangan kalis air yang dipakainya.
Jam tangan tersebut sentiasa dilihatnya bagi mengelakkan dirinya daripada terkantoi.
Namun bagaimana hati-hati sekalipun, Ekin tetap terkantoi ketika sedang meminum air di dapur. Sekaligus beg plastik yang dipegang oleh anak Mak Nab terlepas dari tangan sebaik melihat Ekin bertelanjang meneguk air di dapur.
Adakalanya, Mak Nab malas hendak masuk ke dalam rumah untuk menghantar barang dapur yang telah dibelinya. Lalu, dia meminta anak lelakinya yang bernama Jaafar meletakkan di dalam peti sejuk.
Selama ini, tidak ada apa-apa yang pernah berlaku ketika Jaafar meletakkan makanan di dalam rumah tersebut. Paling-paling pun dia hanya bertegur sapa sama ada dengan Amyra atau anak-anaknya. Atau paling tidak pun bertegur sapa dengan Rashid yang sedang melakukan kerja.
'Shiiitttt...' kata Ekin di dalam hati ketika waktu itu dan juga ketika bercerita.
Sekaligus merasakan betapa tajamnya jelingan yang diberikan oleh ibunya ketika mendengar cerita tersebut.
Ekin tersengih-sengih meletakkan muka pada badan ibunya dan memujuk, "sorry-lah, Mama...hehehe."
Amyra berpesan, "lain kali hati-hati."
"Lepas tu apa jadi?" tanya Wana.
"Lari masuk biliklah! Takkan nak buat selamba?" jawab Ekin dengan anak matanya melihat ke tepi seperti masih menyembunyikan sesuatu.
Pui Ting mencelah, "Sue, giliran awak pula."
Sue mula bercerita, "well, macam yang korang tahu. Rumah aku ada satu bilik je..."
YOU ARE READING
Diari Amyra [Complete]
Short StoryAmyra merupakan ibu kepada tiga orang anak, bekerja sebagai eksekutif di salah sebuah syarikat swasta. Di sebalik kehidupannya yang nampak bahagia itu, terselit kesepiannya kerana diabaikan suami yang hanya sibuk dengan kerjanya. Pertemuan semula de...